Re: Vibiemme Domobar; hoe weer snel koffiezetten na melkschu

12
cheng the man schreef:Ik heb ooit een YouTube filmpje gezien waarin gezegd wordt dat nadat je melk heb gestoomd de boiler gelijk moet vullen met water, m.a.w. even een aantal secondes op de koffiezet knopje drukken en de stoomknopje uit. Volgens mevrouw op filmpje gaat je boiler anders snel stuk (geen water in boiler, verwarmings element die oververhit raakt).
Peter (van Kafko) vertelde me recentelijk hetzelfde. Mijn Rancillio (SB) laat ik na het stomen doorlopen via hetzelfde pijpje, maar dan gebruikmakend van de thee-functie. Het doorlopen stop ik als er een straal warm water uit de pijp komt.

De "truc" die ik toepas, is eerst het aantal 2-4 espresso's zetten, en daarna de meldt schuimen. En dan qua temperatuur terug.

Re: Vibiemme Domobar; hoe weer snel koffiezetten na melkschu

13
Mijn ervaring is dat terugkoelen naar espressotemperatuur na het melkschuimen sneller gaat dan opwarmen naar stoomtemperatuur na het espresso zetten.
Ik deed ook altijd eerst de filterdrager vullen en aanstampen, dan melk schuimen. Dan terugkoelen via het stoompijpje (spoel je ook meteen de melkrestjes er uit). Zodra er water uit het stoompijpje komt, nog even snel de groep flushen, filterdrager plaatsen en koffiezetten.
Ondertussen je melk wel een beetje in beweging houden.
Succes!
www.northseaglass.com