Gisteren een Vibiemme Domobar Super (manual) gekocht via marktplaats, en ter plekke uitgebreid kunnen testen: alles werkte netjes en er kwam prima koffie uit!
Nu thuis geïnstalleerd en het reservoir weer gevuld. Nu wil ik hem aanzetten in stand 1 om de boiler te vullen, maar hij komt niet voorbij deze stand: de pomp blijft draaien en de rechter meter geeft continu 10,4 bar aan. Iemand een idee?
Re: Vibiemme Domobar Super probleem
2Kijk even op de boiler, er zit een meestal groene draad naar een enkele kroonsteen toe en die zit op een metalen stift, als die los is vult hij door en blijft je pomp doorgaan maar ook je vulklep blijft open staan. suc6
3Hoi Paulus,
bedankt voor je berichtje, ik heb het even nagekeken en de kroonsteen zit goed aangesloten op de groene draad en de stift die de boiler ingaat. De pomp is nu gestopt met geluid het brommende geluid maken en maakte af en toe een soort pulserend geluid. Pomp is nu een stuk stiller dus...
Verder lijkt inderdaad de pomp door te gaan, en blijft de vulklep openstaan: hierdoor komt het water net zo snel weer terug in het reservoir als dat het eruit gepompt wordt. Als ik de hendel naar beneden haal pompt hij wel gewoon water door de kop heen en geeft hij 4 bar aan.
Het vreemde blijft voor mij dat hij het dus perfect deed toen ik hem ging kopen, en nu zet ik hem thuis neer en werkt hij niet meer...
bedankt voor je berichtje, ik heb het even nagekeken en de kroonsteen zit goed aangesloten op de groene draad en de stift die de boiler ingaat. De pomp is nu gestopt met geluid het brommende geluid maken en maakte af en toe een soort pulserend geluid. Pomp is nu een stuk stiller dus...
Verder lijkt inderdaad de pomp door te gaan, en blijft de vulklep openstaan: hierdoor komt het water net zo snel weer terug in het reservoir als dat het eruit gepompt wordt. Als ik de hendel naar beneden haal pompt hij wel gewoon water door de kop heen en geeft hij 4 bar aan.
Het vreemde blijft voor mij dat hij het dus perfect deed toen ik hem ging kopen, en nu zet ik hem thuis neer en werkt hij niet meer...
4Was dat 1 van de 3 aangeboden machines uit Muiderberg?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
5Het gaat om een nieuwer model (met warmtewisselaar), gefabriceerd in 2011:
Kan dit gekomen zijn doordat hij vervoerd is? Hij was nog een beetje warm omdat hij natuurlijk net aangestaan had, maar dit moet geen probleem opleveren lijkt me.
Edit: nu de machine open gehaald, de fill solenoid krijgt een voltage van 0.1 op de 200volt stand op mijn multimeter. Verder zie ik nu machine open is en alles wat makkelijker te zien is dat de pomp steeds maar kleine hoeveelheden water naar binnenhaalt. Verder is de druk die af te lezen is op de rechter meter nu gedaald naar ongeveer 4 a 5 bar, dus een stuk lager dan eerder vandaag...wat denken jullie? Zou de pomp op zijn eind zijn?
Edit 2: na wat verder onderzoek blijkt de pomp helemaal geen water naar binnen te trekken: het intake slangetje is wel gevuld met water, maar haalt geen verder water naar binnen. Verder maakt het slangetje/pomp een soort ruisend geluid en zie je luchtbelletjes in het slangetje bewegen. Duidt dit op een probleem met een klep ergens na de pomp, of is het de pomp die misschien stuk is? Omdat deze met de hendel wel water erdoorheen pompt..
Kan dit gekomen zijn doordat hij vervoerd is? Hij was nog een beetje warm omdat hij natuurlijk net aangestaan had, maar dit moet geen probleem opleveren lijkt me.
Edit: nu de machine open gehaald, de fill solenoid krijgt een voltage van 0.1 op de 200volt stand op mijn multimeter. Verder zie ik nu machine open is en alles wat makkelijker te zien is dat de pomp steeds maar kleine hoeveelheden water naar binnenhaalt. Verder is de druk die af te lezen is op de rechter meter nu gedaald naar ongeveer 4 a 5 bar, dus een stuk lager dan eerder vandaag...wat denken jullie? Zou de pomp op zijn eind zijn?
Edit 2: na wat verder onderzoek blijkt de pomp helemaal geen water naar binnen te trekken: het intake slangetje is wel gevuld met water, maar haalt geen verder water naar binnen. Verder maakt het slangetje/pomp een soort ruisend geluid en zie je luchtbelletjes in het slangetje bewegen. Duidt dit op een probleem met een klep ergens na de pomp, of is het de pomp die misschien stuk is? Omdat deze met de hendel wel water erdoorheen pompt..
6Lucht.
Probeer eens de pomp snel achter mekaar aan en uit te zetten.
Dus aan( 1 seconde) , uit,aan,ui, etc etc.p.Tot hij wzter begint te zuigen.
Zal wel lucht in het systeem zitten.
Probeer eens de pomp snel achter mekaar aan en uit te zetten.
Dus aan( 1 seconde) , uit,aan,ui, etc etc.p.Tot hij wzter begint te zuigen.
Zal wel lucht in het systeem zitten.
7Er zit vuil in je pomp. Kan door het vervoeren zijn dat er wat los is gekomen en nu door de pomp is opgezogen. Ik heb een soortgelijk probleem gehad, althans het lijkt erop omdat je ook het zoemende geluid beschrijft.
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=5332
ULKA pomp
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=5332
ULKA pomp
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
8Bedankt weer voor de tips, ik heb het geprobeerd:
- lucht in het systeem? Snel achter elkaar de pomp starten heeft helaas niet geholpen.
- pomp heb ik met behulp van de link die je stuurde even helemaal uit elkaar gehaald, maar daar zat geen vuil in, dus heb hem weer in elkaar gezet en ben verder gaan testen.
Wat ik nog meer getest heb met behulp van dingen die ik vond op internet:
- de 'fill solenoid' gecontroleerd door een van de draden van de pomp los te maken en de aan/uit knop op P1 te zetten. Dit leverde op dat de solenoid zijn klik liet horen en deze dus nog werkt
- de weerstand die tussen de twee aansluitingen op de 'fill solenoid' heb ik gemeten en gaf aan 976 ohm.
- de pomp heb ik getest door de output los te maken en in een bakje te hangen: de pomp werkte prima en pompte met een mooi continu straaltje
Iemand nog verdere suggesties van wat ik nog meer kan onderzoeken? Alvast bedankt!
- lucht in het systeem? Snel achter elkaar de pomp starten heeft helaas niet geholpen.
- pomp heb ik met behulp van de link die je stuurde even helemaal uit elkaar gehaald, maar daar zat geen vuil in, dus heb hem weer in elkaar gezet en ben verder gaan testen.
Wat ik nog meer getest heb met behulp van dingen die ik vond op internet:
- de 'fill solenoid' gecontroleerd door een van de draden van de pomp los te maken en de aan/uit knop op P1 te zetten. Dit leverde op dat de solenoid zijn klik liet horen en deze dus nog werkt
- de weerstand die tussen de twee aansluitingen op de 'fill solenoid' heb ik gemeten en gaf aan 976 ohm.
- de pomp heb ik getest door de output los te maken en in een bakje te hangen: de pomp werkte prima en pompte met een mooi continu straaltje
Iemand nog verdere suggesties van wat ik nog meer kan onderzoeken? Alvast bedankt!
9Kan zijn dat er toch een vuiltje of stukje kalk heeft gezeten en dat zie je niet. Heb je nadat je de pomp hebt schoongemaakt de machine weer in elkaar gezet en getest?
Tsja, wat blijft er anders nog over? Misschien de kleppen in je groep....
Tsja, wat blijft er anders nog over? Misschien de kleppen in je groep....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
10Als die pomp het gewoon doet zit de verstopping dus verderop in het traject. Ergens een klep in je zetgroep die verstopt zit?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder