In de handleiding van de Jura Ena 5 wordt voor een lichte branding van de koffiebonen een fijne instelling van de maalgraad van de molen geadviseerd en voor een donkere branding een grove instelling van de maalgraad. Nu heb ik nooit begrepen dat er een verband aanwezig bestaat tussen de brandingsgraad van de koffie en de maalgraad. Weet iemand hier het fijne van en kan hij het advies van Jura verklaren? (en klopt dit wel)
Groeten van Peter
Re: Maalgraad koffie Jura Ena 5
2Is geen verklaring voor te geven. Het is echter wel zo dat als koffie donkerder gebrand wordt de oliën meer naar buiten komen, de bonen zweten meer. Als je dan fijner (te fijn ) maalt heb je kans dat je jura blokkeert, hij krijgt het water niet meer door het koffiemaalsel. Ik ken niet alle jura types uit mijn hoofd, maar als het goed is kun jij op jou jura de maalhoeveelheid niet instellen. De machine heeft voorgeprogrameerde instellingen qua hoeveelheid. (ik geloof 3)Dus voor een bepaalde ingestelde hoeveelheid water, maalt de machine een vastgestelde tijd. Nu kun je met de maalgrofte een klein beetje varieren met met de doorlooptijd en dus met de smaak van de koffie.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.
3Waarschijnlijk loopt de molen gewoon vast bij een fijne maalgraad en olieboontjes.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
4Nee, hij maalt wel, maar hij krijgt het water niet meer door de "koffiepuck". De zeef gaat dan dichtzitten en hij loopt helemaal niet meer door. Dan even met de vinger over de zeef en hij kan weer. Jura houdt een grote marge aan m.b.t. de brandkleur en maalgrofte.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.
5Klopt wel. Als er problemen zijn met Jura's dan ligt dat vaak aan de zwaar gebrande Italiaanse bonen. Die zijn nogal vet, waardoor de boel lekker plakkerig wordt. Hiervan hebben zowel de maler als de zetgroep last.
Maar ja, die zwaar gebrande koffie moet je sowieso links laten liggen. Goede koffie hoef je helemaal niet zo zwaar te branden, branden wisselt in dat stadium aroma alleen maar in voor een houtskoolsmaak.
Maar ja, die zwaar gebrande koffie moet je sowieso links laten liggen. Goede koffie hoef je helemaal niet zo zwaar te branden, branden wisselt in dat stadium aroma alleen maar in voor een houtskoolsmaak.