Re: 'Horecamaler' (ophopend maalsel)

23
La Cimbali MAX = een maler met Conische en Vlakke malers, geeft een heel lekkere maling met dienovereenkomstige smaak.
Ik draai zelf met de topversie van een dergelijk maalwerk en had deze molen gekocht voor reserve, was dus alleen maar meer sjouwwerk op locatie, heb hem niet nodig gehad niet anders dan een blend voor de filter erop gehad ja en dat kan ook met een veel lichter conisch molentje, van een paar honderd euro die ik in de kar kan laten staan.

Afbeelding

eenhondervijfenzeventig euro
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

24
Pkfotografie schreef:Kijk dat klinkt goed
??? Gaat nog steeds over horecamalers hoor, of het nou een mazzer major, faema, la san marco of compak is.... Ze hebben het allemaal, dat ophopen in de chute!
Die cimbali van Adriaan kun je zo kopen. Mooi ding met die conische schijven die de bonen eerst breken waarna ze door de platte 64mm schijven gaan. Reken maar dat je mooi consistent maalsel krijgt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

27
Dat vond ik ook al.
Heb de boel al uit elkaar gehaald om schoon te maken behoorlijk wat aangekoekte koffie :x
Maalschijven zagen er wel goed uit, maarja heb ik weinig verstand van horen die randjes echt vlijm scherp te zijn? Moet er wit van je nagel blijven hangen als je over de randjes gaat?

Botte maalschijven malen langzamer dus? (Retorische vraag :P )
Laatst gewijzigd door Grimoire op ma 12 mei 2014, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

28
Ook mij lijkt 20 seconden aan de lange kant. De snede van de maalschijven dienen niet vlijmscherp te zijn, maar als je er met je vinger (of nagel) langs gaat moeten ze wel wat "bite" hebben. Als je er soepeltjes overheen glijdt zijn ze bot.

Ook moeten de snedes niet al te beschadigd zijn, dus geen kartels of butsen. En in feite mag je de snede zelf niet zien, zodra je een heel dun glanzend randje ziet is dat een teken van botheid.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder