Re: Even voorstellen: Roald.

41
Het gekke was nu juist dat de groep wel gloeiend heet werd, en het water dat er uit komt ook gewoon minstens 90C is.... Ligt dan niet aan de flowrestrictor, lijkt me.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

43
De groep wordt echt bloedheet. De gemeten waarden zijn volgens mij ook normale waarden.
Dus geen idee waarom het niet lukt. Ik had Goppion Nativo koffie gehaald, €33,- per kilo, €7,- verzendkosten erbij. Met deze koffie werd Coffeelicious onlangs 4e in de AD koffietest. ;)
De machine heeft op 3 december jl. nog een servicebeurt gehad bij Van Eembergen in Den Haag.

Zo langzamerhand twijfel ik aan alles. Is de machine wel goed? Is de koffie wel vers?
Krijg geen goede shots, amper crema, geen gelijkmatige verdeling over de twee kopjes.

Denk dat het inderdaad verstandig is dat er een vakman naar kijkt.
Of misschien moet ik toch maar aan de Senseo :lol:

Aan Kafko had ik ook gedacht, maar dat is een flink eind uit de buurt.
Zijn er geen goede vaklui regio Rotterdam?

Alvast bedankt voor het meedenken.

45
Roaldl schreef:Zal vanavond voorzichtig proberen de temperatuur iets hoger te zetten.
Zou het ook vervuiling van de zetgroep of de boiler kunnen zijn?
Wat is de beste manier om de temperatuur te meten? Welke temperatuur moet het water zijn?

Alvast bedankt voor de informatie!
Roaldl schreef:
De zetgroep is serieus heet, daar verbrand je geheid je handen aan als je ze erop houdt.

De vorige eigenaar deed nooit backflushen, dat werd volgens hem door de Vibiemme-dealer waar het toestel in onderhoud was afgeraden? Kan het achterstallig onderhoud zijn? Van de zetgroep? De boiler? De Domobar heeft op 3 december een servicebeurt gehad, ik heb de bon ervan. Weet niet of ik hier kan vermelden bij wie het toestel in onderhoud is geweest? Moet de temperatuur van het water nog hoger zijn? Ik begin nu overal een beetje aan te twijfelen...
Roaldl schreef: De koffie is zonder probleem in één keer achterover te slaan, ik gok een graad of 40? De kwaliteit was wederom helaas niet denderend.
Roaldl schreef:De groep wordt echt bloedheet. De gemeten waarden zijn volgens mij ook normale waarden.

De machine heeft op 3 december jl. nog een servicebeurt gehad bij Van Eembergen in Den Haag.

Zo langzamerhand twijfel ik aan alles. Is de machine wel goed? Is de koffie wel vers?
Krijg geen goede shots, amper crema, geen gelijkmatige verdeling over de twee kopjes.

Denk dat het inderdaad verstandig is dat er een vakman naar kijkt.

Aan Kafko had ik ook gedacht, maar dat is een flink eind uit de buurt.
Zijn er geen goede vaklui regio Rotterdam?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat de oplossing voor de hand ligt, contact opnemen met de firma van Eembergen en die uw probleem voorleggen, het kan natuurlijk niet zo zijn dat deze firma een onderhoudsbeurt uitvoert en er dan geen fatsoenlijk shot koffie meer uit te krijgen is, je kan deze ook vragen wat het onderhoud behelst.

Ik zou in het nieuwe jaar eerst hen benaderen en de machine binnen te brengen voor een opinie.

Het zou best kunnen zijn dat uw Perceptie wisselt, evt door een aandoening van het zenuwstelsel, ook bij sommige diabeten komen er wel dergelijke veranderingen voor door de instellingen van hun aandoening niet op orde te hebben, dit is louter terzijde als info om weer te geven dat niet alles altijd hetzelfde is. ;)

46
Ik zou daarom nog wel eens een gemeten warmte willen zien van net gezette espresso. Natuurlijk zal je wat warmte verliezen aan de koffiepuck en het (zelfs voorverwarmde-) kopje, maar als het water dat uit de machine komt minimaal 90C is, zou je toch minstens espresso van ergens tussen de 60-70C moeten overhouden, lijkt me.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

47
Roaldl schreef: Kreeg er géén fatsoenlijks shots mee en stond er koffie van €40,- per kilo mee te verprutsen, eeuwig zonde...
:? Die 4e plek... in een dubieuze test waarvan de koffie van de winnaar verbonden was aan een journalist van dat dagblad...

Probeer nou eens ECHT versgebrande bonen te regelen! Het ligt soms ook alleen maar aan de (versheid van de) boon. ECHT waar! Niet gaan lopen testen en fine tunen met voorverpakte in buitenland gebrande bonen. En los hiervan, die nr. 4 heeft sowieso andere machine staan...

Mooie verse bonen, aan de dure kant, heb je voor 8 euro per half pond. Waar woon je? Tegenwoordig goede spreiding van branders. En verzendkosten 7 euro is ook overdreven. Kijk eens bij Fascino.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

48
pichichi schreef: Mooie verse bonen, aan de dure kant, heb je voor 8 euro per half pond.
Even nuanceren: MAXIMAAL 8 euro. Dus voor 6 of 7 euro per half pond zit je ook goed én vers!
Zie ook Dutch Barista Coffee
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

49
pichichi schreef: Mooie verse bonen, aan de dure kant, heb je voor 8 euro per half pond.
Ehm, 8 euro per half pond is toch ook gewoon 32 euro de kilo?
Ik haal normaal gesproken altijd mijn koffie bij Fascino.

De beurt van 3 dec. jl. heeft de vorige eigenaar nog laten doen. Maar de beste man vertelde mij dat ze daar zeiden dat blindfilteren niet goed was. Er zat dan ook geen blindfilter bij de machine, dit is een van de eerste dingen geweest die ik gekocht heb. Verder lag na de beurt de pomp tegen de behuizing, waardoor deze veel lawaai maakte. Dit is wel opgelost, maar al met al heb ik door deze dingen niet echt een heel goed gevoel bij dat bedrijf. Vandaar dat ik liever een bewezen vakman naar het toestel laat kijken. ;)

50
Ehm, 8 euro per half pond is toch ook gewoon 32 euro de kilo?
Ehm, klopt... Maarrrr: 1) VERSE bonen hebben dan nog extra intrinsieke waarde en 2) Ik heb dat bedrag al genuanceerd. Bij duurdere zaken als GCB in Baarn is die 8 al bovengemiddeld.
Ik haalde voorheen altijd mijn koffie bij Fascino.
Blijven doen want: 1) VERS gebrand en 2) lagere verzendkosten (of zelfs helemaal gratis vanaf 55 (?) Euro).
Als je per se Italiaanse gebrande bonen wilt kun je ook eens bij koffiecentrale.nl kijken, lagere verzendkosten en je kunt meteen wat vers van DBC mee laten komen!