Re: Het nut van een nieuwe semi-machine

21
Spironski schreef: Het feit dat de Unica beter is, wil niet zeggen dat de Gaggia slecht is, toch?
Zeker niet en daar zeg ik ook niks over. :)

Het ging me meer over reacties als:
Erik82 schreef: Op de goedkope machines zoals een Gaggia is een OPV vaak lastig af te stellen, als deze al aanwezig is
...
om nog maar te zwijgen over de toevoeging van een PID als je voor een SB gaat.
...
Je zult er in smaak echt grote stappen op vooruit gaan.
Er was tot mijn post niemand die aangaf dat de OPV vd gaggia er 1) wel is ;), en 2) ook makkelijk instelbaar is. Zijn YouTube filmpjes van hoe je dat zelf kan doen.
Ook kan je er uiteraard een PID opzetten, al is daar wel enige kennis van elektronica voor nodig.
Ik denk dat als je contact opneemt met Peter van Kafko, hij best een opgave van de kosten kan geven voor beide items (OPV & PID).
Ik verwacht dat dat veel goedkoper zal zijn dan de €1000 voor de unica? :D

Ook twijfel ik of je dan nog echt die grote verbetering in smaak gaat krijgen met een overstap naar een unica. Eigenlijk zou je ze dan naast elkaar moeten zetten.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

22
Dat zijn zinnige gedachten. Maar feit blijft wel dat het "warmte-reservoir", en waarschijnlijk dus de constantheid van temperatuur, op een Unica en stuk groter zal zijn.
Ik betwijfel of een PID, en dan vooral het warmte element, op zo'n klein boilertje snel genoeg kan reageren om fluctuaties te voorkomen.

Ik heb op HB toch wel posts gelezen van mensen met een ge-PIDe Silvia, die beweerden dat die het toch niet helemaal haalde bij hun E61-apparaat. Die Gaggia is nog lichter dan de Silvia...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Mbt een pid op gaggia plaatsen heb ik ook begrepen dat dit voor de levensduur niet bevorderlijk zou zijn?? Heb me daar nooit in verdiept...

Opv afstellen op de gaggia was niet moeilijk ik heb er ook een fotoverslag van gemaakt elders op dit forum...

Overigens hoef je geen 1000 euro uit te geven voor een semi prof ... Zeker niet 2e hands....
| Profitec Pro 800| niche zero|v60 | aeropress |1zpresso x-pro s | Genecafe

24
Mbt een pid op gaggia plaatsen heb ik ook begrepen dat dit voor de levensduur niet bevorderlijk zou zijn?? Heb me daar nooit in verdiept...
Kan me niet voorstellen waarom dit zo zou zijn. De fluctuaties worden er alleen maar kleiner door.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
R&B schreef:
Spironski schreef: Het feit dat de Unica beter is, wil niet zeggen dat de Gaggia slecht is, toch?
Zeker niet en daar zeg ik ook niks over. :)

Het ging me meer over reacties als:
Erik82 schreef: Op de goedkope machines zoals een Gaggia is een OPV vaak lastig af te stellen, als deze al aanwezig is
...
om nog maar te zwijgen over de toevoeging van een PID als je voor een SB gaat.
...
Je zult er in smaak echt grote stappen op vooruit gaan.
Er was tot mijn post niemand die aangaf dat de OPV vd gaggia er 1) wel is ;), en 2) ook makkelijk instelbaar is. Zijn YouTube filmpjes van hoe je dat zelf kan doen.
Ook kan je er uiteraard een PID opzetten, al is daar wel enige kennis van elektronica voor nodig.
Ik denk dat als je contact opneemt met Peter van Kafko, hij best een opgave van de kosten kan geven voor beide items (OPV & PID).
Ik verwacht dat dat veel goedkoper zal zijn dan de €1000 voor de unica? :D

Ook twijfel ik of je dan nog echt die grote verbetering in smaak gaat krijgen met een overstap naar een unica. Eigenlijk zou je ze dan naast elkaar moeten zetten.
Zeer zinnige reacties, dank je. Ik zal het OPV/PID verhaal eens gaan uitzoeken.