Re: 'Oud' tweedehandsje?

11
Ik ben geen expert maar heb ook gekozen om een tweedehands e61 apparaat te kopen. Was voor mij een ingecalculeerd risico: nagenoeg alle componenten zijn los te vervangen voor onder de vijftig euro en daarmee was het voor mij een valide optie om een tweedehands voor 300 euro te kopen ipv een nieuwe voor 800-900 euro. Met dus de redenatie dat voor het verschil in prijs eigenlijk alle componenten wel te vervangen zijn...
Echter is het dan wel handig / noodzakelijk om zelf handig genoeg te zijn om reparaties te doen (een oude single boiler machine zit gelukkig wel vrij simpel in elkaar) want laten doen zal wel stukken duurder zijn.
Overigens pakte mijn keuze wat minder uit, zo ongeveer het worst-case-scenario: na (te grondig?) ontkalken lekt de boiler van mijn Zaffiro en een nieuwe kost zo 210 euro (Domobar boilers zijn ongeveer 100 euro goedkoper overigens...). Aan de andere kant kan ik daarna ook wel weer jaren vooruit...
Kortom: het kan prima maar wel rekening houden met de risico's...

12
fransg schreef:
jos1905 schreef:Zolang zo'n beurt niet gratis lijkt het me dat zo iemand wel in het bezit kan zijn van een bon of andersoortig bewijsje nietwaar :)
Daar zou ik weinig waarde aan hechten als je de betreffende onderhoudsman niet kent. Zelf een blik in de boiler werpen zegt je meer dan bonnetjes of 'andersoortige' aanwijzingen. En het douchescherm even verwijderen, erboven kijken, het rubber van het douchescherm checken.

[...]
Ongetwijfeld zullen er helaas ook rotte appels tussen de onderhoudsmannetjes zitten, maar zelfs gecontroleerd door een slechte meneer zal beter zijn dan helemaal niet. Mag ik hopen dan toch... :?

Maargoed, de zaken die je noemt daar heb ik wel wat aan. En waar zou ik dan precies op moeten letten? Kalk in de boiler? En muv de boiler lijken me ringetjes en andere kleine onderdeeltjes toch ook niet een hele grote zorg. Wat dat betreft heb ik geen twee linker handen dus dat moet wel goed komen.

Overigens leuk om de reacties te lezen van de eigenaars van oude machines. Geeft mij in ieder geval weer wat meer houvast bij het zoeken naar aanbiedingen.

13
jos1905 schreef: En waar zou ik dan precies op moeten letten? Kalk in de boiler? En muv de boiler lijken me ringetjes en andere kleine onderdeeltjes toch ook niet een hele grote zorg. Wat dat betreft heb ik geen twee linker handen dus dat moet wel goed komen.
Die rubbers zijn makkelijk te vervangen, maar als het oude keiharde dingen zijn, als de verkoper het douchescherm zelf niet in een wip los blijkt te krijgen, dan weet je genoeg: het is een grafbak waaraan je nog veel werk zult hebben, in plaats van een "altijd goed onderhouden" machine.

Ook kalk in de boiler wijst erop dat de eigenaar niet alle zorg heeft besteed die hij beweert te hebben gestoken in de machine. Als de verkoper eigenlijk geen idee heeft hoe je een blik in de boiler zou kunnen werpen, is dat ook al een veeg teken. Ziet de buitenkant van de boiler eruit als een ding dat lang in het water heeft gelegen, met groen-grijze dikke plakken urft erop? Tekenen die wijzen op oude lekkages, of wil men liever de boel niet openmaken omdat de juiste inbussleutel nu juist ergens in de schuur ligt waarvan het slot niet open gaat...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Ik zou ook niet weten hoe ik in mijn boiler moet kijken.
Zit geen kijkglaasje op.En om nu mijn boiler los te bouten of om te kijken of er kalk in zit is zoiets als het carter van een motorblok splitsen om te kijken of het bigend nog goed is.Beetje overkill.
Nochthans ben ik zuinig op mijn machines.

15
cremalover schreef:Ik zou ook niet weten hoe ik in mijn boiler moet kijken.
Zit geen kijkglaasje op.
Heb je helemaal gelijk in, maar als ik mijn machine wil verkopen en een serieuze koper wil even in de boiler kijken, dan haal ik het dak eraf, pak de steeksleutel en zeg "door welk gat?" Dan zou ik de ontluchter eraf kunnen halen, maar ik neem aan dat de koper tegen die tijd wel begrijpt dat ik te vertrouwen ben. Als ik met smoesjes kom van "ja, dat wordt een beetje moeilijk, ik heb natuurlijk alles piekfijn onderhouden maar hoe die bovenkant eraf moet, dat weet ik niet hoor" dan weet je ook genoeg.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
fransg schreef:
cremalover schreef:Ik zou ook niet weten hoe ik in mijn boiler moet kijken.
Zit geen kijkglaasje op.
Heb je helemaal gelijk in, maar als ik mijn machine wil verkopen en een serieuze koper wil even in de boiler kijken, dan haal ik het dak eraf, pak de steeksleutel en zeg "door welk gat?" Dan zou ik de ontluchter eraf kunnen halen, maar ik neem aan dat de koper tegen die tijd wel begrijpt dat ik te vertrouwen ben. Als ik met smoesjes kom van "ja, dat wordt een beetje moeilijk, ik heb natuurlijk alles piekfijn onderhouden maar hoe die bovenkant eraf moet, dat weet ik niet hoor" dan weet je ook genoeg.
Een koper die wil dat ik mijn boiler openmaak zodat hij kan kijken of er kalk in zit zou ik vragen wat hij vandaag gerookt heeft.
Ik ben bereid om een machine twee uur te demonstreren als iemand dat wil en ook om 20 shotjes voor hem te maken maar dan houd het ook op.Ik kan hem ook nog mijn ontkalkingssysteem laten zien en mijn poetslappen.
Daarna garantie tot aan de deur en toedels.
Daarom zijn tweedehandsmachines ook goedkoper.
Ze zijn gebruikt en je loopt altijd een bepaald risico.
Als je dat niet aan wil gaan moet je nieuw kopen.

17
cremalover schreef:
Een koper die wil dat ik mijn boiler openmaak zodat hij kan kijken of er kalk in zit zou ik vragen wat hij vandaag gerookt heeft.
Ik ben bereid om een machine twee uur te demonstreren als iemand dat wil en ook om 20 shotjes voor hem te maken maar dan houd het ook op.Ik kan hem ook nog mijn ontkalkingssysteem laten zien en mijn poetslappen.
Daarna garantie tot aan de deur en toedels.
Daarom zijn tweedehandsmachines ook goedkoper.
Ze zijn gebruikt en je loopt altijd een bepaald risico.
Als je dat niet aan wil gaan moet je nieuw kopen.
Eerst vragen wat die gerookt heeft en dan een aantal shotjes geven. :o :mrgreen:
Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

18
Ik vind het openschroeven van een boiler ook zeker wel te ver gaan. Maar uiteraard wil ik prima de buitenkap eraf halen zodat hij zijn ingewandjes kan zien. Maar ik ga niet iets open maken, wat ik vervolgens maar weer waterdicht moet zien te krijgen.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode