Grof maalsel na schoonmaken, wat te doen?

1
Dag allen,

Een tijdje geleden heb ik een Compak K3 overgenomen. Dat ding was nogal gebruikt dus die heb ik eerst helemaal schoongemaakt, maar op dit moment komt er op de fijnste stand het volgende uit:

Afbeelding


Je kunt niet echt spreken van gemaalde koffie.. Nu moeten de maalschijven nog vervangen worden, maar los ik daarmee dit probleem op? Als ik de bovenste schijf verder aandraai komen de schijven tegen elkaar tijdens malen, bovendien kost het enorm veel moeite om verder te draaien. Dat zou dan goed moeten staan toch?

Het probleem is dat dit mijn eerste maler is en ik niet precies weet wat ik moet verwachten. Een heel ingewikkeld stukje techniek is het echter niet, dus behalve het terugdraaien van de maalschijven kan er niet veel fout gaan is het niet? Mocht ik iets over het hoofd zien dan wordt ik daar graag op gewezen ;)

tldr: maalschijven vervangen = probleem opgelost of niet?

Re: Compak K3 - heul grof

2
Tenzij de maalschijven helemaal vlak zijn afgesleten (en volgens mij moet de vorige eigenaar er dan kogellagers mee gemalen hebben) lijkt me hier toch meer aan de hand. Misschien eens fotos plaatsen van de schijven en de montage nog eens nalopen en kijken of er niet heel veel speling ergens op zit of iets los of scheef zit?

Re: Compak K3 - heul grof

3
Als de maalschijven scheeg t.o.v. elkaar staan, dan verwacht ik dat je ook zoiets kan krijgen. Ik ben bang dat de as bijvoorbeeld krom/scheef is door verkeerd gebruik en er daardoor nu dit ontstaat.

Als de maalschijven links elkaar raken, maar rechts niet, omdat de as scheef staat, ja dan maal je effectief zeer grof terwijl de schijven elkaar raken.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Re: Compak K3 - heul grof

4
Je hebt waarschijnlijk met het "schoonmaken" de schijven niet goed teruggeplaatst, dus wederom uit elkaar halen, schijven verwijderen (kant voor kant) deze goed reinigen aan de onderzijde van de schijven en daar waarop ze gemonteerd worden, doe dit minutieus geen enkele ongerechtigheid mag tussen de raakvlakken komen, een enkel korreltje is genoeg om dergelijke problemen te veroorzaken, dus als je de schijven weer terug gaat monteren even de raakvlakken op elkaar draaien (heen en weer) en dan de schroefjes er goed en om en om steeds iets vaster zetten, dat doe je met beide schijven zo, zorg dat de schroefdraad van de verstelling heel goed uitgeborsteld is en ook de geleidegleuf goed va alle vuil ontdoen, vergeet niet het laatste beetje weg te peuteren, klein beetje vet op de schroefdraad die je erin draait (echt heel weinig) dan zet je de boel weer in elkaar de bovenste nu zo ver indraaien, dat je met de hand de onderste niet meer kan draaien, dus dan raken ze elkaar, iets = kwart slag terug en je hebt je nulpunt, als het nu niet goed is heb je de molen waarschijnlijk al verkloot! :o :shock:

PS dit soort verhaaltjes staan hier regelmatig neergepend, de zoekfunctie had misschien al uitkomst geboden, Misschien kan een Moderator het sticky maken?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: Compak K3 - heul grof

5
Hè, hè. Jullie hebben weer helemaal gelijk.

Ik wist dat het niet ver genoeg terugdraaien van de schijven tot een grove maling kan leiden. Na een aantal keer opnieuw uit- en indraaien begon ik toch echt te twijfelen. Vandaar mijn post.

Overigens zijn dit soort dingen voor beginners, zonder het eerst gezien of uitgelegd oid krijgen gewoon erg lastig. Wat mij betreft is het een goed idee om een sticky uitleg te maken, maar daar moet dan wel duidelijk in staan wat je kunt verwachten. Een te groffe maling is m.i. niet gelijk aan hele stukken koffieboon die de maler uitrollen bijvoorbeeld. Als beginner 'schrik' je daarvan. Je weet simpelweg niet hoe het normaal gesproken hoort te gaan. Dat kan pas als je het een keer gedaan hebt.

Maargoed, de oplossing was inderdaad zoals jullie noemden. Er is alleen erg weinig feedback van de maler om te weten of je het goed gedaan hebt. Behalve de slecht gemalen bonen dan :roll:

Overigens 'zingt' de maler nog wel op de fijnere standen. Dat is als ik het goed heb een teken dat de schijven niet helemaal meer je van het zijn toch?

Re: Compak K3 - heul grof

6
Dat zingen is door wat jezelf hebt aangericht, maar dat zal vanzelf wel wat minder worden, een paar nieuwe schijven kan nooit kwaad, alleen zullen die weer een paar kilo koffie nodig hebben om goed in te lopen, m.a.w. ze gaan steeds lekkerder werken.

Als je heel snel van dat zingen af wilt zijn, molen laten lopen zonder bonen en heel langzaamaan de fijnere kant opdraaien, niet verder dan dat je durft, even laten draaien en dan weer naar je nulstand en weer inregelen meestal ben je dan het zingen kwijt of zo goed als.

Nog even een tip, plak even 2 stukjes tape op de bovenring en daaronder op het vaste deel, stekker eruit halen en even met je vingers de onderste maler draaien en steeds strakker zetten totdat je niet verder kan, dan een corresponderend streepje zetten, dan weet je tot hoever je echt maximaal kan gaan ( een paar mm minder dus :mrgreen: ) wel de molen eerst grover zetten voordat je gaat slijpen!

Succes!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.