Heb ergens gelezen dat een koffieboon die bloot gesteld wordt aan lucht 1 % aroma per dag verliest en gemalen koffie maar liefst 45 %.
Door de jaren heen had ik natuurlijk al zelf ontdekt dat de gemalen koffie naar mate de tijd verstrijkt steeds minder aroma had. Vandaar dat ik door de jaren heen uiteindelijk zover ben gekomen dat ik maal net voordat ik de koffie maak.
Dat de boon ook aroma verliest heb ik ontdekt doordat sommige merken hun koffie verpakt met van die 1 weg ventielen om de ontstane gassen te laten ontsnappen.
Maar dan rijst toch de vraag hoe bewaar je de bonen van 1 kilo pak. Zodra je het pak opent begint het proces al. Is een simpel tupperware doosje al genoeg of is er meer nodig ?
Re: Hoe bewaar je het best de koffie ?
2Invriezen schijnt goed te werken... bij gemalen koffie maar wellicht dat dat ook voor bonen geldt.original andalucia schreef:Maar dan rijst toch de vraag hoe bewaar je de bonen van 1 kilo pak. Zodra je het pak opent begint het proces al. Is een simpel tupperware doosje al genoeg of is er meer nodig ?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
3Ik zou gemalen koffie niet invriezen... Omdat gemalen koffie nogal poreus is, is het erg gevoelig voor het aannemen van "vriezer-geurtjes" en condensvocht tijdens het ontdooien...
Koffiebonen zijn wel te bewaren in de vriezer. Verpak ze dan luchtdicht en laat ze luchtdicht ontdooien bij het er uit halen, zodat er geen condens bij kan komen.
Doe koffiebonen alleen in de vriezer als je ze langer dan 2 weken wilt bewaren. Er treedt namelijk altijd wel iets kwaliteitverlies op.
Koffiebonen zijn wel te bewaren in de vriezer. Verpak ze dan luchtdicht en laat ze luchtdicht ontdooien bij het er uit halen, zodat er geen condens bij kan komen.
Doe koffiebonen alleen in de vriezer als je ze langer dan 2 weken wilt bewaren. Er treedt namelijk altijd wel iets kwaliteitverlies op.
4hee, bedankt voor de tip. zal het zeker proberen. En...welkom bij de club
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel
5Ik sluit me aan bij NorthSeaGlass, kleine nuance: ik verpak de in te vriezen koffie per 250g zodat ik iedere keer maar een beetje hoef te ontdooien. Werkt prima
Donker bewaren in een luchtdichte pot werkt ook, maar niet zo goed als invriezen volgens mij.
Donker bewaren in een luchtdichte pot werkt ook, maar niet zo goed als invriezen volgens mij.
6het staat dus nu 2-0 VOOR invriezen. lijkt me duidelijk wat het wordt
Overigens, hand shake, Welkom bij de club
Overigens, hand shake, Welkom bij de club
7heb gemalen koffie ingevroren en bonen.
De gemalen koffie invriezen is me niet echt bevallen, de bonen invriezen vond ik beter
De gemalen koffie invriezen is me niet echt bevallen, de bonen invriezen vond ik beter
8Ben op zoek naar hersluitbare zakjes met een een weg ventiel de bovenstaande tegengekomen. Ze kosten echter 57 cent per stuk en verzending vanuit engeland komt er bovenop. Iemand gelijkaardig iets ergens anders gezien.
Mij lijkt dat als ik een kilo verpakking open en die dan weer afsluit in die zakjes bewaar ik die koffie misschien wel veel beter dan invriezen, toch ?
Nu heb ik ook een pagina gevonden waar iemand de deksel van jampotjes voorziet van het eenweg ventiel Is natuurlijk ook een idee. Je hoef er tenslotte maar een paar te hebben
http://www.beyondthesecondcrack.com/Mak ... Lid.01.htm
9Net gebrande bonen blijven ongeveer een week of 2 vers, als je ze invriest zijn ze ongeveer een maand drinkbaar. Bonen bewaren verdient de voorkeur boven gemalen bewaren.
Vacuumverpakken zou ik niet doen, dan onttrek je veel smaak aan de koffie.
Van die wekpotten van de blokker zijn prima.
Speedster | SuperJolly | et al.
10Vacuumverpakken van bonen kan toch prima? Vacuvin heeft daar van die dingen voor: http://www.vacuvin.nl/Vacuum_Coffee_Sav ... g_229.htmlAadje schreef:Net gebrande bonen blijven ongeveer een week of 2 vers, als je ze invriest zijn ze ongeveer een maand drinkbaar. Bonen bewaren verdient de voorkeur boven gemalen bewaren.