thuis branden

1
Zelf je bonen branden klinkt als het logische vervolg op thuis malen. Het malen van je bonen vlak voor het zetten geeft zo'n groot kwaliteitsverschil dat ik begrijp dat mensen hongerig zijn naar nog versere koffie.

Ik ben van mening dat je bonen het best zet in de periode van 3 dagen na , tot ongeveer een week na het branden(nooit langer dan 2 weken). De smaak komt het best tot zijn recht als de bonen even de tijd hebben gehad te settelen, en niet direct na het branden.

Nu is het voor veel mensen in Nederland wellicht al een uitdaging om mooie koffie te kopen in een winkel die zo'n hoge doorloopsnelheid en dus brand & bezorg frequentie hebben, dus thuis branden kan een optie zijn. Vraag maar eens naar de branddatum als je binnenstapt bij je koffieboer.

Let wel dat branden een kunst is en je in een wok niet de kwaliteit haalt van een roastmaster aan een 2kg probat.

Een bevriende coffeenerd uit Oakland heeft een bijzonder informatieve, en waanzinnig onhandig ontworpen website voor de thuisbrander. Als je door het design heenleest staat er echt superveel waanzinnig goed info te lezen, trek er gerust een paar uurtjes voor uit! Voor Amerika is het thuisbranden natuurlijk veel logischer door de enorme afstanden daar. Hij verkoopt trouwens ook ECHT goede groene koffie, ik neem aan niet naar de EU maar desalniettemin interessant leesvoer.

http://www.sweetmarias.com/

Re: thuis branden

3
Ok, per abuis plaatste ik een nieuw topic, ik was in de veronderstelling dat ik reageerde op het topic "branden in een koekenpan". Ik begrijp dat er geen duidelijke boodschap in mijn bericht is

Maar om het samen te vatten;

Als je gemakkelijk (dichtbij) goede koffie kan krijgen die net gebrand (een winkel met hoge omloopsnelheid) is door een professionele roaster, zou ik zelf niet thuis gaan branden.

4
Dan nog zijn er redenen genoeg om zelf te branden. Als je zelf brandt, dan kun je het resultaat naar je eigen hand zetten. In het algemeen wordt koffie vrij donker gebrand, terwijl ik zelf van wat lichter gebrande koffie hou. Gebrande koffies worden in hoofdzaak aangeboden als melanges, terwijl ik juist liever de pure koffies leer kennen. Door zelf te branden, krijg je veel meer respect voor het product en leer je koffie nóg beter kennen.

Dat ik zelf brand, weerhoudt mij er niet van om soms ook elders koffie te kopen. Als ik in Maastricht ben, dan neem ik wat van Blache Dael mee hoor. En dat geldt zeker voor exotischere koffies. Zelf branden is een aanvulling op mijn koffiepalet, verrijking en dus geen vervanging van iets anders.

5
Om iedereen alle soorten zelf te kunnen laten testen/branden verkopen we nu ongebrande koffiebonen per 500 gram, en de duurdere soorten zoals Blue mountain en Hawai Kona ook per 100 gram.
Zo kan iedereen het betalen en zelf een mening vormen over alle verschillende soorten koffie.
http://www.fleurdecafe.nl voor vers gebrande en ongebrande koffiebonen.

6
Dat lijkt me heel handig! Op die manier is het inderdaad aantrekkelijker "om eens wat te proberen".

Is er al nieuws over de GeneCafé-in-het-klein? Had jij niet eerder gepost over een brander die er aan zat te komen die de brandkwaliteit van de Gene combineerde met 100 gram-per-keer, tegen een heel leuke prijs?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Ah, jammer! Dan toch maar voor de Gene gaan...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Hmmmmmmm, en als we d'r nu één pakketje van maken en naar Groningen laten verschepen, vallen de verzendkosten voor twee Behmors misschien ook mee..... :?