Vraagje over extractieverloop

1
Ik heb sinds kort een Macap m4 bij mijn Rancilio Silvia, bevalt prima want het smaakt nu een stuk beter.
Maar ik ben nog aan het uitvogelen welke maalgraad het best werkt. Momenteel verloopt het eerste deel van de extractie mooi, een mooi stroompje bruin. Maar het gaat naar mijn mening veel te snel over in een lichtbruin tot blonde te snel doorlopende stroom. Als ik de maalgraad kleiner zet loopt het water er niet meer doorheen heb ik ondervonden.

Wat kan ik nog meer aanpassen? Harder tampen?
Bedankt voor de adviezen

Bjørn
Laatst gewijzigd door Bjørn op vr 20 feb 2009, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Vraagje over extractieverloop

4
Bjørn schreef:Ik heb sinds kort een Macap m4 bij mijn Rancilio Silvia, bevalt prima want het smaakt nu een stuk beter.
Maar ik ben nog aan het uitvogelen welke maalgraad het best werkt. Momenteel verloopt het eerste deel van de extractie mooi, een mooi stroompje bruin. Maar het gaat naar mijn mening veel te snel over in een lichtbruin tot blonde te snel doorlopende stroom. Als ik de maalgraad kleiner zet loopt het water er niet meer doorheen heb ik ondervonden.

Wat kan ik nog meer aanpassen? Harder tampen?
Bedankt voor de adviezen

Bjørn
Deze vraag is wel leuk, want ik heb eigelijk ook altijd hetzelfde probleem, na een seconde of 15 heb ik blonding, ik kan dit enigzins verhelpen door fijner te malen maar dan kan ik er moeite een ristretto uitpersen en geen espresso meer :( en dan nog te snel blond
Is de 6th wave aan het voorbereiden

6
Wil dit onderwerp niet kapen :oops: maar ik gebruik 15-16g koffie in een dubbel filter. Dit is ook gelijk de maximale hoeveelheid voor mijn machientje, anders krijg ik de filter niet eens meer erin. Tamp met ongeveer 10-15kg. Zijn Illy medium roasted bonen. Aan crema geen gebrek overigens, alleen snel blonding
Is de 6th wave aan het voorbereiden

7
Tja, als de hoeveelheid klopt en de tamp ook........., misschien toch de koffie? Probeer eens echt verse koffie die je vlak voor tijd zelf maalt.

Zeer lezenswaardig: http://www.home-barista.com/naked-extraction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Uitgebreid artikel, als je het dan nog niet weet...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Wat antwoorden:

Verse koffie, ja. Merk Babo black label, op aanraden van de vorige eigenaar van de maler. Ik heb de bonen dit weekend gekocht.

Ik gebruik het dubbele filter.

Ik maal het filterbakje vol en strijk het vlak af met mijn hand (ietsie aandrukken), daarna tampen tot het net onder het randje van de filter zit. (ik zal het filterbakje een gaan wegen als ik een weegschaaltje kan vinden)

9
Maar wanneer je de koffie hebt gekocht zegt nog niets over de versheid, er is best veel oude koffie in omloop. Probeer koffie te gebruiken die in ieder geval niet langer dan een maand geleden is gebrand.

Over welke rand van het filter heb je het? De bovenkant of de rand waar de klemveer van de portafilter in komt? Die laatste is goed, als je koffiekoekje net onder de bovenrand komt kan ik me voorstellen dat het teveel is en dat je koekje breekt bij het inzetten en dat je channeling krijgt ==> blonding.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder