Re: Bugatti Diva
41Zelf branden lijkt meer en meer het devies te zijn om echt zeker te zijn van verse bonen. Lijkt mij een hele uitdaging om dat goed voor elkaar te krijgen met huiskamer apparatuur.(gene cafe)
Spironski schreef:Het beste is inderdaad een branddatum op het pak, maar dat doen maar weinigen. Ga er vanuit dat de meeste boontjes die in de winkel liggen ver over tijd zijn. Dus: geen bevestiging van branddatum = te oud.
Ik meen dat Simon Levelt wel redelijk verse boontjes levert. Maar zelfs bij een winkel als Kaldi liggen boontjes soms rustig 4 maanden op de plank. Ken je niet een koffiebrander (Brandmeesters bv)?
Ik zou het gewoon vragen aan de winkelier en als hij/zij het niet weet ga er dan maar vanuit dat ze te oud zijn. Laat je niet van de wijs brengen dat boontjes best 6 maanden oid houdbaar zijn, je kan er koffie mee zetten, maar geen goede espresso.
Lees de beginnershandleiding en er gaat een wereld voor je open als je tegen dit soort "problemen" aanloopt.koffiedikkertje schreef:Het probleem dat ik had met een verbrande koffie smaak is middels een tip van Peter van Kafko ook opgelost. Eerst het water laten doorlopen zonder filter.
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 8601#p8601koffiedikkertje schreef:Ik word er helemaal gek van
Laat ik voorop stellen dat ik helemaal gek ben van koffiie maar tevens nogal lui en gemakzuchtig van aard ben.
mvg
Fred
Hij had nog veel langer kunnen zijn, kijk maar eens naar de Engelse variant er van Maar soms snap ik niet precies wat je wilt bereiken op dit forum. Als je informatie zoekt voor een beter kopje koffie, is die handleiding juist dé aangewezen plek. Deze lijkt misschien lang, maar er staat geen 'overbodige' informatie in voor de nieuwkomer. Het is de basis....koffiedikkertje schreef:De beginers handleiding schrikt nogal af vanwege de veelheid van informatie. En daar kun je behoorlijk onzeker van worden