Goedemorgen allemaal,
Ik lees over bonen en de kwaliteit van de diverse informatiebronnen, en ook over de hardware waar ik zelf op inzette. Ik kan me voorstellen dat vers gebrande bonen een genot zullen zijn. Ik meen dat Albert Heijn zijn bonen in Zaandam brand, dat ruikt enorm lekker. Maar waar in Amsterdam vind ik zulke vers gebrande bonen, als Simon Levelt afgeraden werd? Dat is een naam die ik wel eens gehoord had namelijk.
Maar ik schreef al in de tweede regel van de eerste posting al dat ik problemen had met het opschuimen van melk. Ik heb het beginnerstopic erover gelezen, dat ook weer doorverwijst naar coffeegeek, daat ben ik afgehaakt want wat Amerikanen onder "low fat milk" verstaan weet ik weer niet (is dat wat wij halfvol of magere melk noemen?). Dus over dat onderwerp, het opschuimen, wil ik graag meer weten. Ik zocht het in hardware maar misschien zoek ik fout.
De bonen die ik heb van coffee planet vind ik al lekker, dat het misschien nog lekkerder kan zijn, ga ik als ik door de koffie heen ben met jullie tips proberen terzijnertijd.
Re: Kareltje stelt zich voor....
2Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
3Kareltje,
Wat betreft het opschuiven van melk. Het is een kunst om dit fatsoenlijk te doen maar kijk bijvoorbeeld eens naar het boek "thuisbarista", van o.a. Sander Schat. Buiten het feit dat hier in een meer dan complete guide van 9 pagina's stapsgewijs beschreven wordt hoe je dit kunt doen, is het een fantastisch boek om eens door te lezen.
Hoewel dat ook maar een mening is, is de koffiegekte voor mij begonnen bij dit goed geschreven boek. Het bevat veel stapsgewijze (en met foto's begeleidde) uitleg over o.a. bonen, het zetten van een goede espresso, het brandproces, verschillende zetmethoden, etc.
Wellicht dat dit je een goede basis biedt..
Wat betreft het opschuiven van melk. Het is een kunst om dit fatsoenlijk te doen maar kijk bijvoorbeeld eens naar het boek "thuisbarista", van o.a. Sander Schat. Buiten het feit dat hier in een meer dan complete guide van 9 pagina's stapsgewijs beschreven wordt hoe je dit kunt doen, is het een fantastisch boek om eens door te lezen.
Hoewel dat ook maar een mening is, is de koffiegekte voor mij begonnen bij dit goed geschreven boek. Het bevat veel stapsgewijze (en met foto's begeleidde) uitleg over o.a. bonen, het zetten van een goede espresso, het brandproces, verschillende zetmethoden, etc.
Wellicht dat dit je een goede basis biedt..
ACS Vesuvius - Mythos One - veel liefde
4Vergis je ook niet in opschuimen, het is best lastig. Het kostte mijzelf minstens een half jaar voor ik behoorlijke microfoam kom produceren. Soms kan hardware wel helpen, een ander stoomtipje deed b.v. wonderen voor me.
De Sivia staat nu juist bekend om z'n goede stoomkracht, zeker in haar prijssegment. Verandering van tipje zou daar wellicht het gewenste resultaat hebben geleverd. Bij mij wil het er niet in dat de Krups beter zou zijn. Ik heb zelf ooit een Krups semi gehad, en die kon niet in de schaduw staan van b.v. een Silvia.
En wat betreft "low fat cream etc"... als je eenmaal kunt opschuimen, maakt het allemaal niet eens zo veel meer uit welke melk je gebruikt, dan lukt het gewoon met elke.
De Sivia staat nu juist bekend om z'n goede stoomkracht, zeker in haar prijssegment. Verandering van tipje zou daar wellicht het gewenste resultaat hebben geleverd. Bij mij wil het er niet in dat de Krups beter zou zijn. Ik heb zelf ooit een Krups semi gehad, en die kon niet in de schaduw staan van b.v. een Silvia.
En wat betreft "low fat cream etc"... als je eenmaal kunt opschuimen, maakt het allemaal niet eens zo veel meer uit welke melk je gebruikt, dan lukt het gewoon met elke.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Om even hierop terug te komen. EenKareltje schreef:[...]. Mocht ik het verkeerd hebben, maak het even concreet en zeg welke (dure) investering jij een goede vond. Ik zal het zeker lezen.Bluecold schreef: [...]
[...]
Brikka 40 euro
PeDe 20 euro
La Peppina 130 euro incl. verzenden
twee pakkingsetjes 30 euro
PID set 100 euro
Faema MC 250 euro
Klusmeuk om de La Peppina zichzelf niet te laten opvreten, plus een poedercoat 140 euro.
Weegschaaltje 10 euro
Hario V60 20 euro
Totaal iets van 750 euro. Verspreid over een periode van 6 jaar gekocht, inclusief onderhoud. Poedercoaten en alles had ik achteraf anders aangepakt, maar daar leer je van. Heb nu wel topapparatuur staan, en nergens echt spijt van gehad. Alles omdat ik me had ingelezen op fora voordat ik de aankoop in kwestie deed. Ik heb niks verkocht en heb ook geen rationeel upgradepad zonder echt exotische apparatuur aan te schaffen.
6 jaar aan 1 kilo per maand koffie van 20 euro per kilo is 1440 euro. Kom dus uit dat de koffiekosten 2x zo hoog waren als de machinekosten, en de machines hebben nog restwaarde.
Deze 'dure hobby' heeft me tot nu toe een euro per dag gekost. Als ik de kosten van AH roodmerk eraf trek, dan zelfs iets van 80 cent per dag.
Voorderest, melkopschuimen heb ik eens op een blauwe maandag geleerd op een commercieel apparaat. Had na een uurtje door prima resultaten. Geen idee hoe dat gaat bij thuismachines.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
6Ik zal hier ook even melden:
-la Scala+maler €375, maler heb ik weer verkocht voor €80.
-Mazzer Major €90, nieuwe schijven à €40 gemonteerd.
-Nieuwe Gaggia 106 €250.
-Gene €350, maar daarmee heb ik in 6 jaar tijd toch al zo'n €700 terugverdiend.
Ha ha, zo gerekend kostte de koffie me elk jaar slechts €50! In elk geval: niet heel veel geld, toch?
-la Scala+maler €375, maler heb ik weer verkocht voor €80.
-Mazzer Major €90, nieuwe schijven à €40 gemonteerd.
-Nieuwe Gaggia 106 €250.
-Gene €350, maar daarmee heb ik in 6 jaar tijd toch al zo'n €700 terugverdiend.
Ha ha, zo gerekend kostte de koffie me elk jaar slechts €50! In elk geval: niet heel veel geld, toch?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
7die terugverdientijd van de "Gene Machine" intrigeert me wel.
hoeveel kilo gebruik je per maand ? en wat kost in jouw geval een kilo groene bonen ?
hoeveel kilo gebruik je per maand ? en wat kost in jouw geval een kilo groene bonen ?
8Je moet met branden beginnen omdat je het heeeel leuk vindt. En omdat je graag altijd vers gebrande bonen wilt hebben. Geld besparen is ook heel leuk maar als je het niet leuk lijkt om te doen, niet aan beginnen. Het is een hele nieuwe materie waar je in moet verdiepen om goed resultaat te behalen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
9Wat Bobbee zegt klopt wel. Maar ik denk dat je het branden ook meestal wel leuk gaat vinden als je eenmaal een goede brander hebt.
Ik verbruik zo'n 15 kilo per jaar tegen prijzen tussen €4 en €12 per kilo.
Ik verbruik zo'n 15 kilo per jaar tegen prijzen tussen €4 en €12 per kilo.
10Om het eerlijk te houden zou ik de 'besparing' die je hebt vergelijken met AH roodmerk (8 euro de kilo ofzo).
Immers, dat is wat je ongeveer zou drinken zonder koffie hobby.
Immers, dat is wat je ongeveer zou drinken zonder koffie hobby.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit