Beste allemaal,
Na enige tijd meegelezen te hebben op dit forum, heb ik besloten om me te registreren. Ik zit namelijk sinds een paar weken een beetje met m'n apparaat in de maag en ik zou graag jullie mening horen.
Eind 2007 kocht ik een Saeco Talea Giro ( http://www.dekoffiemachinezaak.nl/saeco-talea-giro.html ). In het begin ging hij twee keer stuk, maar is hij goed gerepareerd. Ondanks dat de tweede reparatie net buiten de garantie viel, hoefde ik toch niets te betalen. Ik ben dus zeer tevreden over de service!
Zo'n vijf jaar lang heeft hij prima gewerkt. Ik onderhield hem zelf, dat wil zeggen dat ik altijd waterfilters gebruikte (en er bronwater in goot in plaats van kraanwater), alles regulier schoonmaakte en ook ontkalkte. Dat laatste was nooit écht nodig, maar goed, zo veel moeite is het niet.
Ik speel al een paar maanden met de gedachte om de machine van de hand te doen en over te stappen op een meer bewerkelijke versie van koffie zetten met een halfautomaat en een losse koffiemolen.
Juist toen ik besloten had om hem te koop aan te bieden, begon hij te lekken! Ieder keer als ik koffie zet, verschijnt er linksvoor onder de machine (min of meer onder het waterreservoir) een plasje water.
Ik heb de machine al twee keer ontkalkt, maar dat maakt geen enkel verschil.
Dus... wat te doen. Ik weet niet goed in te schatten wat een reparatie zou kosten en of dat het nog waard is. Tegelijkertijd is een machine die op eigen initiatief een extra waterreservoir op het aanrechtblad inricht natuurlijk niet verkoopbaar (niet dat ik er veel geld voor wil hebben). Weggooien (recyclen) lijkt me ook zonde, want verder is er met de machine niets mis...
Wat zouden jullie doen?
Re: Saeco Talea Giro - reparatie of niet
2Saeco die 7 jaar oud is en 230 e kost en twee keer gerapareerd is en nu weer lekt??
Een oplossing

Daarna dit lusteren om uit de depressie te komen.
http://m.youtube.com/watch?v=-26hsZqwveA
Een oplossing

Daarna dit lusteren om uit de depressie te komen.
3Mja, dat lijkt me erg liggen aan waar het lekt. Kun je de machine open maken om een kijkje te nemen? Als het gaat om een klein slangetje dat uitgedroogd is en daardoor is gaan lekken, valt het misschien te fixen voor weinig.presmo schreef:Juist toen ik besloten had om hem te koop aan te bieden, begon hij te lekken! Ieder keer als ik koffie zet, verschijnt er linksvoor onder de machine (min of meer onder het waterreservoir) een plasje water.
Ik heb de machine al twee keer ontkalkt, maar dat maakt geen enkel verschil.
Dus... wat te doen. Ik weet niet goed in te schatten wat een reparatie zou kosten en of dat het nog waard is. Tegelijkertijd is een machine die op eigen initiatief een extra waterreservoir op het aanrechtblad inricht natuurlijk niet verkoopbaar (niet dat ik er veel geld voor wil hebben). Weggooien (recyclen) lijkt me ook zonde, want verder is er met de machine niets mis...
Wat zouden jullie doen?
4Schitterend.cremalover schreef:Saeco die 7 jaar oud is en 230 e kost en twee keer gerapareerd is en nu weer lekt??
Een oplossing
Daarna dit lusteren om uit de depressie te komen.![]()
Ja, wie weet. Ik zal me er komend weekend eens op storten!SteefM schreef:Mja, dat lijkt me erg liggen aan waar het lekt. Kun je de machine open maken om een kijkje te nemen? Als het gaat om een klein slangetje dat uitgedroogd is en daardoor is gaan lekken, valt het misschien te fixen voor weinig.
5Wellicht is het lek simpel te fixen, maar dan nog: je machine is wel 7 jaar oud, en dat betekent bij superautomaten toch ook vaak dat de maler vervangen dient te worden, nog afgezien van verder onderhoud.
Niet voor niets staat in de Beginnershandleiding dat de economische houdbaarheid van supers na zo'n jaar of 5-6, soms wat langer, wel verlopen is. Dat lijkt me hier ook aan de hand.
Aangezien er al interesse was in een wat nauwkeuriger manier van espresso zetten, met behulp van semi en losse maler, zou ik zeggen: investeer je geld alsjeblieft daarin, heb je veel meer plezier van.
Niet voor niets staat in de Beginnershandleiding dat de economische houdbaarheid van supers na zo'n jaar of 5-6, soms wat langer, wel verlopen is. Dat lijkt me hier ook aan de hand.
Aangezien er al interesse was in een wat nauwkeuriger manier van espresso zetten, met behulp van semi en losse maler, zou ik zeggen: investeer je geld alsjeblieft daarin, heb je veel meer plezier van.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Ik zou die "economische houdbaarheid" liever koppelen aan het aantal kopjes gezette koffie (servings) dan aan de leeftijd.
Immers, leeftijd zegt niet zoveel zonder de mate van gebruik en de onderhoudsgeschiedenis, zoals bij ieder apparaat.

Immers, leeftijd zegt niet zoveel zonder de mate van gebruik en de onderhoudsgeschiedenis, zoals bij ieder apparaat.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
7Tuurlijk, ik hanteer ook maar wat gemiddelden. Maar zelfs met maar 4 kopjes koffie per dag zit je na 7 jaar wel op het eind van je maler, lijkt me. En dan heb je nog het uitdrogen van rubbers, dat wèl (o.a.) tijdsgerelateerd is.
De onderhoudsgeschiedenis wordt in de eerste post gemeld: regulier ontkalken en schoonmaken, verder niet.
Blijf voorlopig toch bij mijn mening
.
De onderhoudsgeschiedenis wordt in de eerste post gemeld: regulier ontkalken en schoonmaken, verder niet.
Blijf voorlopig toch bij mijn mening
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Dat mag en wie ben ik om je van die mening af te halen. Je hebt waarschijnlijk veel ervaring met volautomaten. 
Ondertussen gaat m'n B30 al bijna 8 jaar en ca. 7000 servings gestaag mee zonder noemenswaardige onderhoudskosten. En aan z'n performance ook nog geen indicatie dat dat heel binnenkort anders gaat worden.
Ondertussen gaat m'n B30 al bijna 8 jaar en ca. 7000 servings gestaag mee zonder noemenswaardige onderhoudskosten. En aan z'n performance ook nog geen indicatie dat dat heel binnenkort anders gaat worden.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
9Voor de duidelijkheid: dat heb ik dus niet.Je hebt waarschijnlijk veel ervaring met volautomaten.
10Is het vervangen van de maalschijven van een Saeco Talea Giro een beetje te doen zelf en is het kostentechnisch nog de moeite waard om te doen?
Heb zelf ook een Talea thuis staan en de maling kon wel wat fijner wat mij betreft, ik vermoed dat de schijven wel op aan het raken zijn.
Heb zelf ook een Talea thuis staan en de maling kon wel wat fijner wat mij betreft, ik vermoed dat de schijven wel op aan het raken zijn.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode