Bezzera Strega - hoe ontkalken?

1
Hi,

Ik heb mijn strega nu een jaartje, en bij aanschaf werd gezegd dat ik 'm na een jaar een keer langs moest brengen om 'm te laten ontkalken. Nou heb ik dat bij mijn Rancilio Silvia regelmatig zelf gedaan, maar ik begreep van de verkoper (duikelman) dat het bij een strega wat meer voeten in de aarde heeft.

Ik heb niet zoveel zin om met het lompe monster op pad te gaan. Als het niet al te ingewikkeld is wil ik het zelf proberen, maar ik kan nergens vinden hoe het moet. Jullie een idee?

(ik heb overigens wel filters gebruikt in het waterreservoir, elke 3 maanden een nieuwe)

Thanks!

Re: Bezzera Strega - hoe ontkalken?

2
Ik vind dat een heel vreemd advies van een handelaar, hij had je beter kunnen adviseren om een harsfilter op je machine aan te sluiten. 8-)
Niet alleen is het beter kalkvorming te vermijden, de smaak komt het ook ten goede.

Met harsfilter zal je als particulier misschien wel helemaal nooit hoeven te ontkalken, nu na 1 jaar gebruik, ligt het m.n aan het kalkgehalte van jouw regio of ontkalken nodig zal zijn, ik denk van niet.
Volgens goed gebruik; If it ain't broke, don't fix it. ;)

Oeps, ik zie nu pas dat je al kalkfilters gebruikt, dan helemaal dat advies om te ontkalken negeren!

4
Ik heb de machine inderdaad nieuw gekocht. Zoals ik al eerder aangaf is het niet dat ze niet bereid zijn service te verlenen maar dat ik één keer met dat ding gesjouwd heb en dat het liefst niet te vaak doe ivm met hoge gewicht (zit een contragewicht in ivm lever) en potentiele beschadigingen.

Over het onkalken hebben ze dus gezegd: breng maar langs 1x per jaar. Is dat raar?

edit: Daarnaast heb ik niet het allergrootste vertrouwen in de technische bekwaamheid van Duikelman. Ik kwam een keer vragen om food safe siliconenvet om de zetgroep mee te smeren, kwamen ze met WD40 aan. Dat vet hadden ze uberhaupt niet en dat hebben ze voor mij toen besteld. Vond het advies erg vreemd (WD40 is vloeibaar en volgens mij hardstikke giftig) en het feit dat ze nog nooit van dat vet hadden gehoord ook.

5
we are bob schreef:Ik heb de machine inderdaad nieuw gekocht. Zoals ik al eerder aangaf is het niet dat ze niet bereid zijn service te verlenen maar dat ik één keer met dat ding gesjouwd heb en dat het liefst niet te vaak doe ivm met hoge gewicht (zit een contragewicht in ivm lever) en potentiele beschadigingen.

Over het onkalken hebben ze dus gezegd: breng maar langs 1x per jaar. Is dat raar?

edit: Daarnaast heb ik niet het allergrootste vertrouwen in de technische bekwaamheid van Duikelman. Ik kwam een keer vragen om food safe siliconenvet om de zetgroep mee te smeren, kwamen ze met WD40 aan. Dat vet hadden ze uberhaupt niet en dat hebben ze voor mij toen besteld. Vond het advies erg vreemd (WD40 is vloeibaar en volgens mij hardstikke giftig) en het feit dat ze nog nooit van dat vet hadden gehoord ook.
Een Strega noem ik niet echt zwaar.
Kun je toch goed dragen lijkt me. :)
En dat van die wd40.....wat verkopen ze daar nog meer behalve espressoapparaten?Motorzagen en zo?
Zou hetzelfde zijn als een autodealer die adviseert om frietvet in het motorblok te gooien.
Slaat nergens op.

6
Duikelman is een erg mooie winkel, of liever twee grote winkels bijna tegenover elkaar. Je kunt er ongelooflijk veel vinden op keukengebied en in de ene winkel heb ik ook wel mensen met kennis van zaken (pannen, trechters, zeven, etc) gesproken. In de andere winkel met vnl keukens en een ruimte met tal van espressomachines heb ik een keer staan luisteren toen een verkoper de Strega uitlegde. Ik vind het bespottelijk wanneer klanten zich ermee bemoeien en allerlei dingen beter denken te weten dan de verkoper dus ik ben maar weggelopen. De klant leek me ook al niet snugger.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

7
fransg schreef:Duikelman is een erg mooie winkel, of liever twee grote winkels bijna tegenover elkaar. Je kunt er ongelooflijk veel vinden op keukengebied en in de ene winkel heb ik ook wel mensen met kennis van zaken (pannen, trechters, zeven, etc) gesproken. In de andere winkel met vnl keukens en een ruimte met tal van espressomachines heb ik een keer staan luisteren toen een verkoper de Strega uitlegde. Ik vind het bespottelijk wanneer klanten zich ermee bemoeien en allerlei dingen beter denken te weten dan de verkoper dus ik ben maar weggelopen. De klant leek me ook al niet snugger.
Das zonde.
Want het enige waar een echte winkel zich mee kan onderscheiden is uitstalling van het produkt,goed advies en service.
Er verdwijnen al te veel winkels.

8
Een strega weegt 27kg. Ik ben maar een klein mannetje dus voor mij is dat genoeg. :)

Daarnaast vind ik het gewoon interessant. Iemand een idee hoe het ding te ontkalken? "Nee veel te moeilijk, lekker laten doen" is ook een antwoord. Dan huur ik een keer een auto want 27kg op de fiets is een uitdaging.

Bespottelijk of niet, als een medewerker van een mooie winkel mij adviseert wd40 in de zetgroep te spuiten gaat er bij mij toch wel een wenkbrauw omhoog. Dat lijkt me gewoon common sense, hoe weinig verstand ik er dan ook van mag hebben.

9
...want 27kg op de fiets is een uitdaging.
Ik heb eens, vanwege een kapotte weegschaal, met liefst 27 kg bepakking op de fiets een vakantie door West-Noorwegen gedaan. Dàt is een uitdaging! ;)
Bespottelijk of niet, als een medewerker van een mooie winkel mij adviseert wd40 in de zetgroep te spuiten gaat er bij mij toch wel een wenkbrauw omhoog. Dat lijkt me gewoon common sense, hoe weinig verstand ik er dan ook van mag hebben.
We verwachten terecht dat een winkel (veel) kennis heeft over hetgeen hij verkoopt. Maar dat is helaas lang niet altijd het geval; vaker niet dan wel, zou ik zeggen.
Afgezien van de vraag of WD-40 wel voedselveilig is, is het ook nog eens niet eens echt een smeermiddel. Het is een los-middel en een vochtverdrijver met een heel groot aandeel vluchtige stoffen. Totaal niet geschikt voor je zetgroep.

Geeft dan wel te denken, ja.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

10
Haha dat is inderdaad behoorlijk wat om mee te fietsen, maar die heb je waarschijnlijk op je fiets gemonteerd, vast niet allemaal zelf vastgehouden :) alsnog een prestatie.

Maar weet je dan ook toevallig hoe je een strega ontkalkt? ;)

Ik zat er aan te denken om twee van die zakjes ontkalker (citric acid) voor espressomachines op te lossen in 2 liter water en die de boiler in te pompen via het reservoir. Weet alleen niet of dat zomaar kan zoals bij een single boiler ivm de warmtewisselaar. Water uit de zetgroep komt dan toch rechtstreeks uit het reservoir en niet uit de boiler?

Moet ik dan doorpompen via de warmwater tap?