Re: Meeting in Groningen, en alles wat erna kwam!

151
3 uurtjes later is de Faema nog een keer op de tafel geweest en met de lamp er bovenop aan het poetsen geweest. De binnenkant was al schoon, nu de buitenkant ook redelijk (voor zover het wil, het blijft een oude horeca maler die de poetsdoek nooit gezien had).

https://www.dropbox.com/s/8nml0c24patxl ... 6.jpg?dl=0

De hopper is de kleine hopper van de compak's, die met haarelastiekjes dikker is gemaakt om in de trechter van de Faema houvast te krijgen.

Ik ga het voorlopig eerst met deze set doen, mijn beide compak's gaan sowieso de deur uit.
Mocht ik na een tijd de Faema echt gaan haten, dan is de keuze voor mij duidelijk en neem ik een Mazzer mini met SJ schijven, of de Quamar Q13e. En daartussen zal de keuze wel makkelijk zijn nadat ik ze beiden gezien heb.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

154
Voor de rest niks aan doen!

Ziet er prima uit voor z'n leeftijd!

Mooi hoppertje, daar had ik er ook 2 van besteld in België, kreeg alleen een grote Compac hopper met deksel en een kleinere zonder deksel, even terug reageren ho maar!

Als er nog iemand een grote hopper voor de Compac zoekt? PM!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

155
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo'n beroerde combinatie hoor! Dat metaal van de Faema doet het prima met het staal van de Rocket. Of een Mazzer visueel nu zoveel beter is...?

En in elk geval heb je wel het maalsel dat je wilde, is het een stille maler èn geeft hij de smaak waarvoor jij gaat!

Zoals zo vaak: de oplossing ligt vaak recht onder je neus ;) .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

156
We gaan het afwachten en de Faema nog een kans geven :).
Mocht de Faema het nu uiteindelijk alsnog niet worden, dan hak ik de knoop door en koop ik een Quamar Q13e of Mazzer mini met SJ. De rest laat ik buiten beschouwing aan opties en gooi ik overboord.

Daarom gaat sowieso de K6 de deur uit en ook de K8. De K6 is in perfecte staat en weet ik dat hij top werkt, dus gaat hij hier op marktplaats op koffiepraat.
De K8 is gerepareerd door Kafko en hij kon er goed espresso mee zetten, dat heeft dan ook getest en goed bevonden. Ik kan er ook espresso mee zetten, maar vind hem rauwer aan doen dan de K6. Die gaat dus weg voor een prikkie, voor de liefhebber.

157
Voor de geinteresseerden, ik had eerder een keer overleg gehad met CasaBarista over malers en electronische mogelijkheden zoals de quamar's en mazzer electronic's. En hij had me uitgenodigd om langs te komen. Dus vanochtend heb ik daar, met de Indo Raja Batak die ik goed ken in handen, daar de quamar m80e getest en geprobeerd. Hij had de quamar q13e ook staan, maar wilde die liever niet vies maken en die is dus niet in de buurt van een boontje geweest.

De quamar m80e viel vooral op dat hij maar nipt fijn genoeg kon om een lekkere ristretto te zetten. Ik ging voor 40ml extractie in 25 seconden (zoals normaal) met mijn 18 grams vst bakje. Dat is ongeveer 1:2 extractie op basis van gewicht. Om dat voor elkaar moest de quamar op zijn fijnst, net voordat de schijven elkaar zouden raken. De Raja batak boon was erg vers en het is een boon die ik thuis relatief grof moet malen, omdat hij anders mijn machine chocked. Mijn andere bonen thuis moeten iets fijner malen, iets wat dus met de Quamar al geheel niet kan. De Q13e hebben we niet vies gemaakt, maar hij gaf aan dat die qua maal fijnheid vergelijkbaar zou zijn. Of dat ook zo is weet ik niet.

Ik vermoed dat zijn demo-m80e dus ook niet helemaal uitgelijnd is ofzo, dat hij maar net fijn genoeg kon?

De beste man gaf zelf ook aan dat de quamar's misschien niet een goede aanschaf waren voor mij gezien ik de Faema had. Dat kon ik wel waarderen, eerlijk advies. Met de man zelf had ik dan ook geen problemen, fijne man die er wel verstand van had (op consumenten niveau naar particuliere klanten toe)

Voor mij is het duidelijk, tenzij ik de quamar q13e met conisch ga aanschaffen zie ik geen logisch apparaat voor mij bij quamar. En 1100 euro uitgeven voor een maler is nog niet aan mij besteed.

De faema is een fijn ding, die alleen naar veel last van statisiteit heeft. Is daar nog iets aan te doen behalve een drup water? Want mijn maalsel blijft nu heerlijk aan de doser zijkant hangen ipv dat het naar beneden valt. Klampt zich aan alles vast wat het kan :P

159
De zoektocht is voorbij. Ik ben 100% tevreden nu. En de Faema gaat naar Reijer toe, dus die krijgt ook een mooie set straks :). Ik heb gisteren een maler gekocht (half jaartje oud, is echt als nieuw) die voor mij echt mooier en fijner is dan alle malers die ik ervoor heb gekocht.

Het is een Ceado E37s geworden, wat een heerlijk apparaat is dat en wat is die enorm stil. Stiller nog denk ik dan een K30, die ook al erg stil is. De rocket vibratiepomp maakt een stuk meer lawaai dan mijn maler nu tijdens het malen doet :) . Verschillende mensen vergelijken hem met een K30 en hebben dan de voorkeur voor de Ceado, omdat hij nog stiller is, grotere schijven heeft (83mm) en het anti-statisch systeem echt heel goed werkt (vind ik ook).
(het is ook verreweg de duurste maler die ik tot nu toe gekocht had, dat is ook wel weer zo).

Deze maler blijft, dit is wat ik zocht en ik heb het gevonden. Heb er nu al bijna een kilo door zitten qua maling en testen. Naast het gemak is de smaak in de kop ook nog eens erg goed.

160
Gefeliciteerd! Ik zal het ding binnenkort wel eens zien, vermoed ik. Ik heb ook wel weer bewondering voor het traject dat je in relatief korte tijd hebt doorlopen, moet ik zeggen. Het heeft geresulteerd in een prachtige set.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder