melkschuim slaat dood

1
hallo,

Ik heb een ESAM 4500 die voor mij meestal een prima cappucino maakt. Ik heb nu een terugkerend probleempje. Steeds na het ontkalken krijg ik weer een prima schuimkraag die lang blijft behouden, zelfs na het roeren. Na verloop van tijd ( x aantal cappucino's), wordt de schuimkraag minder mooi en slaat zelfs heel snel dood (binnen een minuut), waardoor het alleen nog maar een kop koffie is met melk.

Ik maak wekelijks het apparaat schoon, vernieuw dan ook de melk in de kan, maak ook de melkkan helemaal schoon en ontvet deze, ik ontkalk wanneer de machine dat aangeeft, de gebruikte glazen kopjes worden alleen gebruikt voor koffie etc.

heeft iemand voor mij tips hoe ik de schuimkraag kan behouden zoals het zou moeten zijn? Ik vind het echt harstikke zonde van een lekker bak cappucino, als het zo snel al geen cappucino meer is.....

Re: melkschuim slaat dood

2
Allereerst: een cappuccino, op z'n Italiaans, maak je niet met zo'n stijve schuimkraag, maar met schenkbaar "microfoam". Lobbige opgeschuimde melk met héél fijne microbelletjes die je niet eens meer ziet. Het smaakt romig en zoetig.

Zo'n stijfe schuimlaag is meer een Weense koffie, hoewel dat volgens mij met slagroom is. Maar goed. Als je met je superautomaat een cappuccino maakt moet je wel heel regelmatig je melk verversen en de boel schoonmaken. Ik zou zeggen elke dag, en niet elke week. Melk schuimt het beste als het vers en koud is. Misschien ligt daar een oorzaak?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder