Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

2
Maar wil je nu zeggen dat een taps filter minder extractieproblemen geeft op je Londinium? Mijn ervaringen met de VST-filters zijn nu juist dat ze veel problemen verhelpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Spironski schreef:Maar wil je nu zeggen dat een taps filter minder extractieproblemen geeft op je Londinium?
Als ik een VST met rechte wand gebruik met mijn 'gewone' convexe tamper is er niets aan de hand, als ik de kleine platte Londinium "button" tamper gebruik met zo'n VST, dan is er flinke kans op een paar "vroege druppels". De extractie is ook dan vrij normaal, dus je hebt het verschil alleen door met een naked portafilter.

Met een taps toelopend filterbakje is er niets aan de hand, dan is ook de "button" tamper makkelijk en dan lekt er niks.
Spironski schreef:Mijn ervaringen met de VST-filters zijn nu juist dat ze veel problemen verhelpen.
Ik gebruik nu ook een ASI-VST filterbakje, maar wel een tapse.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
cremalover schreef:De theorie zegt toch dat eerste pre infusie druppels nastrevenswaardig zijn? Als teken dat de pre infusie geslaagd is?
Ik heb het even opgezocht in het hoofdstuk "The Science and Theory of Percolation and Extraction" van Scott Rao's "The Professional Barista's Handbook." Daar staat veel in dat goed is om nog eens terug te lezen, maar hij bespreekt niet die eerste druppels.

Ik zou het met je eens zijn als je bedoelde dat na een aantal seconden over het hele bodemvlak van het filterbakje druppels zouden verschijnen. Niet als er direct bij begin van de pre-infusie al een of twee druppel-plekken langs de periferie van het filterbakje verschijnen. Rao heeft het er wel over dat het wenselijk is dat die bakjes taps zijn, trouwens.
cremalover schreef:Zelf ga ik trouwens nooit voor een " natte" pre infusie omdat naar mijn smaakbeleving het shot dan minder is. Onderextractie dus.
Kan goed zijn dat het met jouw dosering/filterbakje/tamp en de timing van je veer-release zo het beste is.
cremalover schreef:Wel weer prachtige video.Met Mingus -achtige background. :)
Thanks! Zijn live opnamen van Zappa.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

10
Ikzelf kreeg met het rechte LM bakje alleen maar een goed resultaat met een echt bolle tamper, met de VST kan ik weer mijn American Curve gebruiken, grappig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder