Eerste aanschaf: molen - en reeds problemen....

1
Hallo iedereen,

ik ben net geregistreerd, heb al wat gelezen op dit forum en ben me aan het preparen voor de eerste aankoop om koffieplezier te hebben: de maler.
Ik heb dankzij dit forum al heel wat merknamen, types etc maar helaas zijn de verkopers zelf niet vaak op de hoogte van welk type maler ze verkopen.
Mijn idee was hier enkele foto's van die onbekende malers te posten zodat jullie kunnen roepen, gillen, zuchten, kreunen,... welke maler dat nu is.
Iedere feedback is welkom :-)

O ja, even over mezelf: 35, afkomstig uit Brussel en nog niet zo lang koffiedrinker, doch ik heb een kritische tong.
Mijn vriendin drinkt heel veel koffie, soms een espresso - ik drink niet zo veel, maar heb een voorkeur voor cappucino, espresso, ristretto. Al kan een lekkere koffie me ook deugd doen.(maar ook die vind je niet altijd op iedere hoek van de straat)

Ik gooi er als eerste meteen 2 tegenaan:
Afbeelding

en deze quickmill
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jonathan op zo 11 jan 2015, 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Eerste aanschaf: molen - problemen

7
Dank je Erik ............... maar ik heb al problemen.

Na wat te willen experimenteren met de draairing voor de fijnheid, is deze helemaal vast te komen zitten.
Er zaten behoorlijk wat koffieresten aan de ring, misschien zit hij daardoor vast.
Er is alleszins geen enkele beweging meer in te krijgen, en wat erger is, hij maalt ook niet meer!
De motor zoemt even maar lijkt niet te willen starten. Ik zet hem dan uit, om hem niet te forceren.

Ik heb al wat proberen te reiningen etc maar krijg het probleem niet opgelost.

Iemand die tips heeft, of een goede hersteller weet.....??

ps ook al proberen contact te nemen met de verkoper, maar neemt nog niet op.
Denk wel niet dat er kwaad opzet is.(bijna zeker)

Re: Eerste aanschaf: molen - en reeds problemen....

8
Als je de hopper afneemt zie je de draaiende schijf deze kan je nu niet meer draaien, deze schijf zit io een carrier en is geborgd met een bout of evt. een moer, deze staat nu dus moervast om het maar even met een woordspeling te zeggen, dus de borging losdraaien en dan zou de bovenste schijf weer moeten lossen, pas op stekker uit het stopcontact succes!

Als je bij je Avatar je postcode of woonplaats zet kan er evt iemand reageren die bij je in de buurt woont waar je dan langs zou kunnen gaan, ik heb ze al vanuit zowat het hele land over de vloer gehad, inclusief België om ze te helpen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
Zeer bedankt voor jullie reacties!
Heb de moer makkelijk kunnen losdraaien en daarmee ook de bovenste schijf.
Heb meteen deze maar eens helemaal uitgedraaid en met een borstel de schroefdraden van beide delen proper gemaakt. Dankzij een youtube video ook de schijven kunnen beoordelen, en die zien er nog behoorlijk uit. Maar nu... hoe is het probleem ontstaan? Heb ik de bovenste schijf te dicht tegen de onderste willen draaien (te fijn)? En hoe zet ik eea terug in elkaar? De moer terug vast 'vast' draaien (ik zal daarbij de onderste schijf moeten tegenhouden)? En de bovenste niet meer zo dicht tegen de onderste? Of laat ik de moer gewoon iets los? (er zit een rondel/sluitringetje onder de moer, dus los lijkt me raar)
Alvast bedankt weer.....

10
Bij het terug monteren van de moer, steek je door de maalmond van de maalkamer een houten stokje en dan zet je de moer vast maar niet zo dat je denkt dat je de boel gaat verkloten, vast is vast en de moer is zo van draad voorzien dat hij nooit los zal draaien met het malen, de beide schroefdraadgangen goed reinigen met een oude tandenborstel, minutieus werken en alles even schoon zuigen met de stofzuiger of uitblazen met geforceerde lucht, een heel klein beetje vet op de buitenste draad zetten alleen bovenin, dan zet je de bovenste maaleenheid op die draad en ga even tegendraads draaien, op een gegeven moment voel je de draad iets zakken, dan vlak blijven houden en de goede richting op draaien, kijk uit dat je de boel niet forceert!

Als dat allemaal goed gaat draai je de bovenste eenheid net zo lang door totdat de onderste schijven niet meer met de hand te draaien zijn, dan een goede kwart terug draaien en je hebt je nulpunt gevonden, deze kan je eventueel markeren met een watervaste viltschrijver.

Succes!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.