Onderwerp afgesplitst van: http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... 664#p42664
Even een schop omhoog!
Nog steeds een liefhebber van een goede espresso.
Sinds mijn laatste post hier is er wel het een en ander veranderd.
Als eerste heb ik een tijd geleden een Mazzer mini manual gekocht.
Verder koop ik koffie bij fascino caffee en tot vandaag zette ik mijn shotjes met de Francis X3
Dat ging eigenlijk verbazend goed, alhoewel het toestel totaal ongeschikt is om melk mee te stomen.
Sinds vanavond in het bezit van een Vibiemme Domobar. Single boiler, maar aangezien ik graag een "betaalbare" E61-machine wou hebben en er hier niet zo heel veel cappuccino's gedronken worden denk ik dat deze machine voorlopig wel zal voldoen.
Eerst deze machine maar eens onder de knie krijgen.
Groeten Roald.
Re: Even voorstellen: Roald.
2De Vibiemme Domobar was mijn vorige machine en ik was er dol op. Erg mooi constant qua temperatuur voor je espresso's. Alleen het melkopschuimen is even wachten qua temperatuur. Maar voor een single boiler is die machine gewoon top....vond het fijn ding!Roaldl schreef:Even een schop omhoog!
Nog steeds een liefhebber van een goede espresso.
Sinds mijn laatste post hier is er wel het een en ander veranderd.
Als eerste heb ik een tijd geleden een Mazzer mini manual gekocht.
Verder koop ik koffie bij fascino caffee en tot vandaag zette ik mijn shotjes met de Francis X3
Dat ging eigenlijk verbazend goed, alhoewel het toestel totaal ongeschikt is om melk mee te stomen.
Sinds vanavond in het bezit van een Vibiemme Domobar. Single boiler, maar aangezien ik graag een "betaalbare" E61-machine wou hebben en er hier niet zo heel veel cappuccino's gedronken worden denk ik dat deze machine voorlopig wel zal voldoen.
Eerst deze machine maar eens onder de knie krijgen.
Groeten Roald.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode
3Vanavond wat gespeeld met de Domobar, maar de espresso's zijn lauw? De machine is een occasion, maar heeft op 3 december j.l. nog een servicebeurt bij de dealer. De zetgroep is gloeiend heet en de machine staat geruime tijd aan.
6domme vraag, weet het niet uit mijn hoofd; zit er een drukmeter op?
zo ja, wat geeft die aan?
zo ja, wat geeft die aan?
7Er zit een drukmeter op. Welke druk bedoel je? Tijdens het zetten? Alvast bedankt voor het meedenken.
8meer de boilerdruk die van belang is voor de temperatuur, rond de 1 geeft die aan zeg maar
9De groep heeft de grootste invloed op de temperatuur, dus als die gloeiend heet is...?De zetgroep is gloeiend heet en de machine staat geruime tijd aan.
Maar wat is "gloeiend heet"? 75C, 85C ? Die groep moet toch echt rond de 93C zitten. En wat bedoel je met "geruime tijd"? Een E61 dient een volle 3 kwartier aan te staan voordat de hele groep op de vereiste temperatuur zit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
10En een kleine tip: om te bepalen of de groep klaar voor gebruik is, is door met je hand de groep aan te raken. Gaat dat langer dan een seconde voordat je je hand wegtrekt, dan is de groep niet heet genoeg.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’