Grote maalschijven

1
Afgesplitst van "Advies voor opvolger van Compak K3"

Ik heb het idee dat de retentie bij 83mm schijven wat lager is dan bij b.v. 64mm schijven. Als ik zie met hoeveel kracht het maalsel bij mijn Major uit die uitloop komt spuiten... Ik denk toch dat de centrifugaalkracht bij die grote schijven een heel stuk groter is.
Als ik mijn chute schoon veeg heb ik misschien een theelepel maalsel. Ik meen me te herinneren dat dit bij mijn 64mm maler toch eerder richting eetlepel ging. Ik heb ook wel eens de maalkamer van de Major willen schoonmaken, maar dat was eigenlijk helemaal niet nodig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Advies voor opvolger van Compak K3

2
Het zijn meer de vegers die onder en langs de schijven gemonteerd zitten die ervoor zorgen dat de maalkamer geleegd worden, je schijven spuiten namelijk rondom in de kamer het maalsel uit en dat slaat dan letterlijk tegen de maalkamerwand en daar zorgen de vegers dat het weer naar de maalkamermond getransporteerd wordt. :geek:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Maar het is toch niet zo dat alleen 83mm malers vegers hebben, 64mm malers hebben die ook? De centrifugaalkrachten gaan natuurlijk ook op voor de vegers.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
De sm 95 en 96 draaien op 1350 rpm. De molen, sm97, die ik heb draait idd op 880 rpm daarom ben ik ook zo blij dat ik deze heb en niet de oudere versie. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bobbee op wo 14 mei 2014, 15:40, 3 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6
@ Carp: Dat is vanzelfsprekend ook nog waar. Maar wat zou dan "beter" zijn: 84mm met 880 rtm, of 64mm met 1400 rtm? :mrgreen:

Dat is allemaal natuurlijk een beetje academisch, maar ik denk dat grote schijven ook een voordeel boven kleinere hebben op het gebied van retentie, en niet alleen qua snelheid en smaak.

7
Dat klopt niet Bob, want op het typeplaatje van mijn SM95 staat het zelfs; 880 toeren.
Vreemd dat de SM96 1350 zou zijn, ik hoor ook weinig verschil, alhoewel de SM96 iets stiller is.

ps Spironski; ik verwacht vanwege de snelheid, dat jouw Major de koffie dus sneller uitwerpt!?
Jouw Major is toch ook 84mm?
Laatst gewijzigd door CarpSafari op wo 14 mei 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

8
CarpSafari schreef:Dat klopt niet Bob, want op het typeplaatje van mijn SM95 staat het zelfs; 880 toeren.
Vreemd dat de SM96 1350 zou zijn, ik hoor ook weinig verschil, alhoewel de SM96 iets stiller is.
Die tabellen heb ik van de la san marco website uit de pdf met technical data. Weet je zeker dat het op jouw sm95 staat?

Afbeelding

edit:
gevonden. de sm95 draait idd ook op 880 rpm:
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

9
Het is in mijn optiek beter een langzamere snelheid met de grootst mogelijke schijven te hebben, het uitvegen van de maalkamer met een lagere snelheid zal er ook voor zorgen dat de maling niet teveel gecomprimeerd wordt, wat uiteindelijk bij een hogere snelheid wel het geval zal zijn.

Een poosje geleden had iemand een grote maler gekocht waar er 2 van de 4 wipers afgebroken waren, toen zag ik dat als een foutje en zo ook de koper, achteraf gezien blijkt er op een buitenlands forum eens geëxperimenteerd te zijn om bij die hele grote malers, dat te doen en niet geheel met slechte resultaten, alleen je kon op een geringe onbalans rekenen, anders zou het zijn om 3 wipers te hebben in plaats van 4 of meer, dus minder wipers maar wel uitstekend geconstrueerd en met een lagere snelheid.

Het gaat ons puristen toch immers om het beste resultaat en niet de hoogst mogelijke output door snelheid, maar juist een zo mooi mogelijk resultaat, bij m'n Versalab draait de spindel slechts 440 rpm onder belasting, ik ben nog aan het kijken om deze te verlagen naar 350 rpm. :o
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

10
Ik vind het toch erg vreemd, dat de SM95 en SM97 880 RPM zou hebben en de SM96 1350....ik vermoed dat de folder een foutje bevat, want;

-In 5 sec maalt de SM95 precies evenveel koffie als de SM96, ook hoor ik niet meer toeren, voor zover je dat kunt horen.

Ik heb La San Marco een email gestuurd,...ben benieuwd of ik daar antwoord op krijg.