Quickmill 3000 vs. 820, enkel voor espresso

1
Gegroet,
is er eigenlijk een (merkbaar) verschil tussen beide toestellen, gesteld dat ik enkel espresso's wil maken? (Misschien hoogst uitzonderlijk eens een macchiato...)
Is het ene beter/fijner "regelbaar" dan het andere (qua druk/temperatuur)?
Is het ene stabieler qua temp./druk dan het andere?
Of duurzamer?
Verwijs me gerust door naar een reeds verschenen topic indien nodig, ik heb het niet direct gevonden op dit (enorm leerrijke!) forum...
Bedankt,
Stef

Re: Quickmill 3000 vs. 820, enkel voor espresso

3
Zou gaan voor de 820 zwart/RVS.
Couranter model en makkelijker door te verkopen mocht je tzt willen upgraden.
Prima 2e hands te kopen.
Nieuw in DE en IT met ca 500 e veel goedkoper dan hier.
Nog leuker is de poccino uitvoering met drukregelaar en glazen water container.
Heb je poor man pressure profiling.
Sowieso knappen de shots erg op bij iets lagere druk dan de standaard 14 bar.
Zit nl geen OPV op.
Vriend van me heeft dacht ik nog een 820 en poccino te koop staan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

4
bvds schreef:Zou gaan voor de 820 zwart/RVS.
...
Nog leuker is de poccino uitvoering met drukregelaar en glazen water container.
Heb je poor man pressure profiling.
Sowieso knappen de shots erg op bij iets lagere druk dan de standaard 14 bar.
Zit nl geen OPV op.
Vriend van me heeft dacht ik nog een 820 en poccino te koop staan.
Hopelijk stel ik nu geen domme vraag, maar... als daar geen OPV op staat, hoe wordt die druk dan geregeld? Want op een of andere manier moet die druk van 15 bar toch gereduceerd worden tot zowat 9 bar? Of sla ik de bal nu helemaal mis?
En die "drukregelaar" op die poccino, wat doet die dan juist? Komt die in de plaats van zo'n OPV?
Heeft een Quickmill 3000 dan wel een OPV?
Eventjes in de war, sorry... :(
Wijs me gerust door naar elders, ik heb al wat rondgelezen over wat een OPV is en doet, dus ik ging er van uit dat eigenlijk elke halfautomaat zoiets heeft?
Ik heb nog veel te leren :)
Stef

5
nee een quick met thermoblock heeft geen OPV.
dus ook de 3000 niet.
de weerstand wordt bepaald door het maalsel.
de pomp bouwt maximaal ca. 14 bar op.
als je het maalsel zo zou aanpassen dat je bij ca. 9 bar extraheert dan is de flow te hoog en krijg je een lungo en geen espresso.
je kunt een OPV in een quick bouwen die de druk op 9-10 bar begrenst afhankelijk van de instelling.
heb ergens een topic geplaatst over OPV in quik 820.
als je nu bij ca. 9 bar extraheert dan wordt een deel via de bypass afgevoerd richting container of pomp zodat je wel een espresso krijgt.
die drukregelaar op de poccino kun je zien als een variabele OPV: je kunt de druk dimmen.
bijvoorbeeld beginnen bij lage druk, dan druk laten opbouwen en tegen einde weer afbouwen.
of gewoon als instelbare OPV gebruiken en begrenzen op de gewenste waarde.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs