Re: Vraag (mischien vreemd)

11
Mja, dit is inderdaad typisch één van de dingen waar je naar verloop van tijd minder op gaat letten. Wat in de beginnershandleiding staat is bedoeld als houvast - dat is wat je zoekt als je eigenlijk niet echt weet wat je aan het doen bent. Dan is de 'standaardregel' van de Italianen, 7gram voor 30ml en 14gram voor 60 ml, lekker makkelijk.

Maar later kun je beter met brewratio's gaan werken, of het helemaal loslaten en gewoon uitproberen wat je lekker vindt.

edit: ik zie nu pas de verwarring in de beginnershandleiding; ik ga dat even veranderen. Dank voor de tip!
edit2: volgens mij is Spironski me voor geweest? Ik kan het citaat dat je aanhaalt niet terugvinden.

12
Edwin 43 schreef:Ik begrijp 1 ding uit de beginners handleiding niet daar staat.

30 ml water wordt onder een druk van 8 a 9 bar in 25 seconden door 7 gram (eenkops) 14 gram (2 kops) koffie geperst. Een kortere variant van een espresso noemen we ristretto. Vaak past in het filterbakje wel wat meer koffie dan de standaard 7 en 14 gram dosering en het kan zeker geen kwaad een beetje meer te nemen. Het gaat om het resultaat niet de gouden regel alleen.
Zo staat het er toch: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =50&t=3517
net onder de 2e vette koplijn.

De vuistregel die wordt gehanteerd is: 30 ml water van 92-94C wordt onder een druk van 9 bar in 25 seconden door 7 gram koffie geperst. Voor een dubbele espresso hanteer je 60ml water en 14 gram koffie, maar nog altijd die 25 seconden.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

14
Wat ik nog het meest vreemde vind, is dat ik me niet kan herinneren wanneer het citaat in de beginpost zo in de Handleiding stond. Als het er al zo heeft gestaan is dat al 2 jaar geleden, voordat ik die hele oorspronkelijke tekst heb herschreven en uitgebreid. En dat was heel kort.

Ik maak zo nu en dan nog steeds kleine aanpassingen in de tekst, maar het huidige stukje waarover we het hier hebben staat er al heel lang zo op.

Zal een heel oud Google-cache zijn geweest? :roll:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
Dat heb ik ook nog elke dag! Een paar jaar geleden dacht ik dat ik het met een paar weken lezen wel zou weten, maar het houdt nog niet op voorlopig, ik zie dagelijks dat ik nog veel méér kan leren / opsteken over koffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

20
fransg schreef:Dat heb ik ook nog elke dag! Een paar jaar geleden dacht ik dat ik het met een paar weken lezen wel zou weten, maar het houdt nog niet op voorlopig, ik zie dagelijks dat ik nog veel méér kan leren / opsteken over koffie.
Maar het leuke is dat jij ons ook zo uitgebreid deelgenoot maakt van je zoektocht!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder