droog brood?

1
Ik heb dit maar in deze categorie geplaatst.

Valt er nou voor de kleine startende koffiebrander/schenker eigenlijk geld te verdienen? De zaakjes schieten nog altijd als paddenstoelen uit de grond, dus je zou zeggen van wel. Of is het buffelen voor een mager loontje? Of ze nou vol met hipsters zitten of de yup er zijn boontjes komt halen, er lijkt wel veel aanloop. Maar ik hoor ook over "minimale marges" en "geen droog brood mee te verdienen". Hoe zit dat nou echt?

Is er iemand die hier zijn licht over kan schijnen? (liefst met getallen :geek:)
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

Re: droog brood?

2
Stel je kan op een niet al te Hippe plek een winkeltje huren bv op de Amsterdamse straatweg in Utrecht voor 500 euro, komt een beetje G.W.L. bij van laten we het netjes houden 300 in de maand, een schamele inrichting voor niet al teveel een paar ouwe fietsen etc, Muziekje met de rechten die je moet betalen, precariorechten voor het uithangbord want je wilt wel gezien blijven, beveiliging verzekering en andere kosten als belasting op dit en dat.

Je moet een degelijke koffiemachine hebben met geen lullige molen ernaast, een dito koffiebrander en een goede voorraad bonen, dan heb je nog geen cent omgezet, je bent wel al een week of zes aan het timmeren en regelen voordat je open kan, dat zijn verloren aanloopkosten.

Zeg dat je een kleine dertig duizend/Plus kwijt bent, dan nog hoe groot is je reclamebudget?

Ik heb niet gesproken over vergunningen etc

Ga voor het gemak even uit van vaste lasten zonder de machinerie van rond de 1000 euro per maand, je wilt zelf minimaal 1800 euro in de maand hebben + een beetje = minimale winst van 3000 in de maand, ik heb het niet over omzet.

Dit is maar een hele summiere opsomming, je moet dus echt buffelen en ervoor willen gaan.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
Niet vergeten de post reserveringen om klappen en materiaalvervanging op te vangen, de aflossingen etc.

Dus een werkweek van 60 a 80 uur

Een omzet van rond de 90.000 euro op jaarbasis ?! het is maar een schatting. :o

4
hmm, nou ja 50 weken per jaar, 15 klanten per uur, 3 euro pp, 5 dagen per week, 10 uur per dag = 112500. Klinkt werkbaar 8-)
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

5
Kabouter schreef:hmm, nou ja 50 weken per jaar, 15 klanten per uur, 3 euro pp, 5 dagen per week, 10 uur per dag = 112500. Klinkt werkbaar 8-)
Die 15 klanten per uur is nou juist het heikele punt dat betekent 150 klant uren in je winkeltje en je krijgt geheid klantjes die 2 a 3 uur op een consumptie zitten.

Kan wel werkbaar klinken maar ik weet uit m'n HoReCa ervaring dat je veelal daluren hebt en maar weinig piekuren, je ziet het wat te rooskleurig. :? :( :o

6
misschien maar een supersize versie introduceren :mrgreen:

Maar serieus dan ontkom je er dus lijkt mij niet aan om ook eten te schuiven... omzet per klant moet dan omhoog. Daar zou ik nou juist geen zin in hebben als koffienerd. En toch.. sommige van die zaakjes lopen zo goed dat je ze binnen de kortste keren op een extra locatie ziet.

7
Kabouter schreef:misschien maar een supersize versie introduceren :mrgreen:

Maar serieus dan ontkom je er dus lijkt mij niet aan om ook eten te schuiven... omzet per klant moet dan omhoog. Daar zou ik nou juist geen zin in hebben als koffienerd. En toch.. sommige van die zaakjes lopen zo goed dat je ze binnen de kortste keren op een extra locatie ziet.
De meesten hebben overprijsde keekjes en andere eetbare artikelen.

8
Kabouter schreef:misschien maar een supersize versie introduceren :mrgreen:

Maar serieus dan ontkom je er dus lijkt mij niet aan om ook eten te schuiven...
Bij de Bonanza in Berlijn zag ik alleen een paar koeken als het om eten gaat en geen thee of andere gekkigheid, alleen koffie en het lijkt erg goed te draaien.

Maar ik zag ook een video van Kees Kraakman bij Boot koffie, waarin hij vertelde van een geslaagde pop-up store, waar ze veel aan hadden gehad, veel van geleerd, alleen niets verdiend.

De man van Lot Sixty-One lijkt het heel goed te doen, in korte tijd bekend in binnen- en buitenland, in Amsterdam achtermekaar drie (of vier) zaken geopend.

Ik peins er niet over zoiets ook te gaan proberen. Je moet voor zoiets echt ervaring hebben met alle ins en outs van de horeca, denk ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

9
Ja er lijken wat ervaren horeca-rotten rond te lopen die zonder al te veel gedoe een goed werkende tent neer kunnen zetten. En anderen die het voor het eerst doen die hebben hun handen een hele tijd vol aan de eerste locatie, en dan kun je je inderdaad afvragen hoeveel winst er wordt gemaakt. Ik vraag me af hoeveel van de koffiezaakjes van het type d(z?)ure koffie/steigerhout/industriele lampen het hoofd niet boven water weten te houden. Dat zou wel iets moeten zeggen over de risicofactor.

10
Een wellicht haalbaar scenario is een koffiebar (met cake) beginnen bij de receptie van een flink kantorengebouw. Dan krijg je aanloop, vergaderbezoek en dergelijke. Althans, tot een uur of twee.
Dat werkte in ieder geval goed in het gebouw waar ik nu werk. Totdat de cateraar wisselde en er een onervaren meisje lucht in de houdbare melk kwam blazen en daarna een of ander donker spul ging zetten in een Cimbali die te heet staat afgesteld..
Cimbali Junior DT/1, La Pavoni Pub 1 lever, La Pavoni Europiccola
Op de werkbank: Faema Urania, Conti Princess hydraulisch en Faema E61