Re: welke is de beste in zijn categorie en waarom?

13
goedemorgen,

dank voor je antwoord!
Die Bezzera bb005 is volgens u de beste omdat ie geen klonters maakt en de Eureka wel een beetje en dat komt door de konische maalschijven? Uw uitleg lijkt mij zeer professioneel en met veel ervaring.
Dat blikken doosje, ik zou zeggen ... dat neem ik er maar bij want dat is enkel voor het oog, neen?
Of verslijt ie ook veel vlugger omdat er plastic inzit.
Kan ie ook makkelijk bijgesteld worden om de fijntegraad te regelen of is dat ook een hedendaags snufje die overbodig is .... ik bedoel: een beetje bijstellen lijkt me noodzakelijk, ja maar in hoeverre dat 40 bijstelstanden of traploos bijstellen werkelijk zoveel zin hebben???? Ik ben houtdraaier als hobby en ook bij die machines tref je heel veel snufjes voor de amateur aan die bergen geld kosten maar uiteindelijk zijn de meeste compleet overbodig voor de goede vakman. Zoiets?

En hoe zit het met de levensduur .. ik maak maar 2 .... maximaal 4 kopjes per dag .... hoelang gaat ie mee, denkt u?

Dus hij is volgens u de beste omdat:
- ie precies en fijn maalt en zonder klonters
- de koffie feilloos in de portafilter terecht komt zonder veel ernaast te vallen
- hij een redelijke prijs heeft
- lange levensduur heeft?
- andere?

en wat zou u dan aanprijzen als beste kwaliteit/prijs expressomachine (ik wil wel een echte baristaexpresso kunnen maken) ...

Squirrel

14
Precies af kunnen stellen is voor de amateur en voor de pro belangrijk. Dat moet fijn in te stellen zijn, anders is het ellende. Een machine met juist weinig stapjes impliceert al dat de stappen per stuk groot zijn en dus onhandig.

Hoe schoon hij doseert zonder geknoei vind ik niet heel belangrijk. Als die veel knoeit, dan knoop je er maar een papiertje omheen die als trechtertje werkt bij wijze van. Daar zijn wel oplossingen voor.

De prijs is zeker goed van de bezzera voor wat hij bied

De levensduur is lang, zo'n machine heeft in thuis gebruik weinig te lijden, dus kan jaren en jaren mee. Af en toe even open halen (eens per kwartaal ofzo) om de restjes koffietroep in je maalkamer e.d. los te halen, maar verder is het plug/play en weinig omkijken voor vele jaren.

kortom, goede aankoop :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

15
'de beste' vind ik een gevaarlijke uitspraak.
het gaat altijd om een mening.
er zijn veel betere malers dan een Bezzera BB005...maar dan praat je ook over een andere prijs en formaat...MK K30, Compak K10, Versalab, HG One, Ceado E37...

ik ben van mening dat je voor dat geld nieuw geen maler koopt die een beter maalsel geeft.
maar voor dat zelfde geld koop je tweede hand een wellicht een maler die betere presteert, maar die is dan wel meteen stukken groter...

de eureka klontert meer, maar dat is op zich niet zo'n probleem. ik heb nooit gemerkt dat het heel veel invloed heeft op de extractie. dat is bij sommige malers die klonteren wel het geval.

de vario is ook prima.

kortom: tot 400 euro vind ik de bezzera, eureka en vario er positief uitspringen. elk met zijn voor- en nadelen.

tip: ga gewoon de malers eens in het echt bekijken! en bedenk of je een compacte maler wilt of dat een horeca maler op je aanrecht geen probleem is.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs