Delonghi ESAM 4200 diagnosevraag

1
Hallo koffiefanaten,

ik heb een Delonghi ESAM4200 en wil graag achterhalen of het nog mogelijk is om mijn apparaat te repareren.
Oke ik heb 'm al een paar jaar, maar wel met erg veel plezier. Trouw ontkalkt wanneer het lampje ging branden.
Het laatste jaar duurde het steeds langer voordat het apparaat klaar was om koffie mee te zetten, zo'n vijf minuten. Verder zit er een 'zetgroep' ( dat ding met van rode drukknopjes) in die op een gegeven moment niet meer eruit te halen was. Deze zat geheel vast en kon in niet meer in en uitschuiven.
Daarna was het einde aktie.

De vraag is nu wat zou er logischerwijs kapot zijn aan mijn apparaat, en hoe kan ik dat eventueel testen of controleren.

Groeten Marcel

Re: Delonghi ESAM 4200 diagnosevraag

2
Staat het mechaniek van de zetgroep wel in "ruststand"?
Zo niet, heb je mogelijkheden om het met de hand in de juiste stand te draaien?
Dan zou je iig de zetgroep er weer uit moeten kunnen halen en de boel eens goed reinigen van binnen.

Er zijn verder waarschijnlijk ook service manuals te vinden op (vaak Duitse) koffiefora. Daarmee kan je de hele machine uit elkaar halen en kijken of er iets mis is. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30