Re: He leuk een nieuwe LONDINIUM, de L1-P

3
turboyeast schreef:Is dit een dipper of een HX?
HX, je ziet de bobbel van een uiteinde ervan boven de boiler uitsteken. TS pijp van onderen de zetgroep uit, van boven warm erin.
turboyeast schreef:resettable safety thermostaat
yep!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
Spironski schreef:Ja, wat een ding! Ik vind ' em er wat zakelijker uitzien dan de vorige, klopt dat Frans?
Ja vind ik ook. Het is ook "gewoon" de eengroep-versie van de horecamachine van Londinium. Op geen enkel punt zo aangepast dat het makkelijker in een thuiskeuken zou passen, of onder keukenkastjes. Als is hij wel iets "korter" zodat de lengte van een aanrecht minder een punt is. Doordat hij veel zwaarder is hoeft de machine aan de voorkant minder lange "voeten" te hebben, wat nodig is bij de L1 om de machine ook bij het trekken aan de hefboom niet te laten wiebelen.
Spironski schreef: En waarin vertalen zich de verschillen?
Ik heb gisteren door alle drukte nog niet veel naar details kunnen kijken, maar de HX van deze machine wordt gevuld door koud water uit de vastwateraansluiting. Je kunt de zetgroep dus 's ochtend als je haast hebt niet "warmflushen". En de pre-infusie druk is gelijk aan de leidingdruk, niet aan de boilerdruk zoals bij de L1. Bij mij lijkt dat niet heel veel uit te maken (2 bar ongeveer ipv 1.4) maar die druk is er altijd terwijl je op de L1 even op moet letten dat je de hefboom naar beneden trekt als de p-stat de druk net maximaal heeft (kun je wel makkelijk beïnvloeden door even een dot stoom te geven en de p-stat te laten starten). De hefboom "grijpt" dus wat eerder dan bij de L1 als je die weer omhoog brengt.

De ervaring met L2 en L3 is dat die hogere pre-infusie druk zorgt voor wat meer 'body' al had ik daar met de L1 ook al niets over te klagen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

10
Nu met nieuwe ondertitel zie ik :). Gefeliciteerd Frank, wat een gave machine.
En zoals genoemd, echt wel mooi strak qua design, die zou ook niet misstaan in zo'n strakke moderne keuken. Niet dat ik daar nu zo van ben, maar waar je hem ook plaatst, het blijft een gaaf ding.

Je kan geen HX opwarmflush doen en met zijn vrij grote boiler....wat is de opwarmtijd in de ochtend? Uur ofzo schat ik?
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode