Maalschijven versleten?

1
Hoi, ik ben vandaag mijn Macap M4 molen eens grondig aan het reiningen. Nu vroeg ik me af of je aan de hand van de gemaakte foto kan zien of de maalschijven zijn verleten.

Overigens ben ik nu wel op zoek naar een Mazzer Super Jolly, dus de Macap gaat binnenkort in de verkoop.
ImageUploadedByTapatalk1398511263.148272.jpg

Re: Maalschijven versleten?

2
Ik zou ook altijd even voelen: de snede moet wel wat weerstand geven als je er met je vinger overheen gaat.

Ik zie op de foto wel wat "hapjes" op sommige stukjes en een superscherpe snede laat geen dun wit lijntje zien, zoals ik hier wel zie. Vind het moeilijk om zo te beoordelen, maar ik zou zeggen dat er wel reden is om te mogen twijfelen aan de scherpte van de schijven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Je hebt gelijk wbt de hapjes en echt scherp voelt het ook niet. De molen is nu 7 jaar oud en het malen gaat nog prima, maar denk dat het nog wel beter gaat smaken met nieuwe maalschijven. Met de Mazzer Super Jolly nog lekkerder (door grotere maalschijven) als ik de verhalen op dit forum mag geloven :-). Ik neem aan dat een Demoka met 49 mm maalschijven een stap terug is (deze werd namelijk door een bevriende handelaar geadviseerd)

4
Die Demoka zou meen ik ook nog conische maalschijven kunnen hebben, en dan kan je de maten niet zomaar vergelijken. Daarbuiten is het wel een heel andere klasse dan de Mazzers (ze zijn dan ook een stuk goedkoper). Het maalresultaat hoeft helemaal niet slecht te zijn, maar ze zijn veel lichter gebouwd, klonteren meer en zijn veel langzamer en lawaaieriger.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
OK, dank je. Maar als we het puur over de smaak van de koffie hebben dan mag ik wel verwachten dat de Mazzer meer uit mijn koffie weet te halen dan een Macap vanwege de grotere maalschijven. Dus de vraag is eigenlijk; ga ik de maalschijven van de Macap vervangen of ga ik over tot de aanschaf van een Mazzer. Ik wil de uitgave wel kunnen rechtvaardigen.

8
gruiter schreef:OK, dank je. Maar als we het puur over de smaak van de koffie hebben dan mag ik wel verwachten dat de Mazzer meer uit mijn koffie weet te halen dan een Macap vanwege de grotere maalschijven. Dus de vraag is eigenlijk; ga ik de maalschijven van de Macap vervangen of ga ik over tot de aanschaf van een Mazzer. Ik wil de uitgave wel kunnen rechtvaardigen.
Ik denk dat de SJ echt wel een stap omhoog zal betekenen. Die 6mm méér in doorsnede lijkt weinig, maar resulteert toch in een flink groter maaloppervlak.
Ik denk dat je inderdaad net iets meer smaak uit de koffie zal kunnen halen, maar vooral dat het maalresultaat veel constanter zal zijn. Je zal dus veel minder missers krijgen en minder staan te verstellen aan je instelling. Ik vermoed ook dat de SJ minder zal klonteren dan de Macap.
Stel jezelf echter ook weer geen "werelden van verschil" voor, betere koffiebonen kopen heeft meer effect.

Of je de maalschijven moet gaan vervangen of meteen maar de hele maler, is een vraag die jijzelf zal moeten beantwoorden. Zo'n SJ kost toch al gauw 10x zoveel als de schijven van de Macap. Je zou ook überhaupt de schijven kunnen vervangen en dat dan doorberekenen als je de maler verkoopt.

9
Dank jullie wel! Genoeg stof tot nadenken en sowieso nieuwe maalschijven. Dat zal ook nog wel verschil geven en verder blijven experimenteren met mooie bonen. Ik heb nu de bonen van de Bezzera dealer in Hilversum Tiramisu Classici en die vind ik net een tikkeltje teveel een rokerige smaak hebben. Misschien juist door de versleten maalschijven? Ik zoek eerder iets chocolade achtigs. Was eerder groot fan van Golden Coffeebox maar sommige koffies vind ik net wat te rinsig smaken (kan ook weer aan de vorige machine hebben gelegen; het water uit de Bezzera is beduidend heter). Wel grappig dat na 9 jaar met dezelfde machine te hebben gespeeld er weer een nieuwe ontdekkingsreis begint (ook erg leuk en leerzaam).

10
Van 58mm naar 64mm is een groot verschil en ga je zeker merken. Van 64mm naar 82+mm plat of 68+mm conisch is ook een erg groot verschil en dan vooral in de consistentie. Een upgrade naar een Super Jolly is een behoorlijke maar naar bijvoorbeeld een Major of K10 is helemaal geweldig.

Na 7 jaar normaal gebruik zouden de schijven nog niet versleten moeten zijn. Die dingen moeten minimaal een paar honderd kilo aankunnen voordat ze op zijn.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60