Hallo,
Na 3 probleemloze jaren begint mijn Bezzera BZ09 problemen te vertonen. Aangezien een filmpje meer zegt dan veel worden, hierbij een linkje naar het filmpje:
https://youtu.be/rlrVs__gBxw
Verder kan ik nog zeggen dat er een kalkfilter op zit en dat ik hem laatst (toen de problemen begonnen) nog een keer ontkalkt heb. De problemen lijken meer voor te komen als hij al een dag aan staat. Verder zal het apparaat pas 100 tot 150 kopjes gezet hebben.
Ik verdenk zelf de pomp ervan. Nu zie ik op internet dat de meelste een Ulka Ex5 pomp daarvoor aanbieden. Is het vervangen daarvan plug & Play, of zijn er nog nieuwe pakkingen o.i.d. nodig? (Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon het verkeerde onderdeel verdenkt).
Re: problemen met een Bezzera BZ09
2Dit kan aan de pomp liggen, maar meest waarschijnlijk is het de opv (expansieventiel).
Als eerste de manier om de pomp als oorzaak uit te sluiten.
Draai je portafilter met blindfilter in je machine en zet je pomp aan.
Als je pompdruk manometer nu wel een constante waarde aangeeft is het probleem hoogstwaarschijnlijk niet de pomp.
Vervolgens kun je de pomp nog extra testen.
Draai je expansieventiel helemaal dicht en zet de pomp aan, weer met het blindfilter in de machine.
De manometer moet nu iets van 16 bar of meer aangeven. Nu weet je 100%zeker dat de pomp nog optimaal presteert.
Voor de volgende stap moet je de behuizing even open maken.
Schroef je expansieventiel helemaal uit elkaar en inspecteer de klep (rubber) en de zitting.
Als hier kalkresten zitten, of het rubber van de zitting ziet er erg versleten uit is het waarschijnlijk dat de druk fluctuaties komen door een lekkend expansieventiel. Het beste is in dat geval om het expansieventiel te demonteren en apart te ontkalken en/of het kleprubber te vervangen.
Als eerste de manier om de pomp als oorzaak uit te sluiten.
Draai je portafilter met blindfilter in je machine en zet je pomp aan.
Als je pompdruk manometer nu wel een constante waarde aangeeft is het probleem hoogstwaarschijnlijk niet de pomp.
Vervolgens kun je de pomp nog extra testen.
Draai je expansieventiel helemaal dicht en zet de pomp aan, weer met het blindfilter in de machine.
De manometer moet nu iets van 16 bar of meer aangeven. Nu weet je 100%zeker dat de pomp nog optimaal presteert.
Voor de volgende stap moet je de behuizing even open maken.
Schroef je expansieventiel helemaal uit elkaar en inspecteer de klep (rubber) en de zitting.
Als hier kalkresten zitten, of het rubber van de zitting ziet er erg versleten uit is het waarschijnlijk dat de druk fluctuaties komen door een lekkend expansieventiel. Het beste is in dat geval om het expansieventiel te demonteren en apart te ontkalken en/of het kleprubber te vervangen.
3Ik heb net gekeken hoe hij het doet met een blindfilter. Bij 10 bar gaat die haperen maar trekt hem nog naar 12 bar. Dan wordt het stil en hoor je niks meer. Met mijn gebrekkige kennis denk ik dan dat de pomp het niet meer doet.
4Vandaag de onderdelen binnengekregen om alle rubbertjes en veren van het expansieventil te vervangen. Dit had uiteindelijk geen effect. Gelukkig had ik ook een nieuwe pomp besteld. Met deze nieuwe pomp doet hij het weer als een zonnetje. Nu nog vers gebrande boontjes bestellen en ik kan weer aan de slag.
Ik heb geen idee hoe het komt, maar bij zijn voorganger (Francis Francis X1) versleet ik ook meerdere pompen. Ik had gehoopt dat een extra kalkfilter dit probleem zou voorkomen, maar dat is het blijkbaar niet. Zo het misschien liggen aan het te weinig gebruiken? (Maximaal een paar kopjes per week).
Ik heb geen idee hoe het komt, maar bij zijn voorganger (Francis Francis X1) versleet ik ook meerdere pompen. Ik had gehoopt dat een extra kalkfilter dit probleem zou voorkomen, maar dat is het blijkbaar niet. Zo het misschien liggen aan het te weinig gebruiken? (Maximaal een paar kopjes per week).
5Aangezien de oude ulka ex5 pomp nu toch over was, heb ik deze eens uit elkaar gehaald. (Hiervan kan je ookmfilmpjes op youtube vinden). Deze zit zo eenvoudig in elkaar dat ik de volgende keer eerst ga kijken of een poetsbeurt helpt voordat ik een nieuwe koop.