Re: Esprosso niet boven de 8 Bar

13
peter157 schreef:Ok maar dan zit jij dus duidelijk ver onder de "richtlijnen" toch? Ik heb namelijk met 18 gram(sorry ik zei eerder 16 maar was 18 dus) 56 gram espresso. Of snap ik het nu helemaal niet meer? :shock: ;)
Ja en dan zit jij er ver boven met je 56. Wat prima is als het resultaat bevalt. Waar je naar moet kijken is de brewratio. Bij jou ongeveer 1 op drie of éénderde of 33%. Officieel zit je dan al in lungoland. Espresso is eerder 50%, dus 18 gram maalsel geeft 36 gram espresso.

Maar het blijft een vuistregel.

EDIT: Erik was me al voor ik had de tweede pagina nog niet gelezen van dit topic sorry

Meer info http://www.home-barista.com/tips/brewin ... t2402.html

Re: Espresso niet boven de 8 Bar

15
gruiter schreef:Vraagje: waarom is 12 bar wel erg hoog?

In de handleiding die ik van mijn dealer die ook service geeft (dus geen vage webshop) heb gekregen staat letterlijk. Bij een goede dosering en juiste maling zal de pompdrukmeter tussen de 11,5 en 12,5 bar aangeven als er koffie gezet wordt.
11,5bar en 12,5 bar is wel behoorlijk hoog hoor. Ik begeef me op glad terrein, maar ik heb ooit eens gelezen dat een te hoge druk ervoor kan zorgen dat de koffiepuck te veel wordt 'ingedrukt' en er daardoor geen water meer doorheen kan lopen, of dat het je doorstroom juist verslechterd. Maar goed, dat stond ergens op het internet, dus hoeveel waarde je daar aan moet hechten...

16
SteefM schreef: ik heb ooit eens gelezen dat een te hoge druk ervoor kan zorgen dat de koffiepuck te veel wordt 'ingedrukt' en er daardoor geen water meer doorheen kan lopen, of dat het je doorstroom juist verslechtert.
Ik vind dat ook heel aannemelijk. En in mijn ervaring levert een hogere druk dan 8-9 bar geen smaakverbetering op, en kan een wat lagere druk wel een verrassende smaak mogelijk maken. Dure machines die een 'drukprofiel' kunnen maken, schakelen bij mijn weten ook in het gebied tot 9 bar, niet daar boven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

17
peter157 schreef:Wat ik dan niet begrijp is dat je met 14 gram wél 60ml espresso zou moeten kunnen maken?? Of wordt dan de crema ook meegerekend ofzo?
Dit is iets uit het verleden wat ons achtervolgt. Illy heeft ooit in een ver verleden globale richtlijnen bedacht om alle vervuiling op de markt de nek om te draaien. Al sinds jaar en dag gebruiken we de tabel die ik had gepost. Zie het maar als vernieuwde inzichten net als dat eieren vroeger slecht waren en nu niet meer. Vergeet gewoon het hele verhaal van 7 en 14 gram en 30 en 60 ml en dan komt het vanzelf goed. Werken met milliliters is de grootste fout die je met espresso kunt maken want het zegt namelijk helemaal niets door de verschillende hoeveelheden crema van de verschillende bonen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60