Eerste koffiemolen aankoop

1
Hallo,

Na enkele weken dit forum te hebben doorgelezen, heb ik nu ook een account aangemaakt om mijn verhaal te kunnen doen.
Al langere tijd staat er een espressomachine op mijn verlanglijstje en sinds enkele maanden ben ik me meer en meer in koffie gaan verdiepen. Zo kwam ik er al snel achter dat de molen toch echt belangrijker is dan de machine.
Op dit moment werk ik met voorgemalen bonen en een bialetti mokapotje.
Op termijn wil ik een espressomachine kopen (goed instapmodel/gouden standaard), maar nu dus eerst dus de molen.
Over beide heb ik me uitgebreid verdiept o.a. via dit forum.
Wat betreft de koffiemolen heb ik het idee dat deze link http://casabarista.nl/koffiemolen/ een goed overzicht laat zien van 'goede molens'.

Concreet is dit mijn stappenplan en hopelijk kunnen jullie mij helpen bij de molen die daar bij hoort.
Voordat ik een espressomachine koop (budget 600-800 euro) wil ik graag een tijd 'oefenen' met de maler (budget 300-400 euro).
Is mijn budget toereikend voor de lange termijn of zal ik wat hoger moeten gaan zitten om kwaliteit te garanderen?
Is het een idee om de maler te gebruiken met een Bialetti mokapotje of kan ik beter z.s.m. ook de machine erbij kopen?

Een beperkende factor m.b.t. de molen is de max. hoogte in de keuken van +/ 50 cm. Ik zoek dus een wat handzamer model.
Nu zijn er twee opties in mijn beleving:
- 2e hands horecamaler; alleen vind ik al weken niets concreets op marktplaats/forum.
- 1e hands maler waarbij ik het idee heb dan de Mazzer Mini (evt. met SJ schijven) of Quamar M80E eruit springen? (of evt toch een Varion of Macap?). Door de ruimte keuze vind ik het lastig om een goede lange termijn keuze te maken.

Welke heeft jullie voorkeur voor de startende 'thuisbarista' zoals ik?

Re: Eerste koffiemolen aankoop

2
Slim om eerst de maler te kopen en daarna pas de espressomachine.
Een mokapotje is zeker gebaat bij versgemalen koffie, net als alle zetmethodes.

Op marktplaats kan ik wel wat vinden hoor. Waar zoek je op? Zonder hopper zijn bijna alle molens onder de 50cm. Zelfs mijn Faema MC, en dat is een bakbeest. Moet je wel een kleinere hopper klussen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Eerste koffiemolen aankoop

4
Oefenen kan natuurlijk nooit kwaad, maar realiseer je wel dat je met een mokkapotje niet leert espresso te zetten. Als je eenmaal een mooi espresso-apparaat hebt staan zal je toch weer even opnieuw moeten beginnen.

Dat overzichtje geeft inderdaad een mooie opsomming van malers. En er staat dus ook geen slechte tussen, maar er zijn wel verschillen. Als je voor platte schijven gaat, zou ik voor de grootste diameter kiezen, dus ook liever groter dan 58mm schijven. Echter een Vario of de BZ05 voldoen ook prima. Geruststelling: met geen van die malers val je je een bult.

Ik zou evenwel overwegen om toch te zoeken naar een 2-de hands horeca-maler en het geld dat je daarmee bespaart in het espresso-apparaat te steken.
Je hebt niet verteld of je ook b.v. cappuccino's wil maken (evt. voor gasten). Maar mocht dat zo zijn, dan werkt een HX wel lekkerder dan een SB. En een HX kost toch al snel tegen de €1000, maar met een 2-de hands maler blijf je dan nog net binnen je budget. Je hebt dan wel een apparaat dat echt wel lang mee kan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder