Re: pomp defect Rancilio Sylvia?

11
classico schreef:Ik heb de machine inmiddels weer in elkaar gezet. Alles goed schoongemaakt en weer spik en span in elkaar gezet. Ik ben nergens verstoppingen tegengekomen. Ik neem aan het de OPV pas opengaat al de druk de 9bar bereikt. Deze was in ieder geval dicht ;-)

De herrie is bovendien weg maar de pomp zuigt heel zwak en maar een heel klein beetje water uit het reservoir. Ik heb helaas geen flacon waar ik een eventuele droge pomp mee kan "primen" zoals t-men aangeeft. Ik ga hier morgen even naar op zoek want deze optie wil ik nog wel onderzoeken. Ik heb wel geprobeerd om het water de pomp in te blazen met m'n mond maar dit lukte niet.
Wat ik wel merk is dat als ik de pomp wat opschuif, de pompkracht heel licht lijkt toe te nemen. Maar dit kan ook wishfull thinking zijn, al met al dus zeer minimaal. Mij begint dus al meer het gevoel te bekruipen dat de pomp simpelweg niet goed meer werkt. Of is dit te kort door de bocht? Ik ben zeker geen elektrotechneut dus kan niets doormeten. Is er een mogelijkheid dat het iets elektrotechnisch niet in de haak is?
Iedereen heeft zo'n primer bij de hand, men neme een mondvol water en spuien dat in het slangetje en telkens even de pomp aan en uit zetten, lijkt me niet zo'n probleem? ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

13
had ik inderdaad al geprobeerd, maar krijg met geen mogelijkheid meer water die pomp in. Er wordt wel water uit het reservoir opgezogen maar heel lafjes zeg maar. Zegt dat wat over de staat van de pomp? Verder gebeurt er vrij weinig meer...

Straks maar even een nieuwe pomp bestellen en dan hopen dat dat het is. Weet het anders ook niet... :?

14
In hoeverre heb je de pomp gedemonteerd?
Wat heb je echt aan ontkalking van je machine gedaan?

Ik hoor wel meer dat ze alles gereinigd hebben maar dan blijkt achteraf dat er nog wel het een en ander "vergeten" is. ;)

Je zou eens kunnen proberen een citroenzuuroplossing 10% door de pomp proberen te krijgen, je zegt dat die wel iets zuigt ook al is het dan maar weinig, als je die citroenzuuroplossing er een 20 minuten in laat werken dan zou de pomp al beter z'n best moeten kunnen doen, de wat meer ervaren sleutelaars die demonteren het een en ander en documenteren dat door middel van foto's

Als de zooi gedemonteerd is dan ook in die oplossing, goed naspoelen en monteren die hap.

Simpel gezegd en dat is het in principe ook, als je maar begrijpt wat je doet.

Die andere pomp kan altijd nog. :)

15
Heb inderdaad bij het demonteren op de momenten dat ik bij het "terugmonteren" in de fout zou kunnen gaan foto's gemaakt. Heb naar mijn idee alles waar water doorheen gaat gedemonteerd (idd op de pomp na). Ik ga deze vanavond demonteren, foto's maken en cleanen. Kan ook met ontkalker toch?

Heb de pomp in m'n enthousiasme, of beter gezegd ongeduldigheid, een nieuwe pomp besteld. Ik ga dus vanavond eerst weer even sleutelen. Mocht ie het dan alsnog doen kan ik de pomp, of retourneren, of gewoon monteren. Hij moet gelet op z'n leeftijd toch een keer vervangen worden en dan weet ik ook gelijk hoe zo'n pomp in elkaar steekt.

Heb wel in 3 dagen tijd behoorlijk wat geleerd van het principe van een Rancilio. Zo heb elluk nadeel weer z'n voordeel :D Ik laat wel even horen of het probleem werd veroorzaakt door de pomp.

16
De pomp inmiddels volledig uit elkaar gehaald en alles gecleaned en weer terug in elkaar. De pomp maalt weer z'n vertrouwde herrie en na het primen geeft de machine inmiddels weer water aan de heetwaterkraan/stoompijp. De zetgroep doet niets.... Als ik prime zonder dat de machine aanstaat duw ik het water met gemak door de stoompijp naar buiten. Is dit normaal? Zo ja, dan weet ik zeker dat alles in die gang prima loopt. Zodra ik de zetgroep aanzet komt er geen druppel doorheen. Het water, of beter gezegd stoom, lijkt wel terug te komen via deze ingaande slang en op een gegeven moment komt daar zelfs serieus veel stoom uit. Is dus niet goed..... Er lijkt dus wel iets verstopt. Wat kan ik dat na de boiler komt over het hoofd hebben gezien? Ben t even kwijt :-)

18
Ben er inmiddels inderdaad ook vrij zeker van dat het de 3 wegklep is. Heb deze nogmaals gedemonteerd en ligt weer te badderen in de Cafiza-oplossing. Als ik de machine nu aanzet loopt het water wel gewoon door via de overdrukuitgang. Geen verstoppingen dus. Of er zit dus iets verschopt tussen boiler en broeikop of de 3 wegklep opent zich niet op het juist moment..

Ik kan volgens mij niet bij de ruimte tussen broeikop en boiler toch? Dit kun je toch alleen cleanen met backflushen?

Weet iemand misschien of en hoe ik de werking van de 3 wegklep kan testen? Weet nu natuurlijk niet of het de spoel is die defect is of dat het de mechaniek binnen de 3 wegklep is die defect is.

Al met al een leuk klusje hoor ;-)

19
Dat staat echt ergens op het forum! Ik heb het zelf neergepend. ;)

Simpelste is de klep monteren op zichzelf dus niet in de machine, even vergewissen dat het een 220-30 klep is er zitten drie stekkertjes op de spoel, als je daar dan spanning opzet moet die aantrekken, oftewel je hoort hem klik klak o.i.d. doen, dan is de spoel nog goed.

Probeer eerst dat maar.

20
is idd een 220-230 V. Zojuist gedaan maar hoor wel ergens wat klikken maar dit is extreem minimaal, zelfs zo zacht dat het geluid van m'n pomp het eventuele klikken overstemd. Zo zacht dus.. Waarschijnlijk is het een onmiskenbaar geluid?!?

De as met veer etc is helemaal schoon en kan vrij bewegen in de huls, dit lijkt het dus niet te zijn?