Re: Maalschijven versleten?

13
@gruiter:

Ga je een nieuwe maler kopen of ga je voor een nette 2e hands maler?

Ik heb hier nog wel een nette compak K6 staan. Alhoewel ik toch echt denk dat je beter voor 84mm plat (of grote conische schijven) kunt gaan om echt verschil te gaan proeven tov 58mm...
Ik heb een macap gehad met 58mm schijven, 64mm T80 en K6 en nu 84mm plat. Het grote verschil heb ik pas echt ervaren toen ik naar 84mm plat ging.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Ik ben er nog niet uit mede omdat de één zegt dat de verschillen met 64 mm groot zijn de ander aangeeft juist de echte verschillen ervaart bij nog grotere schijven. Voorlopig laat ik het hierbij en ga sowieso de maalschijven vervangen en lekker experimenteren met koffies. Bedankt voor het meedenken.

15
Niks zo persoonlijk als smaak natuurlijk. :)

Ik gebruikte bijvoorbeeld hiervoor een Rossi RR45 met 64 mm schijven en nu een la San Marco met 84 mm schijven. Om te zien zijn de 84 mm schijven echt enorm vergeleken met de 64 mm's, ook qua maalsnelheid ben ik er flink op vooruit gegaan. Qua smaak viel het verschil me wat tegen, wel iets, maar niet enorm. Retrospectief zou ik daarvoor nu geen upgrade-drang meer hebben. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

16
Mooi eerlijk antwoord
Leuk om ook eens te lezen van 'mwa... Zo veel verschil maakt het ook weer niet'
Dat was ik nog niet tegengekomen ( vrij nieuw ben ik hier wel )

Bij veel dingen werkt het in het hogere segment zo (bv audio apparatuur) : het bedrag voor een relatief klein verschil wordt steeds groter, en het hangt van de persoon van de persoon af of je het verschil de kosten nog waard vind
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

20
Grimoire schreef:Mooi eerlijk antwoord
Leuk om ook eens te lezen van 'mwa... Zo veel verschil maakt het ook weer niet'
Dat was ik nog niet tegengekomen ( vrij nieuw ben ik hier wel )
Ehh, zie mijn laatste post: "Stel jezelf echter ook weer geen "werelden van verschil" voor, betere koffiebonen kopen heeft meer effect."
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder