Re: Weg met de lungo!

2
Wat dacht je van een Americano, ik heb gelezen hoe Adriaan dat doet.

Eerst heet water in de kop of beker 150 ml ongeveer en dan zet je daarbovenop een dubbele espresso van een lekkere niet te donkere gebrande boon, er wordt gesproken over Ethiopische bonen, heb dat ook geprobeerd met van die Yirgacheffe en dat smaakte buitengewoon, heel veel lekkere smaakjes en tonen te ontdekken.

Dat hete water is dan al aan het terug koelen en dan verbrand de koffie niet meer, andersom gezet smaakt het veel minder lekker, dus als je eerst de espresso's maakt en dat het hete water erop. :(

3
Wat jij bedoelt heet een "long black". Ik ben het met je eens dat dat de beste methode is om een lange koffie uit een espresso apparaat te halen. Als je het water uit de groep haalt, dus zonder filterdrager, is het water in ieder geval de juiste temperatuur.

Maar zijn er nog meer manieren?

4
Ik doe het ook op bovenstaande manier. Vraag me toch af waarom dat dan "Long Black" heet, er is toch helemaal niets "long" aan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Het is een Americano. Als verwijzing naar de Amerikanen die espresso niet aan konden waardoor de Italianen het gingen verdunnen met heet water, vandaar de term Americano.

De term Long black heb ik nog nooit gehoord maar zal vast hetzelfde zijn en door de Amerikanen verzonnen omdat dat wat minder beledigend voor ze is :D .
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

6
Een long black is eerst water en dan een espresso erop. Een Americano is eerst een espresso en dan water erop. Verschil is dat je bij de eerste methode wat crema overhoudt.

En om het makkelijk te houden ;-) De Americano is het systeem wat ze in Italië gewend zijn en de long black komt uit Amerika overgewaaid.

Water nooit rechtstreeks uit de theeboiler, want als je dan snel genoeg werkt loop je alsnog de kans dat de koffie verbrandt.