Hallo allen,
Even een korte introductie: ik ben Jos en de laatste tijd is mijn interesse voor met name fatsoenlijke espresso steeds meer gewekt, vandaar dat ik hier terecht ben geraakt. Ik zal me tzt wat uitgebreider voorstellen in het daarvoor bestemde topic, maar op dit moment ben ik nog op zoek naar een machine. Van een maler ben ik reeds voorzien, maar koffie zetten gaat nog wat lastig
Vandaar dan ook mijn vraag; ik ben wat rond aan het kijken op marktplaats voor een leuk geprijsde Rancilio Silvia of ECM Botticelli, of eventueel een Vibiemme Domobar. In principe zoek ik een leuke instapper, maar voor de prijzen die ik op MP tegenkom, ben ik relatief niet zo veel meer kwijt aan een Domobar. Dat maakt het wat mij betreft een leuke optie.
Eén probleem alleen, want veel van de machines die ik nu tegenkom zijn al wat ouder. Zo zag ik een aantal Domobars van 10+ jaar, die weliswaar goed waren onderhouden, maar toch echt redelijk oud. Althans, dat leek mij, want in hoeverre speelt de ouderdom van bovengenoemde machines een rol als ze goed onderhouden zijn? Zit ik verkeerd als ik aanneem dat oudere machines duurder in onderhoud zijn dan minder oude apparaten? Kan ik gerust bijvoorbeeld een Domobar van 10 jaar oud aanschaffen of ben ik dan al snel weer geld kwijt aan (extra, tov nieuwer apparaat) onderhoud?
Een ander puntje is de levensduur, want ik zou er zelf ook graag weer 5 tot 10 jaar mee vooruit kunnen. Mag ik dat nog verwachten van semi automaten van 10 jaar oud?
Ik twijfelde of dit het juiste topic is, maar correct me vooral if I'm wrong
Re: 'Oud' tweedehandsje?
2Veel hangt inderdaad af van hoe er onderhouden is, in principe is in alles wel te vervangen. Er zijn nog machines die dagelijks werken die al zeker 50 jaar oud zijn. Kijk hier op het forum maar eens bij revisies en restauraties. Daar komen wat oude besjes voorbij, die na een grondige restauratie weer prachtig zijn geworden. Moet je wel tijd en energie in steken, natuurlijk.
10 Jaar voor een goed onderhouden machine is niet zo veel. Je zult wellicht rubbers, een pomp of een OPV o.i.d. moeten vervangen, maar de kosten daarvan vallen mee en daarna kan je meestal weer jaren verder. En zelfs bij een iets minder goed onderhouden machine valt er met een beurt weer een goed werkend apparaat van te maken.
De vraag is natuurlijk of je de moeite zou nemen als je voor slechts iets meer geld een beter apparaat kan vinden.
En houd er mee rekening dat "goed onderhouden" op Marktplaats helemaal niets betekent. Soms bedoelen ze ermee dat ze de buitenkant wel hebben opgepoetst, maar dat ze de binnenkant volkomen hebben laten verkalken en dicht hebben laten lopen met koffieprut.
Je moet dus wel oppassen, maar je kan er ook voor een fractie van de nieuwprijs iets moois vinden.
10 Jaar voor een goed onderhouden machine is niet zo veel. Je zult wellicht rubbers, een pomp of een OPV o.i.d. moeten vervangen, maar de kosten daarvan vallen mee en daarna kan je meestal weer jaren verder. En zelfs bij een iets minder goed onderhouden machine valt er met een beurt weer een goed werkend apparaat van te maken.
De vraag is natuurlijk of je de moeite zou nemen als je voor slechts iets meer geld een beter apparaat kan vinden.
En houd er mee rekening dat "goed onderhouden" op Marktplaats helemaal niets betekent. Soms bedoelen ze ermee dat ze de buitenkant wel hebben opgepoetst, maar dat ze de binnenkant volkomen hebben laten verkalken en dicht hebben laten lopen met koffieprut.
Je moet dus wel oppassen, maar je kan er ook voor een fractie van de nieuwprijs iets moois vinden.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Thanks voor je advies. En inderdaad, beschrijvingen op marktplaats zeggen niet zo veel, maar als men aan kan tonen dat er recent / regelmatig een servicebeurt is gedaan dan mag ik toch aannemen dat de machine ten minste in redelijke staat is.
Maar het is goed om te weten dat een 10 jaar oude machine op zich niet onder hoeft te doen voor een wat minder oud apparaat. Dat geeft weer wat extra houvast bij het selecteren van advertenties.
Maar het is goed om te weten dat een 10 jaar oude machine op zich niet onder hoeft te doen voor een wat minder oud apparaat. Dat geeft weer wat extra houvast bij het selecteren van advertenties.
4Hoe zou men dat kunnen aantonen/bewijzen, afgezien van gewoon "beweren"?jos1905 schreef:als men aan kan tonen dat er recent / regelmatig een servicebeurt is gedaan
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
5Je zegt dat je reeds van een maler bent voorzien, wat is dat voor maler?
Je kan namelijk nog zo'n mooie machine aanschaffen,
maar als de maler niet klopt ben je nog nergens.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
6Mijn tweedehandsje is zo'n 50 jaar oud en doet het nog prima!
Micra&Ultra
7En dat is me een mooi ding ook!NielsB schreef:Mijn tweedehandsje is zo'n 50 jaar oud en doet het nog prima!
Ik heb er 1 van 40 jaar en werkend en 1 van ruim 30 jaar en werkend en een van ruim 53 jaar in onderdelen en nog niet werkend en kan zo nog wel even doorgaan.
Maar zonder goede molen ben ik helemaal nergens!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
8Zolang zo'n beurt niet gratis lijkt het me dat zo iemand wel in het bezit kan zijn van een bon of andersoortig bewijsje nietwaarfransg schreef:Hoe zou men dat kunnen aantonen/bewijzen, afgezien van gewoon "beweren"?jos1905 schreef:als men aan kan tonen dat er recent / regelmatig een servicebeurt is gedaan
Ik heb een van de Compak K3's die hier laatst voorbij kwam. Maalschijven moeten waarschijnlijk vervangen worden maar doet het verder prima. Niet het allerbeste dat je kunt krijgen, maar als instapper toch alleszins prima lijkt me.@3aan schreef:Je zegt dat je reeds van een maler bent voorzien, wat is dat voor maler?
9Valt me altijd op hoe vaak men schijven gaat vervangen.Zeker bij consumentenmachines.
Zeg dat schijve 400 kilo mee gaan.
Een thuisgebruiker die 2 kilo per maand gebruikt kan 20 jaar er mee doen.
Zeg dat schijve 400 kilo mee gaan.
Een thuisgebruiker die 2 kilo per maand gebruikt kan 20 jaar er mee doen.
10Daar zou ik weinig waarde aan hechten als je de betreffende onderhoudsman niet kent. Zelf een blik in de boiler werpen zegt je meer dan bonnetjes of 'andersoortige' aanwijzingen. En het douchescherm even verwijderen, erboven kijken, het rubber van het douchescherm checken.jos1905 schreef:Zolang zo'n beurt niet gratis lijkt het me dat zo iemand wel in het bezit kan zijn van een bon of andersoortig bewijsje nietwaar
Laatst was er iemand op het forum die namens een 'onderhoudsman' wist te vertellen dat een oude sterk verharde rubberen ring aan het douchescherm, waardoor je een harde knal tegen de handgreep van de filterdrager moet geven om een beetje afdichting te krijgen, juist wijst op "professionele horeca-ringen" in tegenstelling tot de nieuwe soepele makkelijk afdichtende ringen voor de 'amateurs'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino