Heren/dames,
Als ondeskundige een concrete vraag. Voor koffie op kantoor zijn we met twee leveranciers in gesprek voor de levering van een espresso machine.
Leverancier 1: Koffiebonen automaat, zettijd: 22 seconden
(http://www.giocoffee.nl/koffiemachines/ ... iemachine/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Leverancier 2: Koffiebonen automaat, zettijd: 40 seconden
(http://www.douweegbertsprofessional.com ... resso-220/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Leverancier 2 zegt dat een zettijd van 22 seconden te kort is en dat hij vermoed dat de maling in dit geval via een fresh-brew principe gezet wordt. Leverancier 1 ontkent dit. (onze huidige machine heeft een zettijd van 35 seconden)
Zoals gezegd heb ik hier geen verstand van. Daarom de volgende vraag aan de experts:
Een zettijd van 22 seconden klinkt heel aanlokkelijk, maar we willen er in kwaliteit niet op achteruit gaan. Is op basis van deze gegevens iets zeggen over wat we van een zettijd van 22 seconden mogen verwachten?
Re: Zettijd
2Ik weet niet wat je bedoeld met zettijd. Misschien een voorstel om de tijd te vergelijken tussen begin en einde van het stromen van de koffie en niet de druk op de knop als start te nemen.
Maar maak het niet moeilijk en proef gewoon de twee naast mekaar als dat kan.
Maar maak het niet moeilijk en proef gewoon de twee naast mekaar als dat kan.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS
3Over welke hoeveelheden gaat het?
Het zijn beide machines waar ik persoonlijk m'n neus niet boven zo'n bekertje "koffie" wil houden, om er enigszins een redelijk bakkie uit te krijgen moet je een verschrikkelijk strak schoonmaakregime aanhouden en niet bang zijn af en toe wat van de ingrediënten weg te mikken, ik heb ooit volautomaten gevuld en onderhouden wat schoonmaken etc aangaat, is geen fijn werkje en zal al snel verwateren, hou dat vooral in het achterhoofd, als je dan toch voor een automaat zou gaan zou ik persoonlijk voor een Freshbrew gaan die zgn snelle.
Ik snap natuurlijk wel waarom jullie met zo'n leverancier in zee willen gaan, lekker goedkoop althans dat lijkt maar zo, veel te dure koffieprijzen voor meestal maar een matige kwaliteit, ook de overige serviceproducten zijn te duur, want ergens moet die "Gratis machine" vandaan komen, het is zoiets als een I-fony met een abonnement 45 of meer per maand, ik heb een abonnement van 4 euro 250 belminuten per maand (Via het KPN netwerk) m'n toestel kostte 22 maanden geleden 245 euro en kan nog jaren mee, zo gaat het ook met koffiemachines.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en ik weet dat dit niet het antwoord is wat je in gedachte had.
Ga eerst eens zelf op onderzoek uit (Google) en durf zelf de juiste beslissing te nemen, wat is er trouwens mis met die ouderwetse koffiejuffrouw?
Het zijn beide machines waar ik persoonlijk m'n neus niet boven zo'n bekertje "koffie" wil houden, om er enigszins een redelijk bakkie uit te krijgen moet je een verschrikkelijk strak schoonmaakregime aanhouden en niet bang zijn af en toe wat van de ingrediënten weg te mikken, ik heb ooit volautomaten gevuld en onderhouden wat schoonmaken etc aangaat, is geen fijn werkje en zal al snel verwateren, hou dat vooral in het achterhoofd, als je dan toch voor een automaat zou gaan zou ik persoonlijk voor een Freshbrew gaan die zgn snelle.
Ik snap natuurlijk wel waarom jullie met zo'n leverancier in zee willen gaan, lekker goedkoop althans dat lijkt maar zo, veel te dure koffieprijzen voor meestal maar een matige kwaliteit, ook de overige serviceproducten zijn te duur, want ergens moet die "Gratis machine" vandaan komen, het is zoiets als een I-fony met een abonnement 45 of meer per maand, ik heb een abonnement van 4 euro 250 belminuten per maand (Via het KPN netwerk) m'n toestel kostte 22 maanden geleden 245 euro en kan nog jaren mee, zo gaat het ook met koffiemachines.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten en ik weet dat dit niet het antwoord is wat je in gedachte had.
Ga eerst eens zelf op onderzoek uit (Google) en durf zelf de juiste beslissing te nemen, wat is er trouwens mis met die ouderwetse koffiejuffrouw?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Het korte antwoord: Nee.unartic schreef:Een zettijd van 22 seconden klinkt heel aanlokkelijk, maar we willen er in kwaliteit niet op achteruit gaan. Is op basis van deze gegevens iets zeggen over wat we van een zettijd van 22 seconden mogen verwachten?
Het langere antwoord:
De smaak van koffie is van ontzettend veel factoren afhankelijk, waarin de extractietijd minder belangrijk is dan de koffiebonen zelf en de kwaliteit van (onder andere) de maler die in de machine zit. Als je met goede, verse koffiebonen en een uitstekende maler een espresso zet met een extractietijd van 22 seconden, zal die espresso waarschijnlijk niet perfect zijn (daar heb je doorgaans langere extractietijden voor nodig), maar wel redelijk.
Als je daarentegen oude, slechte koffie hebt die traag doorloopt, zal de smaak tegenvallen.
Er zijn dusdanig veel factoren die meespelen in de kwaliteit van de koffie, dat deze twee machines/deals niet op papier qua smaak te vergelijken zijn, zéker als er ook andere koffiebonen meegeleverd worden (en dat is vermoedelijk het geval).
Ik denk dat er maar één manier is om je vraag te beantwoorden: zelf gaan proeven.
5op me vorige werk hadden we een douwe egberts apparaat staan maar die koffie vond niemand lekker,en ik vond het niet te zuipen.
je kon er 300 soorten koffie uit krijgen,bij wijze van spreken.
terwijl we daarvoor een simpel apparaat hadden van caffe bar die niks anders gaf dan koffie en die koffie was wel te drinken.
toen we het DE apparaat kregen nam ik gewoon mijn eigen thermoskan koffie mee,en collegas namen ook regelmatig een bakkie van me omdat dat veel lekkerder was.
je kon er 300 soorten koffie uit krijgen,bij wijze van spreken.
terwijl we daarvoor een simpel apparaat hadden van caffe bar die niks anders gaf dan koffie en die koffie was wel te drinken.
toen we het DE apparaat kregen nam ik gewoon mijn eigen thermoskan koffie mee,en collegas namen ook regelmatig een bakkie van me omdat dat veel lekkerder was.
6Brrrr.... Cafebar

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
Re: RE: Re: Zettijd
7Wat die malers aangaat, tegenwoordig zie je steeds meer echte goede malers in dergelijke machines zitten o.a. MK K10 EN K9 ook zijn deze malers van Stawert, prima standaard maalsel, jammer genoeg worden die machines niet of zeer slecht onderhouden, je zal regelmatig enkele koffies moeten dumpen omdat het maalsel al uren in de uitloop staat en veel belangrijker is een dagelijkse grote schoonmaakbeurt en dan niet zoals sommige Marktplaats verkopers pretenderen te doen dat ze een machine gereviseerd hebben en er in feite alleen een poetsdoek aan de buitenzijde overheen hebben gehaald, zo ook gaat het met de zakelijke automaten.SteefM schreef:Het korte antwoord: Nee.unartic schreef:Een zettijd van 22 seconden klinkt heel aanlokkelijk, maar we willen er in kwaliteit niet op achteruit gaan. Is op basis van deze gegevens iets zeggen over wat we van een zettijd van 22 seconden mogen verwachten?
Het langere antwoord:
De smaak van koffie,
Als je met goede, verse koffiebonen en een uitstekende maler een espresso zet
Ik denk dat er maar één manier is om je vraag te beantwoorden: zelf gaan proeven.
Helaas . . .
8Dat is wel ´redelijk´ kort door de bocht Steef. Ik zet méér dan redelijke (single shot) espresso´s in 23 seconden (gemeten vanaf start uitloop). Een (deeen espresso zet met een extractietijd van 22 seconden, zal die espresso waarschijnlijk niet perfect zijn (daar heb je doorgaans langere extractietijden voor nodig), maar wel redelijk.

Anyway, het gaat hier over die automaten. Tja, kwaliteit bonen en onderhoud.. Heul belangrijk!!
The

Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!
The Coffee Cantata - J.S.Bach
9Natuurlijk is het kort door de bochtpichichi schreef:Dat is wel ´redelijk´ kort door de bocht Steef. Ik zet méér dan redelijke (single shot) espresso´s in 23 seconden (gemeten vanaf start uitloop). Een (deeen espresso zet met een extractietijd van 22 seconden, zal die espresso waarschijnlijk niet perfect zijn (daar heb je doorgaans langere extractietijden voor nodig), maar wel redelijk.) gouden regel is tussen de 25-30 seconden.
Anyway, het gaat hier over die automaten. Tja, kwaliteit bonen en onderhoud.. Heul belangrijk!!
Theis in the details!

Bovendien: ik vermoed dat een 'zettijd van 22 seconde' inhoudt: de tijd tussen drukken op de knop en het kopje onder de machine uit halen. Dat is dus inclusief malen e.d., daarmee komt de extractietijd wel een stuk korter uit.
10Dat is nu het vervelende met die machines ze hebben altijd voor "minstens" 1 kopje voorgemalen liggen.