Te slappe Cappuccino De'Longhi EC850m

1
Ik heb een vraag, ik heb deze pistonmachine sinds vandaag in huis en de cappuccino's zijn nogal slap en licht van kleur.

Ook is de melkschuimlaag niet geweldig van kwaliteit. Mijn twijfels heb ik dan ook of ik het schuifje op de melkkan wel goed gebruik, op welke stand moet deze staan voor zowel latte machiatto's als cappuccino's?

Wat ik tot op heden heb gedaan is het schuifje induwen voor een cappucino en hem uittrekken voor een latte.
De handleiding is hierover erg onduidelijk naar mijn mening, iemand die mij kan helpen?

Re: Te slappe Cappuccino De'Longhi EC850m

3
Inderdaad eerst het beginnerstopic eens goed doorlezen. Te lezen aan je verhaal heb je op dit moment geen flauw benul waar je mee bezig bent. Eerst maar eens de basis leren begrijpen voordat je ergens mee begint want pas dan kunnen we je helpen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Te slappe Cappuccino De'Longhi EC850m

8
Alle gekheid op een stokje, wat Master ik al schreef, je zal serieuze koffie moeten gebruiken om een serieuze cappuccino te krijgen. Dus dat houdt in: verse bonen -niet langer dan een maand geleden gebrand- en malen net voordat je de koffie in de portafilter doet.

Hier vind je wat adresjes voor serieuze koffie:
viewtopic.php?f=23&t=1625&hilit=koffiebranders

Wat betreft de melk: gebruik je wel volle melk?

De spraakverwarring die Carpsafari noemt:
Pistonmachines zijn geen pistonmachines. Een piston is een zuiger http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiger en die vind je terug in verbrandingsmotoren, maar ook in het oude type espressomachine, die met zo'n hefboom aan de bovenkant van de zetgroep.
lever.jpg
De piston (Kolben in het Duits) kan op en neer bewegen in de cilinder en met de zuiger kan je het verwarmde water onder hoge druk door de gemalen koffie heendrukken. De koffie zit in een filterbakje en dat filterbakje zit in de portafilter of filterdrager. De portafilter zie je ook terug in pompmachines, zoals die van jou. Het verwarmde water wordt bij deze machines dmv een pomp door de gemalen koffie gedrukt.

Dus wat jij -en "de koffie expert"- een piston noemt, dat is dus een portafilter of in het Nederlands: filterdrager.
Micra&Ultra