Re: Even voorstellen: Roald.

71
pichichi schreef:Probeer ook wat single origins!
Of ´expres´ eens iets met een ´vleugje´ Robusta erin!
Alhoewel Fascino dat niet heeft geloof ik..
Meer kans op crema in elk geval!
De Espresso Grande Alta is mijn favoriet overigens, probeer die eens?
Of... de 100% Robusta van Black Sheep te Londen :shock:, zie foto.
Ik ga deze week proberen om een nóg dikkere crema te b(r)ouwen 8-)
(prima koffietje overigens, eerste en enige "R-certified" Robusta farm, in dit geval Sethuraman Estate in India, doet het verrassend leuk als S.O. espresso, smaak doet niet onder voor een goede Italiaanse espresso waar meestal maar maximaal 30-40% Robusta in zit. Niet meer dan twee per dag drinken! :o)

Enne... ik vergeet steeds te beamen (be-amen Piston, niet het Engelse beamen :lol:) wat anderen hier reeds meermalen hebben gezegd: Peter @ Kafko. De rit méér dan waard.
En als je machine menselijkerwijs te tillen is dan kun je ook wachten op een Hema, Blokker, kruidvat, AH die regelmatig van die goedkope NS dagkaarten verpatsen. Ben je voor rond de 15 euro uit en thuis, Peter haalt je wel op op het stationnetje, als je het ´m lief vraagt ;)
Heeft bij mij gewerkt, de treinrit, met een Expobar, en dat lieve vragen ook :P ;)

(welke smileys heb ik nog niet gebruikt... :?: :mrgreen:)

Hoe is de creme laag van de Grande Alte, vandaag namlelijk binnengekregen en de creme laag was rond de 5 mm.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Re: Gedoe met de Domobar

73
Ziet er goed uit. Maar verkijk je niet op die cremalaag: zo belangrijk is die niet. Crema zelf is zelfs best vies. Het gaat uiteindelijk om de smaak van de koffie zelf.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

74
Na mijn bezoek aan Kafko gaat het koffiezetten overigens perfect! Waar ik met mijn vorige toestel voor mijn gevoel gemiddeld op een 7 zat met de espresso, met soms een uitschieter naar een 8, zit ik nu gemiddeld op een 8, met soms een uitschieter naar een 9. ;)

Verder eens met wat Spironski zegt, crema is een "bevestiging" dat de espresso goed gezet is, maar geen doel op zich.

75
Spironski schreef:Maar verkijk je niet op die cremalaag: zo belangrijk is die niet. Crema zelf is zelfs best vies. Het gaat uiteindelijk om de smaak van de koffie zelf.
Ho, wacht ff!! Dikke oneens hier. En ik heb één getuige: mijn jongste zoon van amper 6 die laatst zijn eerste lepeltje crema snoepte wat, de voor hem typerende woorden deed uitkraaien: "Mjam, mjam!"

Daarnaast: "Crema is een sleutelcomponent in de smaak van espresso, die eruit ziet als een goudbruin laagje schuim bovenop de koffie. Crema bestaat uit vetten, proteïnen en suikers. De crema vertoont kenmerken van zowel emulsie als colloïde." (bron Wikipedia, whatever, het ís zo!)

Maar goed, de meningen lopen uiteen, dat is dan wel weer zo:
https://www.seattlecoffeegear.com/learn ... t-is-crema
(link naar filmpje James Hoffman werkt niet meer, ben wel benieuwd..!)
Een crema is niet heilig, kort samengevat. Maar dat het
best vies
is kun je niet menen Spironski :o

En ik ben ook benieuwd wat cremalover van je opmerking vindt, of is hij alleen op het esthetische gericht?
(of misschien meer vakantiegericht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Crema_(Itali%C3%AB)?)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

76
Nou ja, het ging mij er om de focus op het cremalaagje -die veel beginnende espressoliefhebbers nu eenmaal hebben- wat te relativeren. Zo van: "als er maar crema op zit, is het goed". En dat is niet zo, dat zal je toch met me eens zijn?
Ik heb ook best erg smaakvolle espresso's gehad waar niet zo heel veel crema op zat. Kan best. En als er maar genoeg robusta in zit lukt die crema ook wel, maar of dat nu lekker is...?

Mijn punt, zoals Roald al schrijft: het is geen doel op zich.

En inderdaad, ja: ik vind een hapje met alleen maar crema best bitter (ik proef bitters erg goed). Als onderdeel van de espresso is het lekker, maar op zich genomen: blèhh!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder