Conti prestina (door Bravilor)

1
LS,
Nadat ik mijn Cimbali M15 klaar had, kon ik het niet laten om door te gaan met mijn Conti prestina hevelmachine. Deze machine komt origineel uit de fabriek van Conti (begin jaren 80), maar is gemodificeerd door Bravilor en daarna op de Nederlandse markt gezet. Belangrijkste aanpassing is het installeren van een boiler auto-fill, wat natuurlijk erg handig is.

Goed, ik was eigenlijk van plan deze restauratie stilletjes uit te voeren en er zelf optimaal van te genieten. Echter vandaag heb ik zo'n spectaculaire klap gemaakt, dat ik die toch op het forum wil delen. De boiler, boilerplaat en groep zijn van massief koper en messing en waren door de jaren flink vuil geworden. Ik heb daarom -bij wijze van experiment- de hele zaak laten glasparelstralen bij Otco in Elst op aanraden van NTZ in Nijmegen. Ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend is...het lijkt wel of er fee met een toverstafje op geslagen heeft... :D
Er valt over de restauratie natuurlijk nog veel en veel meer te zeggen. Ik wil me echter beperken tot wat illustratieve foto's.

Voor diegenen die echt wat meer willen weten over de Conti prestina, verwijs ik door naar:
http://www.home-barista.com/levers/cont ... 17339.html
en
https://www.youtube.com/watch?v=X7cyA6SJAzw

Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Re: Conti prestina (door Bravilor)

2
LS,
Inmiddels is mijn Conti prestina project in een vergevorderd stadium van renovatie. De machine presteert buitengewoon goed.
Een filmpje is onder te zien...allereerste shot en meteen raak.

Na wat wikken en wegen heb ik toch besloten om de ketel te isoleren met armaflex. Waarom? Het element is nogal ondergedimensioneerd (1200 watt) voor het te verwarmen watervolume (3-4 liter). Ter vergelijking: een Rancillio Silvia heeft ook een element van 1200 watt, maar hoeft slechts een watervolume van 0,3 liter te verwarmen. Ik denk dat met ketelisolatie de huidige opwarmtijd (30 minuten) met 10 minuten terug te brengen is. In aanvulling wordt de warmte dan beter naar de massieve groep gevoerd.
Cheers, TY

Let's gobblefunk

3
Zo Merijn dat ziet er weer top uit.
Mooi om te zien wat liefde en aandacht kan doen.
Met mensen en machines.
Petje af!
Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
bvds schreef:Zo Merijn dat ziet er weer top uit.
Mooi om te zien wat liefde en aandacht kan doen.
Met mensen en machines.
Petje af!
Bas
Bedankt Bas,
Deze machine heeft een hoog knuffelgehalte...Ik moet mezelf bedwingen om haar niet 's avonds mee naar bed te nemen. Het feit dat ze (nog) lichtelijk incontinent is, helpt echter daarbij.
Wordt niet vervolgd... :D

Cheers, TY
Let's gobblefunk

5
Ik heb in de apotheek voldoende incontinentie materiaal liggen.
Kan je wel korting geven ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
LS,
Ik heb de boiler geisoleerd met 19 mm armaflex. Het armaflex heb ik vastgezet met tweezijdige klitteband zodat de isolatie ook snel weg te halen is (zou het nodig zijn). Ik had gehoopt de opwarmtijd (30 min tot eerste pressoklik) stevig te reduceren naar bijvoorbeeld 20 minuten. Het valt me een beetje tegen dat zo'n stevige isolatie "slechts" 5 minuten van de opwarmtijd afknipt. Wel is het zo dat de cyclus-tijd een stuk langer is geworden (van 1.5 minuut naar 4 minuten).
Al met al toch een mooi resultaat, al was het maar omdat ik weer een beetje kon knutselen.
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk

8
Ik heb afgelopen vrijdag bij TY wat shotjes gedronken.
Op de eerste plaats nogmaals complimenten.
De machine is echt prachtig en met heel veel geduld en liefde in nieuwstaat gebracht.
Ding is relatief compact, beetje Strega formaat.
Interessante mechaniek in groep; goed gesmeerd ook, liep zonder piepje of kraakje zijdezacht!
Die kan nog generaties mee zo ;)
Nog geen top shots gedronken maar dat had twee goede redenen: Ten eerste stond de boilerdruk op max 1.2 bar en dat was echt te hoog. Ten tweede hadden we niet de beschikking over top koffie; we zaten beiden op mooie koffies te wachten dus moesten het doen met een paar weken oude blend.
Hoe dan ook ik geloof 100% in het potentieel van deze machine.
Binnenkort een nieuwe testronde met de boilerdruk op max 1.0 bar en betere koffie ;)

9
LS,
Hoewel ik de restauratie niet uitgebreid beschreven heb, vind ik het toch leuk om wat fotootjes te plaatsen van het eindresultaat.
Het was weer mooi! Het volgende project staat klaar en dat zal ik weer delen hier op het forum.
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let's gobblefunk