rvs / kopere boiler

1
Wat is het verschil tussen een rvs en kopere boiler?

Ik vraag dit omdat het mij verrast dat ECM Manufacture in hun beste model de kopere boiler vervangt voor een rvs boiler. Het is hun enige model met rotatiepomp, waarmee je aanneemt dat zij ook het beste materiaal kiezen voor de boiler. Moeten wij aannemen dat rvs prevaleert boven koper? Zie afbeelding.

Afbeelding
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

Re: rvs / kopere boiler

4
Hoi,

Bedankt voor de reactie. Ik had ook begrepen dat een rvs boiler:
1 Minder gevoelig is voor kalk,
2 minder corrosie gevoelig is
3 en warmte beter vasthoud.

Maar het zullen wel minimale verschillen zijn.
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

5
Ronaldd schreef:Hoi, Bedankt voor de reactie. Ik had ook begrepen dat een rvs boiler:1 Minder gevoelig is voor kalk,2 minder corrosie gevoelig is3 en warmte beter vasthoud.
LS,
1) Ben ik niet zeker over, kan ik in ieder geval niet beredeneren;
2) RVS is minder corrosiegevoelig dan koper;
3) RVS heeft een veel lagere thermische geleidbaarheid dan koper (20 W/(m*K) versus 400 W/(m*K) en geleid dus inderdaad slecht warmte.

Maar vooral: RVS is veel sterker dan koper. Omdat het zoveel sterker is, is het ook kostbaarder (het productieproces is ingewikkelder). Echter, voor een boilertje met 1.2 bar druk is die materiaalsterkte overkill. Een koperen boilertje voldoet dan uitstekend, getuige de vele oude espressomachines die nog steeds hun werk doen... :D
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

6
ECM had toch messing?
Zal wel met de lood discussie samenhangen.
Op Kaffeenetz is al meer dan een jaar een topic gaande over vrijkomend lood uit messing boilers.
In Amerika zijn de eisen weer strenger geworden.
DC mini zet nu in op helemaal loodvrije messing.
Veel andere fabrikanten dus voor RVS.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

7
bvds schreef:ECM had toch messing?
Zal wel met de lood discussie samenhangen.
Op Kaffeenetz is al meer dan een jaar een topic gaande over vrijkomend lood uit messing boilers.
In Amerika zijn de eisen weer strenger geworden.
DC mini zet nu in op helemaal loodvrije messing.
Veel andere fabrikanten dus voor RVS.
Messing? Koper? Lood om oud ijzer?