Re: keuze finetunen

11
Je kan met elk van die machines fantastische espresso zetten, heus. Met een HX heb je soms te maken met een coolingflush die nodig is, een DB werkt net wat soepeler. Ook daar heb je echter meestal een warmingflush nodig, maar die is wat minder critisch. En als een een Erics E61 thermometer op je groep zet heb je ook met een HX nergens meer last van.

Ikzelf zou van de genoemde machines kiezen voor de goedkoopste (de Mitica?) en de rest van het geld investeren in een topmaler, daar boek je veel meer winst mee.

Als geld geen issue zou zijn: ik vind die Domo Super wel een heel mooie machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Ik heb onlangs ook deze keuzestress gehad en uiteindelijk heb ik gekozen voor een DB machine, de Izzo Alex Duetto III. Ten eerste wou ik een rotatiepomp en E61 groep die zowel op leiding als reservoir kan werken. Dus daarmee viel al aardig wat af.
Ook wil ik graag met de tempratuur kunnen spelen en dan is een PID erg handig, geen dingen opmaken en/of met schroevendraaiers pielen. Dus bleef er over de VBM domobar super multiboiler pid, de rocket R58 en de Izzo alex duetto.
De domobar was iets wat te groot (diep) voor mijn keuken, dus de overige machines bekeken en vond ik de Izzo de mooiste.
Ik ben er tot op heden zeer content mee, de PID is handig in gebruik om de brouwtemp aan te passen.
Ik weet ook wel dat de temp niet absoluut is maar ik kan er makkelijk mee varieren afhankelijk van de gebruikte bonen.
Stomen van melk gaat prima terwijl ik tegelijk een espresso kan zetten. Ook een warming/cooling flush heb ik niet nodig met deze machine. Dus als je veel met melk wil werken dan kan ik je een DB aanraden, met een HX kan dit ook totdat je teveel warmte uit de stoomketel haalt waardoor je de brouwtemp niet meer kan halen voor je koffie (ik weet niet hoe snel dit gebeurt, puur theorie).
De storingen in de machine vallen mee (een lekkage gehad in de aanvoerlijn van de stoomboiler omdat Izzo nml geen teflon tape gebruikt voor de afdichting maar een soort loctite die vrij makkelijk barst, maar dit was snel verholpen).
Verder ben ik het eens met eerdere opmerkingen dat een DB machine vrij snel volgeprakt zit maar tot op heden geen problemen hiermee, ook de PID die in een warme omgeving zit zou een probleem kunnen worden maar dat zie ik dan wel weer, ik heb 2 jaar garantie en als het zo'n probleem zou zijn dan zal het vast wel in die eerste maanden het begeven (afgaande op de badkuipcurve wat betreft uitval van electronica, in het begin veel dan een hele tijd weinig en dan langzaam oplopend waardoor de curve een vorm van een badkuip heeft).
Hou ook genoeg geld over voor een goede molen want die is waarschijnlijk nog belangrijker dan de machine ( ik hoop deze week mijn compak k10 wbc te mogen ontvangen).

Succes met je keuze, het blijft plussen en minnen, de perfecte machine bestaat (nog) niet voor een behapbaar budget.

13
Dus als je veel met melk wil werken dan kan ik je een DB aanraden, met een HX kan dit ook totdat je teveel warmte uit de stoomketel haalt waardoor je de brouwtemp niet meer kan halen voor je koffie (ik weet niet hoe snel dit gebeurt, puur theorie).
Ikzelf stoom altijd na het espresso-zetten. Die 25 seconden zijn zijn erg snel voorbij en ik wil het verloop van de extractie in de gaten kunnen houden. Maar in theorie kan je het tegelijkertijd doen, en daarbij zal je iets warmte onttrekken, maar veel is dat niet. Je hebt daar ruim een liter water en ruim 6 kg (?) koper op temperatuur, dat beetje stoom onttrekken doet dat niet opeens flink in temperatuur dalen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Dat is een solide combi hoor, daar moet het zeker mee lukken. Je zal de machines even moeten leren kennen, maar ik denk dat je al redelijk rap en lekker bakje moet kunnen zetten. Een daarna gaat het steeds alleen maar beter.

Gebruik vanaf het begin meteen goede verse bonen en ga niet oefenen met goedkope zooi, daarvan leer je niets anders dan dat er geen goede espresso mee is te zetten.
En als je met instellingen en hoeveelheden etc. gaat variëren, doe dat dan steeds maar met één ding tegelijkertijd, anders raakje de draad geheid kwijt.

Succes en houd ons op de hoogte!

16
Spironski schreef:Dat is een solide combi hoor, daar moet het zeker mee lukken. Je zal de machines even moeten leren kennen, maar ik denk dat je al redelijk rap en lekker bakje moet kunnen zetten. Een daarna gaat het steeds alleen maar beter.

Gebruik vanaf het begin meteen goede verse bonen en ga niet oefenen met goedkope zooi, daarvan leer je niets anders dan dat er geen goede espresso mee is te zetten.
En als je met instellingen en hoeveelheden etc. gaat variëren, doe dat dan steeds maar met één ding tegelijkertijd, anders raakje de draad geheid kwijt.

Succes en houd ons op de hoogte!
Had inderdaad het idee om eerst een zak goedkope bonen er doorheen te draaien om het gevoel te krijgen van maling en hoeveelheid. En daarna over te gaan op goede bonen. Als ik je zo hoor raad je dit niet aan.

Heb trouwens nog tot het laatst getwijfeld tussen de mazzer mini en de quamar. De eerste is veel meer over te vinden, maar daar blijk je toch ook een stukje voor de naam te betalen.

17
Vergeet inderdaad die grote zak goedkope oude bonen, daar heb je echt niet veel aan. Alles wat je denkt te leren kan je daarna weer vergeten.

De Mazzers zijn wel erg goed gebouwd hoor, je betaalt niet helemaal voor niks. Maar voor thuisgebruik is er niets mis met de Quamar, en je hebt er wel lekker grote schijven voor terug.

18
Leuke set. Daar moet je een goede espresso mee kunnen zetten.

Je zou wel kunnen beginnen met een zak goedkope bonen om de schijven van de maler wat in te laten lopen. Maximaal 1 minuut malen en dan minimaal 2 minuten rust anders overhit je de motor. De koffie gewoon weggooien en dan is de consistentie van het maalsel wel beter.

Vervolgens beginnen met verse bonen want die oude bonen zijn nergens anders goed voor dan het hierboven beschreven.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

19
Gezien het kleine prijsverschil tussen ouwe meuk en verse bonen zou ik beginnen met verse bonen. Voordeel is dat sommige van de output nog drinkbaar is en belangrijker, je de maling fijnheid meteen goed kan afstellen. De maalgraad van verse bonen is beduidend anders dan van omroep MAX bonen. Dus eerst met die ouwe beginnen en alles weggooien om vervolgens met je verse bonen nog een gedeelte weggooien omdat de maalgraad nog niet goed staat lijkt me uiteindelijk duurder dan meteen beginnen met de goede bonen. En je kan meteen met je espresso apparaat spelen om hem te leren kennen ipv alles meteen weg te gooien vanuit de molen.