Goedendag,
Hierbij een foto van de bodem van mijn aluminium bialetti 2 kops moka express.
Ik wil jullie mening hierover horen of dit normaal is en of ik het potje moet vervangen?
Ik heb een aantal jaar het potje ongebruikt in een kast laten staan en in het verleden denk ik wel eens rigoreus met een schuurspons te lijf gegaan in een fanatieke bui.
De kleuren die ik ontdek zijn afwisselend groen, zwart en soms wit.
Er komt geen stank vanaf al geurt aluminium nou niet echt smakelijk moet ik zeggen.
De zwarte halve cirkel onderin is schaduw vd flitser en geen zwarte koffie aanslag, .
Ik heb het potje gok ik een jaar of 12 in mijn bezit, waarvan ik het wellicht 6 jaar niet of weinig gebruikt heb.
Op dit moment smaken de koffies die ik er mee zet prima, maar met het oog op gezondheid vroeg ik me wel af of die aanslag normaal is en of ik dit eventueel kan schoonmaken? Of gewoon niet gierig moet zijn en een rvs moka pot moet aanschaffen bv moka express geschikt voor induction van rvs metaal? Zelf heb ik een gasfornuis overigens.
Bedankt voor de input!
Groeten,
Martijn.
Re: Moka pot bodem na jaren van dienst
3Haha, snelle actie. Of was de beslissing eigenlijk al gemaakt?
Lijkt me geen slechte keuze, trouwens.
Lijkt me geen slechte keuze, trouwens.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
moka pot alu vs moka pot rvs
4Ja de beslissing was snel gemaakt na het lezen van wat andere draadjes over bodems van aluminium moka potjes.
Nu ik de rvs Kitty in gebruik heb, rijzen er wat vragen bij mij.
Wat me direct al opviel was dat er aanzienlijk minder waterdruk wordt opgebouwd in de Kitty, t.o.v. de aluminium moka pot.
Mijn maalsel was al niet erg fijn, maar de Kitty kreeg er amper water doorheen gestouwd.
Toen ben ik in stapjes steeds grover gaan malen, wat telkens meer koffie opleverde uiteindelijk, maar nu zit ik op een wel erg grove korrel maalsel en het eindresultaat is erg magertjes, er blijft naar mijn mening teveel water over in het reservoir.
Het pruttelen dat bij de moka express alu optreedt aan het einde, als de crema kleur begint van het koffie stroompje, begint al vrij snel in het proces bij de Kitty, ten teken dat er denk ik te weinig druk is en het maalsel nog steeds te fijn is?
Ik heb al die keren het maalsel heel losjes in het filterhoudertje gestrooid, niet aangedrukt heel losjes en licht afgestreken.
Ja, wat is nou mijn vraag , ben als eerste benieuwd of er mensen zijn die tegen het zelfde aanliepen toen ze overstapten van moka alu naar moka rvs?
En dat ik overweeg het ding in te ruilen om terug te stappen op de alu versie van de moka express, want het maalsel dat de Kitty aankan is nu zo grof, in vergelijking hoe ik het had, dat heeft natuurlijk invloed op smaak en sterkte.
Groetjes
Martijn
Nu ik de rvs Kitty in gebruik heb, rijzen er wat vragen bij mij.
Wat me direct al opviel was dat er aanzienlijk minder waterdruk wordt opgebouwd in de Kitty, t.o.v. de aluminium moka pot.
Mijn maalsel was al niet erg fijn, maar de Kitty kreeg er amper water doorheen gestouwd.
Toen ben ik in stapjes steeds grover gaan malen, wat telkens meer koffie opleverde uiteindelijk, maar nu zit ik op een wel erg grove korrel maalsel en het eindresultaat is erg magertjes, er blijft naar mijn mening teveel water over in het reservoir.
Het pruttelen dat bij de moka express alu optreedt aan het einde, als de crema kleur begint van het koffie stroompje, begint al vrij snel in het proces bij de Kitty, ten teken dat er denk ik te weinig druk is en het maalsel nog steeds te fijn is?
Ik heb al die keren het maalsel heel losjes in het filterhoudertje gestrooid, niet aangedrukt heel losjes en licht afgestreken.
Ja, wat is nou mijn vraag , ben als eerste benieuwd of er mensen zijn die tegen het zelfde aanliepen toen ze overstapten van moka alu naar moka rvs?
En dat ik overweeg het ding in te ruilen om terug te stappen op de alu versie van de moka express, want het maalsel dat de Kitty aankan is nu zo grof, in vergelijking hoe ik het had, dat heeft natuurlijk invloed op smaak en sterkte.
Groetjes
Martijn
Laatst gewijzigd door mamo op wo 02 dec 2015, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
5Weet je van de bialetti brikka af?
https://youtu.be/SAUzRd4IOks" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien ook te overwegen.
https://youtu.be/SAUzRd4IOks" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien ook te overwegen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
nieuwe potten
6Hoi bedankt voor je tip, ik heb de Kitty retour gezonden en gelijk zijn/haar zusje de Venus en broer Brikka besteld, snel geregeld snel binnen.
De Venus lijkt in werkelijk alles op de Kitty, zo op t eerste gezicht, maar wat een verschil toen ik de pot gevuld en wel op het vuur zette.
Geen maalinstelling was te fijn voor het potje, ook niet toen ik ging aandrukken, integendeel binnen 1,5 minuut (voorgekookt water) had ik een straffe bak zwart goud in m'n kopje.
Conclusie Venus blijft, en het feit dat het RVS is maakt me ook erg blij natuurlijk.
De Brikka is een op extra crema laag gebaseerde variant van de Bialetti familie.
Wat ik uit diverse reviews heb geleerd is dat de crema laag overigens direct verdwijnt zodra je het in het kopje inschenkt, tel uit je winst, de pot kost bijna 40€.
Ik las ergens anders een tip van iemand die een bepaalde zetwijze beschreef waarbij de crema laag min of meer behouden bleef in het kopje na het inschenken.
Dit met zijn kanttekening erbij dat t natuurlijk dun was en donker gekleurd en snel verdween.
Maar goed ik ga Brikka eens grondig testen, bevalt ie dan mag ie blijven, heeft ie geen meerwaarde tov z'n goedkopere en prima funktionerende RVS zusje dan gaat hij ook zonder pardon terug de doos in en retour afzender.
Meer volgt...
De Venus lijkt in werkelijk alles op de Kitty, zo op t eerste gezicht, maar wat een verschil toen ik de pot gevuld en wel op het vuur zette.
Geen maalinstelling was te fijn voor het potje, ook niet toen ik ging aandrukken, integendeel binnen 1,5 minuut (voorgekookt water) had ik een straffe bak zwart goud in m'n kopje.
Conclusie Venus blijft, en het feit dat het RVS is maakt me ook erg blij natuurlijk.
De Brikka is een op extra crema laag gebaseerde variant van de Bialetti familie.
Wat ik uit diverse reviews heb geleerd is dat de crema laag overigens direct verdwijnt zodra je het in het kopje inschenkt, tel uit je winst, de pot kost bijna 40€.
Ik las ergens anders een tip van iemand die een bepaalde zetwijze beschreef waarbij de crema laag min of meer behouden bleef in het kopje na het inschenken.
Dit met zijn kanttekening erbij dat t natuurlijk dun was en donker gekleurd en snel verdween.
Maar goed ik ga Brikka eens grondig testen, bevalt ie dan mag ie blijven, heeft ie geen meerwaarde tov z'n goedkopere en prima funktionerende RVS zusje dan gaat hij ook zonder pardon terug de doos in en retour afzender.
Meer volgt...
Brikka test en oordeel
7Na diverse sites en youtube kanalen bekeken te hebben heb ik de Brikka een kans gegeven.
Ik vond dat de pot flink wat bonen nodig heeft in vergelijking met de Venus.
Uiteindelijk kreeg ik een klein (false) crema laagje dat op zich redelijk snel reduceerde tot niets.
Net na het inschenken vlug een foto gemaakt.
De bijna (false) crema voegde niets toe aan mijn koffie ervaring, mocht ik erg aan een crema laag hechten kan ik altijd nog een overstap maken naar een echt espresso apparaat.
De retouraanvraag voor meneer Brikka is in gang gezet.
Ik hou het bij de Venus.
Dank voor uw aandacht.
Ik vond dat de pot flink wat bonen nodig heeft in vergelijking met de Venus.
Uiteindelijk kreeg ik een klein (false) crema laagje dat op zich redelijk snel reduceerde tot niets.
Net na het inschenken vlug een foto gemaakt.
De bijna (false) crema voegde niets toe aan mijn koffie ervaring, mocht ik erg aan een crema laag hechten kan ik altijd nog een overstap maken naar een echt espresso apparaat.
De retouraanvraag voor meneer Brikka is in gang gezet.
Ik hou het bij de Venus.
Dank voor uw aandacht.
8Hmm, ik vond een Brikka altijd wel heel andere koffie maken dan een Moka. Of er al dan niet een laagje schuim op zit heb ik ook nooit echt boeiend gevonden.
Welke bonen gebruik je?
Welke bonen gebruik je?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
gebruikte bonen
9http://www.koffiebranderijboon.nl/bonen/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Blend 13 licht gebrand.
Brazilie, Honduras en Indonesie: vol en rond, nootjes, chocola, aards en kruidig met een klein bosbesje uit Ethiopie om blij van te worden.
Ik zie nu net pas dat er alleen arabica's gebruikt worden door die branderij, en las ook ergens dat juist de robusta bonen voor de crema zorgen.
Blend 13 licht gebrand.
Brazilie, Honduras en Indonesie: vol en rond, nootjes, chocola, aards en kruidig met een klein bosbesje uit Ethiopie om blij van te worden.
Ik zie nu net pas dat er alleen arabica's gebruikt worden door die branderij, en las ook ergens dat juist de robusta bonen voor de crema zorgen.
te snel
10Ik heb toch maar na de comment van Bluecold de retour aanvraag geannuleerd , maw ik houd de Brikka, tis nog te veels te vroeg om hem af te keuren alleen maar omdat de door mij gewenste crema laag niet lukt.
Ga toch maar eerst eens de komende tijd experimenteren met bonen en natuurlijk vergelijken met de Venus.
Daarover kan ik natuurlijk vele vragen stellen hier op dit forum, welke boon, hoe licht of zwaar gebrand hij moet zijn om goed tot zijn recht te komen in mijn moka potjes.
En welke melanges met robusta bonen lekker zijn.
Wellicht wat opstart tips kunnen mij op weg of in de goede richting helpen.
Thx.
Ga toch maar eerst eens de komende tijd experimenteren met bonen en natuurlijk vergelijken met de Venus.
Daarover kan ik natuurlijk vele vragen stellen hier op dit forum, welke boon, hoe licht of zwaar gebrand hij moet zijn om goed tot zijn recht te komen in mijn moka potjes.
En welke melanges met robusta bonen lekker zijn.
Wellicht wat opstart tips kunnen mij op weg of in de goede richting helpen.
Thx.