Molentje om te starten...

1
Hey allemaal,

Ik ben momenteel bezig om rond te kijken om een eerste setje aan te kopen om te starten met het brouwen van goede slow coffee. Als zetmethode lijkt de Chemex me wel fijn om wat te experimenteren. Maar na heel wat lezen hier, weet ik dat een koffiemolen ook belangrijk is. Een elektrische molen van € 500 is er wat over op de moment, omdat ik toch eerst wat ervaring wil opdoen met zelf het hele koffie zet gebeuren in handen nemen.

Momenteel twijfel ik tussen de Hario Skerton of Prolex grinder - beide manueel. Heeft er één van de twee meer voorkeur onder de leden hier? Ik weet dat ik van zo'n molens geen wonderen moet verwachten, maar ik probeer toch altijd het best te vinden voor een aanvaardbare prijs.

Als alternatief voor die twee kan ik ook nog voor een kleine elektrische molen gaan zoals de Solis Scala 166 of de Baratza Encore, maar ik vraag me af of het bekomen maalresultaat veel consistenter zal zijn dan met de manuele molen.

Zoals ik weet uit de fotografie, you get what you pay for, daarom dat ik sterk twijfel aan de tweede optie, hoewel die molentjes geen gat in je portefeuille betekenen.

Suggesties of opmerkingen van jullie?

Bedankt,

Kris
Laatst gewijzigd door KrisK op ma 19 mei 2014, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.beantobar.wordpress.com - ontdek de wereld van origine chocolades

Van origine chocolade naar specialty koffie - de stap is kleiner dan je denkt

Hario V60 + Hario Skerton grinder

Re: Molentje op te starten...

2
Kijk eens naar de Lido2 van Orphan Espresso. Hij is alleen bij OE in Amerika te bestellen maar dat is niet erg want zij zijn erg betrouwbaar. Voor filter een geweldige maler en ook geschikt voor espresso.

Zelf zou ik eerder voor een Kalita Wave of Hario V60 gaan dan voor de Chemex. De Chemex valt mij qua smaak echt zwaar tegen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Molentje om te starten...

3
Zoals vaker gezegd; vergeet ook de tweedehands horecamaler niet.
Vaak voor een schappelijke prijs te koop (100-150€), oerdegelijk, prima te onderhouden mbt reserveonderdelen en een erg goed maalsel.
Daar kan vwb espressomaling een kleine consumentenmaler doorgaans niet tegenop.
Via marktplaats is vaak eea te vinden.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

5
Yep, espresso is voor mij nog een grote onbekende en de budgetten die daar bij horen spreken me nu niet echt aan... :D

Daarnaast woon ik bescheiden, waardoor compacte systemen ruim de voorkeur genieten, zodat moeder de vrouw niet teveel plaats moet zoeken in de kasten. :-) Trouwens, op de Belgische tweedehands markt is er weinig koffie-spul te vinden heb ik de indruk...
http://www.beantobar.wordpress.com - ontdek de wereld van origine chocolades

Van origine chocolade naar specialty koffie - de stap is kleiner dan je denkt

Hario V60 + Hario Skerton grinder

7
KrisK schreef:Yep, espresso is voor mij nog een grote onbekende en de budgetten die daar bij horen spreken me nu niet echt aan... :D

Daarnaast woon ik bescheiden, waardoor compacte systemen ruim de voorkeur genieten, zodat moeder de vrouw niet teveel plaats moet zoeken in de kasten. :-) Trouwens, op de Belgische tweedehands markt is er weinig koffie-spul te vinden heb ik de indruk...
Soms toch wel hele mooie en aparte spullen, ze doen alleen in België zo moeilijk om even een mailtje te beantwoorden en een telefoonnummer vermelden schijnt zowat heiligschennis te zijn, voor de rest puik volk, kom er graag rommelmarkten afstruinen. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

8
Start met een Porlex en een Aeropress. Is een prima en goedkope combi.
http://www.ebay.de/itm/PORLEX-CERAMIC-C ... 19ecd17793

Voor recepten en methoden voor de Aeropress zie: http://worldaeropresschampionship.com

Als Belg zit een Aeropress in je genen ;)

2011 World Aeropress Champion – Jeff Verellen, Belgium
2012 World Aeropress Champion – Charlene Debuysere, Belgium
2013 World Aeropress Champion – Jeff Verellen, Belgium
2012 Dutch Aeropress Champion - Simon Boone, (woont en werkt in Belgium)
2014 Dutch Aeropress Champion - Simon Boone
2013 UK Aeropress Champion - Isabelle Verschraegen, (toen werkzaam in UK)

9
Ik heb zelf ervaring met die porlex, het is een heel matig malertje voor die prijs. Geeft een vlakke oppervlakkige smaak en is niet duurzaam te noemen. Vooral de constructie van de hendel en de as geeft veel problemen. Verder maal je je een breuk voordat je een fatsoenlijk bakje kan zetten.

Ik heb betere ervaringen met de oude Hollandse Molens, die er genoeg op marktplaats te vinden zijn.
Met wat geluk vind je een mooie voor een tientje, even een kilo rijst er door malen en gaan...

Kan je mooi doorsparen voor een Lido 2 of iets vergelijkbaars.

10
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb ervaring met verschillende handmalers, de Porlex gebruik ik een jaar of 2 en maalt nog steeds prima. Je kan het niet vergelijken met een Pharos maar in de prijsklasse tot een 50,-- euro is het naar mijn mening de beste handmaler. Voor filterkoffie heel goed te gebruiken en je maalt je zeker geen breuk.