Espresso te zuur

1
Met eerdere verse bonen geen last van, maar nu ethiopie sidamo in de maler, die voor wat ik lees niet echt zuur zou moeten zijn... Als filterkoffie lekker, maar als espresso te zuur!

Heb de maling al fijner gemaakt, zoals in beginnerstopic staat, maar dan nog steeds te zuur. Wat kan ik verder proberen? Iemand een tip :roll:
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.

Re: Espresso te zuur

2
Als hij uit je Kalita wel lekker smaakt zou ik hem daaruit opdrinken. Misschien te lichte branding voor jouw espressosmaak?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

4
We weten te weinig om er wat van te kunnen zeggen maar als het als filterkoffie prima smaakt zou ik niet verder zoeken.

Anders zou je bijvoorbeeld een meetapparaat moeten hebben om te vertellen welke kleur exact het maalsel heeft in vergelijking met bonen die jou wel bevallen, zou je moeten kunnen vertellen hoe heet het water tegen je puck aan komt, met welk drukverloop je de espresso gewend bent te zetten et cetera, welke bonenmaler je gebruikt, welk filterbakje, welke dosering, hoe lang je extractie duurt, welk volume en welg gewicht je espresso heeft... een filmpje van je hele zet-routine...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Alle Ethiopische koffies zijn zoals ik ze ken 'zuur' (/fruitig, of hoge aciditeit - klinkt al direct een stuk vriendelijker).

Dus een fruitige Sidamo is juist heel normaal. Wat kun je doen? Wen er even aan; lichtgebrande fruitige koffies vormen een hele nieuwe smaakwereld die voor je open kan gaan.

7
Waar heb je de bonen gekocht?
Of heb je ze zelf gebrand?

De sidamo van Blanche Dael vind ik bijvoorbeeld helemaal niet zuur. Juist zacht en zoetig. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30