Re: Dit is hem dus, voorlopig!

81
Ik zag het ook in het andere draadje, je hebt straks wel serieus mooie apparatuur staan. Ga je ook een nieuw draadje openen over je avonturen met de nieuwe machines?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

83
Zo, even een update van mijn kant...

De QM820 heeft plaats gemaakt voor de Rocket, de MC90 is voorzien van nieuwe maalschijven en voor deze keer heeft Fascino plaats gemaakt voor Giraffe Coffee (Brazil/Yirgacheffe) En niet te vergeten dat deze amateur inmiddels ook de nodige vlieguren heeft natuurlijk ;).

Ik heb het idee dat ik een enorme sprong heb gemaakt. De shots die ik momenteel maak zijn niet te vergelijken met de shots van voorheen, wat een genot! Ook sommige cappuccino's zijn top, alleen lukt het met de microfoam helaas nog maar sporadisch. Meer geluk dan wijsheid dan, dus daar is ook nog een hoop winst te behalen.

Verder ligt er nog een VST bakje en een Naked portafilter klaar om mee te gaan stoeien!

Wat ik me wel afvraag is wat het nut van een flush bij deze machine is. De PID geeft standaard 120 graden aan en na een flush misschien 119. Iemand?

Peter
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

84
Ik vat hem. Ik ging er vanuit dat de boilertemperatuur de enige invloed was op de temp van het zetwater, maar de duur van het opwarmen van het zetwater is natuurlijk ook van belang.

Goed om te weten dat 15cl volstaat. Deed het onbewust en onnodig dus veel langer!
Mahlkönig PRO M - Rocket Cellini V3 - Hario Mini Mill - Bialetti Moka Pot - Bialetti French Press

88
Yep, die link staat ook in het Beginnersforum. Op mijn machine moet ik nadat het sputteren is opgehouden nog een paar seconden door flushen voordat ik op de goede temperatuur zit. Dit zal per machine wisselen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

89
Ik ga van iets lichter gebrande bonen van vier weken oud naar iets donkerder gebrande bonen van nog geen week, en tot mij grote verbazing..... ik moet VEUL fijner malen :shock: !

Had eigenlijk om beide redenen het tegenovergestelde verwacht...