Re: Cooling flush bij ECM Mechanika IV

21
allemaal goed en wel maar een die trage rebound is toch wel heel vreemd als je het mij vraagt.

lijkt de Rocket toch echt de enige E61 machine met een goed uitgebalanceerde HX voor thuis...

denk dat flushen tot einde "water dance" net zo handig is als thermometer; aangezien de lengte van de flush varieert is dat een mooi referentiepunt.

persoonlijk snap ik de Eric's thermometer niet zo en ja heb er zelf eentje gehad...je gaat stiekem proberen om hele precieze temperaturen te targetten op een systeem dat daar qua design niet op gebouwd is...

als ik voor mezelf spreek had ik meer lol en betere shots toen ik die Eric's er weer afhaalde en op gevoel ging flushen. idem op de BZ07: heb daar ook eindeloos op zitten meten en flush routines uitgeprobeerd, maar toe ik stopte met meten EN flushen maakte ik daar de beste shots op. NIET flushen is overigens op jouw E61 HX niet mogelijk!

succes en vooral veel plezier!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

22
bvds schreef:
denk dat flushen tot einde "water dance" net zo handig is als thermometer;

persoonlijk snap ik de Eric's thermometer niet zo en ja heb er zelf eentje gehad...je gaat stiekem proberen om hele precieze temperaturen te targetten op een systeem dat daar qua design niet op gebouwd is...

als ik voor mezelf spreek NIET flushen is overigens op jouw E61 HX niet mogelijk!
Je kan wel degelijk zonder flushen, maar of het verstandig is?
denk dat flushen tot einde "water dance" net zo handig is als thermometer;
In gewoon Nederlands spreken we over "einde bubbeltjes" + evt iets langer,
ik wordt zo langzamerhand kotsmisselijk van al die frases uit een andere taal, wat is er mis met onze moerstaal?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
Ik zal het eens proberen, Adriaan.

Ikzelf ben wel zeer tevreden met de Erics thermometer. Het gesis en gepruttel op mijn machine is kennelijk niet zo duidelijk als op andere machines. Meestal weet ik, alleen op uiterlijk, niet wanneer de temperatuur juist is tijdens het doorspoelen. Dan lijkt het water enigszins gelijkmatig te stromen, maar is het toch nog 97 C. Het verschilt misschien toch ook per apparaat, en die van mij is allicht niet de meest moderne of geavanceerde.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Wie weet haal ik over een poosje de thermometer er weer af, misschien laat ik hem wel altijd zitten. Misschien krijg ik uiteindelijk ook met een standaard flush het beste resultaat. Wie weet.

Voor dat het zover is vind ik het vooral heel leuk en leerzaam voor mezelf om te kijken wat het gedrag van mijn machine is en hoe dat de smaak van de koffie beïnvloedt. Het zal mijn nieuwsgierige aard wel zijn.

Inmiddels is mij wel duidelijk dat er vele meningen zijn over wat een lekkere espresso is en hoe je die maakt. Uit al die meningen en methoden neem ik datgene mee wat mijn espresso naar mijn smaak weer een beetje beter maakt.
--- ECM Mechanika IV Profi, Eureka Mignon RVS ---