Eerste zak supermarktbonen is door de maler en het apparaat. Toch nog niet zo makkelijk om maling goed te krijgen voor goede smaak. Ben uitgegaan van een vol filter, afstrijken en tampen. Smaak mwah.
Vanmiddag verse bonen gehaald. Reageren totaal anders in de maler. Gebruik maatschep nu om in ieder geval de dosering constant te hebben. 14 gram geeft geen vol filter. Zojuist eerste keer goede smaak uit het apparaat gekregen. Zou het dan toch gaan lukken!
Re: keuze finetunen
22Snap je nu ook waarom ik aanraadde om die zak goedkope bonen maar over te slaan? 

La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
24
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
25Ben begonnen met een vol portafilter, Daarna op advies van koffieverkoper 14 gram aangehouden [maatschepje] dit leek goed te gaan. Als ik kijk naar info op internet kom ik bijna altijd een glad afgestreken portafilter nodig. Is er een gouden standaard of toch een kwestie van vallen en opstaan?
26Dat glad afstrijken is meer iets dat ik zou doen als ik een foto moest maken, ziet er leuk uit, maar ik maak me er bij het koffie zetten niet druk om.hardcore schreef:Als ik kijk naar info op internet kom ik bijna altijd een glad afgestreken portafilter nodig. Is er een gouden standaard of toch een kwestie van vallen en opstaan?
De ene maler laat dezelfde hoeveelheid maalsel vrij compact in je filterbakje vallen, de ander maakt er een heel luchtig mengsel van.
Ik zou wel in plaats van een maatschepje een weegschaaltje nemen, eentje die tienden of zelfs honderdsten van grammen kan laten zien. Een maatschepje, het woord zegt het eigenlijk al, is iets om de MAAT van iets te scheppen, als je dat gebruikt om een GEWICHT ergens van te scheppen ben je voortdurend wild aan het gokken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
27Meten is weten en een weegschaal tot op 0,1 gram is essentieel.
Regel die ik altijd hanteer voor beginners is om te starten met 16,0 gram maalsel en hieruit in 24-28 seconde 31-34 gram espresso uit te halen. Op deze manier heb je een goed startpunt en dit is ook wel een heel universeel startpunt wat nagenoeg altijd goed zal zijn. Als je dit eenmaal onder de knie hebt kom je vanzelf verder.
Regel die ik altijd hanteer voor beginners is om te starten met 16,0 gram maalsel en hieruit in 24-28 seconde 31-34 gram espresso uit te halen. Op deze manier heb je een goed startpunt en dit is ook wel een heel universeel startpunt wat nagenoeg altijd goed zal zijn. Als je dit eenmaal onder de knie hebt kom je vanzelf verder.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
28Ik heb inmiddels een weegschaaltje uit Hong kong laten overvliegen voor nog geen zes euro en gebruik nu 18 gram koffie.Zet hiermee inmiddels heerlijke romige espresso en heb zelfs het opschuimen van de melk inmiddels aardig onder de knie, heerlijk glanzend microschuim.
Het toepassen van latte art gaat echter nog niet zo lekker. Kan dit wellicht te maken hebben dat ik een smalle kop gebruik ipv een een brede mok?
Het toepassen van latte art gaat echter nog niet zo lekker. Kan dit wellicht te maken hebben dat ik een smalle kop gebruik ipv een een brede mok?
29Dat je de microfoam al onder de knie hebt is mooi, maar dat wil nog niet zeggen dat je meteen figuurtjes kan schenken. Microfoam is zo'n beetje een voorwaarde, maar niet de oorzaak hè?
Maar inderdaad helpt het als je mok niet te smal is, niet voor niets zie je in koffiezaken volgens mij daarom ook vaak die brede mokken.
Maar inderdaad helpt het als je mok niet te smal is, niet voor niets zie je in koffiezaken volgens mij daarom ook vaak die brede mokken.