Re: Overdenkingen

11
SteefM schreef:Een andere mogelijkheid: waarom ga ik niet eens aan een 'lever': een Strega? Zo te lezen een geweldige stoomcapaciteit, zeer korte flush en.. een hybride lever/pompmachine met tal van mogelijkheden om rond te spelen met de druk. En dat voor véél minder geld dan een DB. Nu ik dit schrijf: ik heb er nu al zin in! Zéker omdat de Strega goed schijnt te zijn in fruitige koffies. Ik houd van fruit, veel fruit, erg lichte brandingen, lekker korte extractie, en lekker opgedoseerd (ja, een bak azijn, volgens sommigen hier :lol: ). En dat laatste zette me aan het denken: ik weet eigenlijk helemaal niets van levers, of van de Strega.
Dit is allemaal waar. De Strega kan goed stomen, is makkelijk in gebruik en geeft talloze mogelijkheden tot pressure profiling. Voor lichter gebrand koffies is de Strega vele malen beter dan een pompmachine juist door de mogelijkheden. Als ik het gaat lees gaat de Strega je precies bieden wat je wilt.
SteefM schreef:Dit levert me eigenlijk wat vragen op, op zoek naar gebruikservaringen: ...opgedoseerd? Kàn dat eigenlijk wel goed met een Strega? En dan bedoel ik niet 18gram, maar richting 21-22 gram. De filterbakjes van E61-machines passen geloof ik wel in de Strega portafilters, maar de Strega schijnt fijnere malingen te vereisten. Is dit te combineren met zulke hoge doseringen? Stikt 'ie er niet opeens in? Is het überhaupt wijs om E61-bakjes (La Marzocco of VST) te gebruiken in een Strega, of kan ik beter aan de HQ14 (die Erik gebruikt, toch?)?
De Strega geeft een heel apart profiel ten opzichte van standaard hevelmachines. Je kunt er goed mee updosen. De Strega vereist een wat fijnere maling dan een pompmachine en daardoor zijn VST-bakjes en andere waar je extra fijn moet malen niet goed geschikt voor de Strega. De EP HQ14 bakjes kunnen met licht gebrande bonen zeker 19-20gr in. De triples zijn wat groter en kan tot 26gr in.
SteefM schreef:- Hoe zit het met onderhoud? Is het 'basale' onderhoud (los van de backflush) bij een Strega verder hetzelfde als bij de E61? Douchefilter en groepsring af en toe vervangen? Zijn onderdelen voor deze machine -toch een geval apart- goed verkrijgbaar, of moet het uit de USA komen?
Onderhoud aan een hevel is simpeler dan een E-61. Af en toe invetten is het belangrijkste. In de machine is alles hetzelfde als een E-61. Backflushen kan niet bij een hevel. De Strega gebruikt een standaard 58mm filterbakje en de groepsringen die je voor je E-61 gebruikt zijn ook geschikt voor de Strega. Wat dat betreft makkelijk. Alleen het portafilter is anders want die heeft een verhoogde lip. Kafko (en nagenoeg elke andere beetje normale espressozaak) kan je zo alles leveren. Afgezien van de groep is er weinig verschil met een E-61 op technisch vlak.

SteefM schreef:- Die harsfilters die je op de waterslang aansluit kun je geloof ik niet gebruiken, omdat er geen waterslang in het reservoir zit(?) Hoe verzachten jullie je water? Brita-kannen, of van die zakjes die je in het reservoir laat liggen?

- Is die drip tray niet erg klein? Weliswaar is de cooling flush erg kort, maar je moet dan weer wel bij elk shot je hele groep laten leeglopen.
Gewoon een onthardingszakzak (http://kafko.nl/onthardings-zak.html) bij Kafko bestellen en werkt precies als zo'n harspatroon. Rocket heeft die zakken ook maar die zijn kleiner en gaan minder lang mee dus uiteindelijk wat duurder. Zelf bewaar ik een 2L-kan met water en een onthardingszak in de koelkast en vul gewoon telkens de machine en kan bij. Werkt perfect.

De driptray is niet klein maar ook niet belachelijk groot.

Persoonlijk zou ik iedereen een Strega aanraden. Ik heb veel machines geprobeerd maar de Strega geeft zo veel mogelijkheden. Als ik je verhaal zo lees dan is het ook wel echt een machine voor jou. Hij is namelijk niet voor iedereen geschikt maar bij jou past hij zeker goed.

Je bent altijd welkom om een keer te komen proberen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

12
De Strega is mij destijds ook goed bevallen.Wel moest ik elke 3 maanden het zaakje nieuw invetten.Heb nooit begrepen waardoor dat nu eigenlijk kwam.
Qua stoom vond ik de Strega ongeveer hetzelfde als een E61.Misschien ietsjes beter.
Nadeel vond ik weer het temperatuursurfen.
Zoals @3aan zei heeft een dipper ook voordelen.Stoom is van een andere orde en niet tevergelijken met een Strega.En geen gedoe met de temperatuur.
Maar vaak zijn ze weer een stuk groter.Alles heeft voor-en nadelen.
De smaak wordt bepaald door de boon en niet zozeer door de machines vind ik.

13
Die dippers, ik ben nu wel benieuwd, maar ik ken eigenlijk geen dipper hefbomen in de prijsrange van de Strega? Weet alleen van de Olympia Cremina, maar die is wel een tikkie hoger geprijsd.

Qua molen: ik heb wat WAF-achtige problemen. Geen 'W', maar wel 'AF' thuis... (de Macap die ik nu heb staan is, toegegeven, wel een stukje mooier om te zien dan de Faema MC). Ik ga denk ik eens voorstellen om de molens naast elkaar te zetten en dan het smaakverschil te laten proeven, kijken of 'ie dan wel welkom is..

14
Dippers zijn veel duurder. Dan kom je in de prijsklasse van een Londinium of duurder. Voor de prijs van de Strega is er, naar mijn mening, niks beters te krijgen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

15
een hele fijne machine is de Strietman ES3 CT1. geen koopje. wel als je het met een Olympia vergelijkt. minder handig als je wilt stomen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs