Re: Omslagpunt 2 of 3 groeps apparaat.

2
Mijn ervaring met een 2 groeps machine is meer dan met een 3 groeps machine.
Bij de 2 groeper kan je makkelijk 15 kopjes koffie achter elkaar zetten. Een 3 groepsmachine heeft naar mijn idee alleen zin als je echt meer dan dit per keer moet maken. Er is wel een (redelijk) groot verschil in geld en ruimte die je voor een 3 groepsmachine nodig hebt; denk daar ook over na.
Ala di Vittoria Junior/Eureka Mignon/ECM flat tamper/Naker portafilter
Aan het restaureren: Rancilio Z9 met koperen body

4
Dit is mijn eigen idee; ik heb hier geen vaste waarde voor gevonden.
Als je kijkt naar restaurants dan hebben ze bij veel restaurants een 2 groepsmachine. De enige 3 groepsmachines die ik over het algemeen zie staan bij koffiecafé's en dergelijke waar dus echt erg veel koffie gemaakt wordt. Misschien maakt dit je wat duidelijker.
Ala di Vittoria Junior/Eureka Mignon/ECM flat tamper/Naker portafilter
Aan het restaureren: Rancilio Z9 met koperen body

5
bij ons op de zaak staat een 3 groeps mistral, en alleen echt op piek momenten gebruik je een 3 groeps machine optimaal. De keuze van een 2 of 3 groeps is best moeilijk. Hoeveel kilo koffie zet je per jaar? en wat zijn de piek momenten in volume van koffie?
3 voudig nederlandskampioen Latt-art, La marzocco GS3, malhkonig 30 vario.

6
michel buis schreef:bij ons op de zaak staat een 3 groeps mistral, en alleen echt op piek momenten gebruik je een 3 groeps machine optimaal. De keuze van een 2 of 3 groeps is best moeilijk. Hoeveel kilo koffie zet je per jaar? en wat zijn de piek momenten in volume van koffie?
Wat is de bezetting op zo'n moment bij jullie? en hoeveel zitplaatsen heeft jullie zaak?
Momenteel zijn we druk bezig met het opzetten van een nieuwe zaak, een lounge en restaurant van een hotel, daarom hebben we wel een redelijke capaciteit maar verwachten ook niet echt pieken, omdat we nog moeten openen is de hoeveelheid kilo's moeilijk vast te stellen. Nattevingerwerk van verschillende koffieleveranciers duiden op 300 kg op jaarbasis maar dat is echt niet vast.
Ik ben barista, en ik verdiep me nu in deze materie, het valt me op dat er weinig bekend is over dit soort zaken.

7
bij een omzet van 300 kilo zou ik kiezen voor een 2 groeps machine. wij zetten tussen de 1000 a 1100 kilo per jaar om. Er zijn bij ons 140 zit plaatsen binnen ongeveer en buiten iets minder. Bij de piek momenten zetten wij 3 a 4 kilo om in een middag.
3 voudig nederlandskampioen Latt-art, La marzocco GS3, malhkonig 30 vario.