Re: Espressomachine voor 'n arme sloeber? ;).

11
Dan komt dezelfde vraag v.w.b. de maler; Lijstje leuk geprijsde malers die je goed 2e hands kunt kopen?
Spironski schreef:Wil je per se espresso zetten, dan kom je uit op een 2-de hands horecamaler voor rond de €100 (in het beginnerstopic geef ik een aantal suggesties)
s_k schreef:Wellicht een loze vraag, maar voor ik 'm wegkieper; Die Krups, is die nog ergens goed voor of kan ik die gewoon bij 't oud ijzer mieteren?
Spironski schreef:Die maler gaat het niet trekken. Voor slowcoffee zal die oké zijn, maar niet voor espresso.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Ik ben er een keertje geweest, maar het zwijgzame figuur achter de balie en de duitse/nederlandstalige muzak maken dat ik toch liever naar Coffee Mundo op de markt ga. Had het idee dat de heer aan de Steenstraat liever andere oudere 'heren' in zijn zaakje heeft.
De koffie van Coffee Mundo zit nu dan ook in mijn maler. Heel erg prijzig (8 euro voor 250 gram) maar 't is wel prima koffie zeg. Ze hebben als koffietent de 7e prijs in de AD koffietest gewonnen en dat is niet onterecht, als je 't mij vraagt.

Mmhhh...ik kom er graag en de koffie is lekker.

13
s_k schreef:
Spironski schreef:Die Gaggia is de ondergrens. Voor ietsje meer (2-de hands) heb je met de Silvia echt wel een serieuzere machine.

Die maler gaat het niet trekken. Voor slowcoffee zal die oké zijn, maar niet voor espresso.
Duidelijk. Ik ga ze allebei 2e hands in de gaten houden, hopen dat ik een Silvia voor de prijs van een Classic vind. Ik zei het al; Ik heb geduld.
Dat tweede; Meer dan duidelijk. Helaas.
Dan komt dezelfde vraag v.w.b. de maler; Lijstje leuk geprijsde malers die je goed 2e hands kunt kopen?
cremalover schreef:T kaffes in Sittard op de Steenweg heeft goeie koffie.
Ik ben er een keertje geweest, maar het zwijgzame figuur achter de balie en de duitse/nederlandstalige muzak maken dat ik toch liever naar Coffee Mundo op de markt ga. Had het idee dat de heer aan de Steenstraat liever andere oudere 'heren' in zijn zaakje heeft.
De koffie van Coffee Mundo zit nu dan ook in mijn maler. Heel erg prijzig (8 euro voor 250 gram) maar 't is wel prima koffie zeg. Ze hebben als koffietent de 7e prijs in de AD koffietest gewonnen en dat is niet onterecht, als je 't mij vraagt.
Bluecold schreef:Als je melkschuimen wil vergeten, dan is een oude zwaartekrachtgevoede hefboommachine het goedkoopst zonder op kwaliteit en gemakt te moeten inboeten.
La Peppina/Caravel/MiniGaggia.
La Peppina's zijn ongeveer 200 euro, inclusief pakkingsetje. IKEA thermometer kost 7 euro ofzo.

Goedkoop malen is een horecamaler, of een geschikte handmaler. PeDe mokka's of KyM molens zijn vaak goed genoeg, al zijn er geen garanties. 15 euro van mp, en wat poetswerk.
Vaak zijn ze wat duurder, maar alsnog heel betaalbaar.
Toch worden ze niet genoemd in de tips op deze site, is daar een reden voor?

Zo'n handmachientje lijkt me nog niet verkeerd, al heb ik begrepen dat 't op temperatuur houden een beetje een uitdaging is. Mogelijk niet ideaal voor 'de beginner'?
Lees de beginnershandleiding nog maar eens. Een pavoni is niet zwaartekrachtgevoed. Verder, iedereen wil melkdrankjes, en daardoor zijn machines die dat niet kunnen maken niet populair. Ook moet je beter zoeken als je denkt dat een la peppina meer dan 200 euro is.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
Hou er wel rekening mee dat de budget bonen van Fascino totaal niet geschikt zijn voor slowcoffee. Daar zijn ze te donker voor gebrand. als je dus niet aan espresso gaat beginnen maar bij slowcoffee blijft zul je andere bonen uit moeten zoeken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

16
Erik82 schreef:Hou er wel rekening mee dat de budget bonen van Fascino totaal niet geschikt zijn voor slowcoffee. Daar zijn ze te donker voor gebrand. als je dus niet aan espresso gaat beginnen maar bij slowcoffee blijft zul je andere bonen uit moeten zoeken.
Goede tip en geheel eens. Ik gaf de tip inderdaad puur voor het proberen van espresso met een budget :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

17
Erik82 schreef:Hou er wel rekening mee dat de budget bonen van Fascino totaal niet geschikt zijn voor slowcoffee. Daar zijn ze te donker voor gebrand. als je dus niet aan espresso gaat beginnen maar bij slowcoffee blijft zul je andere bonen uit moeten zoeken.
Daar heb ik in principe deze voor:
Afbeelding

En af en toe koop ik een duurdere. Deze is voor slow coffee in elk geval 'bang for the buck'.
Dus dat is geen probleem. Heb ook al een maler die, als ik het goed begrijp, prima geschikt is voor Slow Coffee, dus dan worden 't gewoon twee systemen naast elkaar.
Nomad schreef:Goede tip en geheel eens. Ik gaf de tip inderdaad puur voor het proberen van espresso met een budget :)
Is natuurlijk ook precies wat ik vroeg :D.
Ik ga toch wel andere bonen proberen, uiteindelijk is het ook deels een kwestie van smaak.
Al weet ik dondersgoed dat sommige smaken niet te verdedigen zijn :).

18
Het heeft geen nut om geld uit te geven aan apparatuur als je lidl bonen als uitgangspunt neemt. De smaak zit hem niet in je apparatuur! Als je het met andere apparatuur lekkerder vindt smaken zit dat tussen je oren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

19
s_k schreef:Dan komt dezelfde vraag v.w.b. de maler; Lijstje leuk geprijsde malers die je goed 2e hands kunt kopen?
Als je hier kijkt kun je voor 50 euro uit 6 modellen kiezen:
http://link.marktplaats.nl/m876806841

Ik kan ze niet allemaal thuisbrengen, maar linksachter staat een Pavoni zip/Carimali M1. Denk dat je met al deze molens een prima resultaat kan halen mits maalschijven scherp zijn (anders setje wisselen).
Misschien kun je de espressomachine (een Carimali Kicco) voor een habbekrats meenemen. Leuke warmtewisselaar (op vastwater) waar je jarenlang mee vooruit kunt.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

20
turboyeast schreef:
s_k schreef:Dan komt dezelfde vraag v.w.b. de maler; Lijstje leuk geprijsde malers die je goed 2e hands kunt kopen?
Als je hier kijkt kun je voor 50 euro uit 6 modellen kiezen:
http://link.marktplaats.nl/m876806841

Ik kan ze niet allemaal thuisbrengen, maar linksachter staat een Pavoni zip/Carimali M1. Denk dat je met al deze molens een prima resultaat kan halen mits maalschijven scherp zijn (anders setje wisselen).
Misschien kun je de espressomachine (een Carimali Kicco) voor een habbekrats meenemen. Leuke warmtewisselaar (op vastwater) waar je jarenlang mee vooruit kunt.

Cheers, TY
Ik zie er een Rossi RR45 (of kloon ervan) ertussen staan en een compak K8. Die K8 heeft 80mm schijven en mits in goede staat een hele fijne machine. Voor 50 euro een absolute no brainer, ook zonder hopper.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode